schmetterling skrev 2023-12-25 21:44:09 följande:
Der vet jag tyvärr inte. Men det bästa är alltid att fråga själva myndigheten i fråga, om nu Lexbase inte blir aktuellt för dig. Ring din närmaste tingsrätt när de öppnar igen på onsdag, och fråga hur gamla domar man begära ut hos dem.
Tack :) Ja jag tänkte besöka dem så jag kan fråga anonymt om de har personens dom, då kan jag passa på att fråga det också.
Anonym (Spiff) skrev 2023-12-25 21:56:39 följande:
Det får du inte om inte straffet var av en viss längd. Gallringsreglerna gäller och måste tillämpas enligt lag.
Hur länge sparas handlingarna?
Alla uppgifter och handlingar sparas inte för all framtid. Efter ett visst antal år gallras vissa handlingar och uppgifter i ett avslutat mål eller ärende, dvs. handlingarna finns inte längre kvar i tingsrättens arkiv eller i målhanteringssystemet. Gallringen sker med stöd i lag, förordning eller föreskrift. Vilka regler som gäller beror på vad det är för måltyp och vilken typ av domstol det gäller.
Vilka uppgifter behövs för att hitta ett äldre mål?
Brottmål
Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum.
Tvistemål och ärenden
Äldre tvistemål och ärenden gallras tio år efter att målet vunnit laga kraft. I dessa mål finns det däremot möjlighet att söka på person-/organisationsuppgifter även efter gallringstillfället.
www.domstol.se/stockholms-tingsratt/om-tingsratten/ta-del-av-allman-handling-och-arkivinformation/information-om-tingsrattens-arkiv/
Ja den här personen blev inte dömd alls men ärendet räknas iaf som brottmål, enligt Mr Koll.