Hur kan jag begära ut domen?
En glad tjej skrev 2023-12-25 18:08:59 följande:
Jag läste att vissa tingsrätter har börjat ta betalt eftersom alldeles för många begär ut domslut, många bara för att de är nyfikna. Tack och lov betalade jag 129 kr när jag funderade på att träffa en kille jag haft kontakt med ett tag. Det visade sig att han var dömd för grov kvinnofridskränkning.
Ja, det är ju en billig livförsäkring. Man ska alltid kolla upp en kille i Lexbase, innan man börjar dejta honom (helst redan före första träffen), så att man slipper bli en siffra i statistiken över mördade och svårt misshandlade kvinnor. Samt naturligtvis, om man har barn eller vill skaffa sådana (och även annars), att han inte har ett sexuellt intresse för barn som redan finns dokumenterat.
Sedan är det även väldigt bra att kolla hos Kronofogden så att han inte har stora skulder, samt att ta en flukt på hans adress på Ratsit eller MrKoll, för att se att det inte bor en kvinna där som han har "glömt" att nämna. Ring gärna även Folkbokföringen och fråga om han har barn - ifall han glömmer att berätta om dem också.
Jag har svårt att förstå kvinnor som köper grisen i säcken, nu när det är så lätt att kolla upp viktiga fakta.