Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Hur kan jag begära ut domen?

Jag har hittat en person via Lexbase som "förekommande" i deras register och undrar nu hur jag ska gå till väga för att se domen eller vad det nu handlar om. Kontaktar jag den tingsrätt som jag tror det gäller bara, eller hur gör man? Och om det är fel tingsrätt, kommer de kunna hänvisa mig till rätt ställe annars?

• Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?
  • Anonym (Fundersam)
    Lurifixen skrev 2023-12-25 17:56:11 följande:

Du kan ju betala lexbsse för att få domen. 

Annars mejla tingsrätten med namn o person nr.

Mm men då måste man först bli medlem för 129:- och sedan kostar varje domslut 129:- också =/

Tack för tipset om tingsrätten iaf!
  • Anonym (Fundersam)
    En glad tjej skrev 2023-12-25 18:08:59 följande:
    Jag läste att vissa tingsrätter har börjat ta betalt eftersom alldeles för många begär ut domslut, många bara för att de är nyfikna. Tack och lov betalade jag 129 kr när jag funderade på att träffa en kille jag haft kontakt med ett tag. Det visade sig att han var dömd för grov kvinnofridskränkning.
    Mm det här gäller just en kille som jag dejtar så ja, jag vill också gärna veta... Det kan vara en enkel vårdnadstvist men det kan ju också vara något allvarligare.

Om man besöker tingsrätten så ska man tydligen kunna titta gratis, och dessutom anonymt.
  • Anonym (Fundersam)
    Aniiee skrev 2023-12-25 18:18:14 följande:

Vänd dig till aktuell tingsrätt. En del tar ut en avgift men det handlar inte om några 129 kronor oftast. Södertörns tar 50 kr om det är10 handlingar och sedan ytterligare 2 kr styck om det är fler. 

Men, om jag inte vet vilken tingsrätt det gäller då? Alltså, vi bor ju på en viss ort nu, men han har tidigare bott på annan ort (som jag inte vet men kan ta reda på så klart). Kommer den tingsrätt där vi bor kunna peka mig i rätt riktning? Känns märkligt om de inte har tillgång till varandras domar ändå.
  • Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 18:23:01 följande:

Nej, de kommer inte kunna hänvisa dig till rätt tingsrätt. Du får helt enkelt skicka en begäran till alls tingsrätter som du tror skulle kunna vara aktuell.

Hmm... Men så här, jag fattar väl på ett sätt svaret, men kommer han att kunna veta att jag har begärt ut domen i så fall...? Inte att de informerar honom, men om han skulle fråga tingsrätten, har någon begärt ut information och i så fall vem?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2023-12-25 18:23:56 följande:

Lexbase är anonymt och blir du medlem så får du kolla ett domslut gratis när du registrerar dig. Iallafall var det så när jag gjorde det. Kan tycka att det är en struntsumma för bekvämligheten och om man verkligen behöver veta. Till priset av en lunch ungefär får du reda på vad din älskling har hittat på i det förgångna.

Mm lite tight om pengar just nu bara =/ Jag tänkte att jag kan börja med att åka ner till tingsrätten under veckan, de kanske har öppet någon dag åtminstone.
  • Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 18:26:39 följande:
    Nej, han kommer aldrig få reda på det så till vida du inte berättar det för honom.
    Ja det är ju bra iaf... Det försvårar ju saken att han kanske inte blivit åtalad av den tingsrätt där han själv bott heller, kan ju vara motpartens ort som gäller... Men man kan iaf försöka. Och i värsta fall betala 129:- då.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2023-12-25 18:33:09 följande:
    Har han många domar kanske det är värt det, annars lär ju bara bensinen och åka runt kosta en god del av vad det skulle handla om ifall du betalar på lexbase. Men är så fallet är väl frågan om du alls ska dejta honom. Man hamnar ju i klammer med rättvisan upprepade gånger av misstag.
    Nej, det är bara en dom och inget strafföreläggande åtminstone, men det är ändå värt att veta. Inte alla skyldiga döms ju och det kan vara värt att veta vad som lyfts fram i förhandlingarna. Här har vi bara en domstol, de andra som kan vara aktuella finns två timmar bort så då är det email som gäller så klart.
  • Anonym (Fundersam)
    Silverjenny skrev 2023-12-25 18:43:31 följande:

Du kan själv ringa tingsrätten och be att få domen mailad till dig. Du får ringa varje tingsrätt individuellt och fråga om det finns flera alternativ, de kan endast svara för de domar som har fallit just där. Det är väl tingsrätten på orten där svarande är folkbokförd som dömer så du kan kolla med Folkbokföringen var hen varit skriven, och börja med att kolla där.

Domslut brukar vara gratis men vill du ha ut förundersökningsprotokoll brukar de ta betalt efter 9:e sidan (en FUP kan vara på flera hundra sidor). Du kan förstås besöka tingsrätten och sitta där och läsa både dom och FUP helt gratis.

Ja men just, folkbokföringsort var ett bra förslag och att ringa tar kortare tid än att vänta på mailsvar. Tack :)

Börjar dock fundera på hur mycket tid jag kommer att behöva lägga ner på att hitta rätt instans... Om det ändå är värt 129:- att få den direkt. Plus att jag så klart är "nyfiken" på vad det handlar om.
  • Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 19:19:31 följande:
    Vilken tingsrätt som dömer beror på vart brottet  begåtts. Varje tingsrätt svarar för x antal kommuner enligt aktuell domkrets. Det har alltså ingenting med vart den tilltalade är folkbokförd någonstans.
    Hmm, ja det gör saken svårare förstås... Men på riktigt, det måste ju finnas ett rikstäckande register som tingsrätterna har tillgång till så man åtminstone kan få fram vilken tingsrätt man ska begära ut handlingarna ifrån?
  • Anonym (Fundersam)
    Silverjenny skrev 2023-12-25 20:14:54 följande:
    Just det, så är det ja.
    Så en bra början kan vara att ringa tingsrätten på hemorten men har man otur har brottet begåtts på annan ort så då får man fortsätta ringa till andra tingsrätter.

Det går visserligen rätt fort att ringa och fråga, och ringa till nästa om man inte får napp. Det finns 48 tingsrätter i hela Sverige så det är inte en oöverkomlig mängd samtal som ska ringas trots allt.
    Ah, ja 48 stycken är väl görbart :) Särskilt som man kan tänka sig att det borde räcka med en handfull av de närmaste. Oftast begår man väl brott närmare hemorten.
  • Anonym (Fundersam)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 20:59:27 följande:
    Nej, det finns inte. Varje tingsrätt är sin egen myndighet.
    Men när polisen gör efterforskningar t ex, då ringer de ju inte runt heller? Eller kör de via sina egna register då? I detta byråkratiska land tycker jag att det verkligen är en brist om tingsrätter och högre instanser inte har något samordnat register. Allting annat verkar ju finnas... 

Och hur kommer det sig då att ställen som Lexbase och Mr Koll kan ge en domslutet på några minuter? Vad använder de för metoder isf för att få fram detta så snabbt?
  • Anonym (Fundersam)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:22:45 följande:

Polisen har tillgång till belastningsregistret (BR) misstankeregistret (MR). Flera myndigheter i rättskedjan har det. I BR står det vid vilken tingsrätt någon dömdes, vilket datum, för vilka brott och vad påföjden blev. 

i MR står vad någon är misstänkt för och vilken del av polismyndigheten eller vilken åklagarkammare som har ärendet. Så polisen behöver inte ringa runt.

Jag vet dock inte exakt hur Lexbase får sina domar. 

Tack iaf! Och även för ditt första svar! Men det är verkligen då bara så att man måste ringa runt till varenda tingsrätt i värsta fall...?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Spiff) skrev 2023-12-25 21:27:51 följande:
    De begär ut alla domar löpande och betalar för det. Det är inget som händer när du gör en sökning där.

"Lexbase rättsdatabas uppdateras med tusentals dokument varje dag."

Lexbase går bara tillbaka till 2008, och domar gallras redan efter 5 år om de inte gett mer än 2 års fängelse. Då finns de kvar i 20 år.

Allt detta kan man läsa på Lexbase "frågor och svar".
    Ok! Men på Mr. Koll påstår de att jag ska kunna betala 129:- och läsa domen direkt sedan på skärmen? De måste väl följa samma bana som Lexbase tänker jag.

Men så här, om jag går till tingsrätten och brottet skedde för mer än fem år sedan, de har väl kvar domar längre än så?
  • Anonym (Fundersam)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:34:09 följande:

Ja, tyvärr. 

Ok... Men samma fråga till dig då, om brottet skedde för mer än fem år sedan, hur gör jag då för att få reda på domen? Jag vet att personen inte dömdes för brottet, men jag vill ju ändå veta anklagelserna.
  • Anonym (Fundersam)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:44:09 följande:

Der vet jag tyvärr inte. Men det bästa är alltid att fråga själva myndigheten i fråga, om nu Lexbase inte blir aktuellt för dig. Ring din närmaste tingsrätt när de öppnar igen på onsdag, och fråga hur gamla domar man begära ut hos dem. 
    Tack :) Ja jag tänkte besöka dem så jag kan fråga anonymt om de har personens dom, då kan jag passa på att fråga det också.
    Anonym (Spiff) skrev 2023-12-25 21:56:39 följande:
    Det får du inte om inte straffet var av en viss längd. Gallringsreglerna gäller och måste tillämpas enligt lag.
    Hur länge sparas handlingarna?

Alla uppgifter och handlingar sparas inte för all framtid. Efter ett visst antal år gallras vissa handlingar och uppgifter i ett avslutat mål eller ärende, dvs. handlingarna finns inte längre kvar i tingsrättens arkiv eller i målhanteringssystemet. Gallringen sker med stöd i lag, förordning eller föreskrift. Vilka regler som gäller beror på vad det är för måltyp och vilken typ av domstol det gäller.

Vilka uppgifter behövs för att hitta ett äldre mål?

Brottmål

Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum. 

Tvistemål och ärenden

Äldre tvistemål och ärenden gallras tio år efter att målet vunnit laga kraft. I dessa mål finns det däremot möjlighet att söka på person-/organisationsuppgifter även efter gallringstillfället.

www.domstol.se/stockholms-tingsratt/om-tingsratten/ta-del-av-allman-handling-och-arkivinformation/information-om-tingsrattens-arkiv/

Ja den här personen blev inte dömd alls men ärendet räknas iaf som brottmål, enligt Mr Koll.
Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?