• SmulanFnulan

Hur kan jag begära ut domen?

Nej, de kommer inte kunna hänvisa dig till rätt tingsrätt. Du får helt enkelt skicka en begäran till alls tingsrätter som du tror skulle kunna vara aktuell.

• SmulanFnulan
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 18:24:33 följande:
    Hmm... Men så här, jag fattar väl på ett sätt svaret, men kommer han att kunna veta att jag har begärt ut domen i så fall...? Inte att de informerar honom, men om han skulle fråga tingsrätten, har någon begärt ut information och i så fall vem?
    Nej, han kommer aldrig få reda på det så till vida du inte berättar det för honom.
  • SmulanFnulan
    Silverjenny skrev 2023-12-25 18:43:31 följande:

Du kan själv ringa tingsrätten och be att få domen mailad till dig. Du får ringa varje tingsrätt individuellt och fråga om det finns flera alternativ, de kan endast svara för de domar som har fallit just där. Det är väl tingsrätten på orten där svarande är folkbokförd som dömer så du kan kolla med Folkbokföringen var hen varit skriven, och börja med att kolla där.

Domslut brukar vara gratis men vill du ha ut förundersökningsprotokoll brukar de ta betalt efter 9:e sidan (en FUP kan vara på flera hundra sidor). Du kan förstås besöka tingsrätten och sitta där och läsa både dom och FUP helt gratis.

Vilken tingsrätt som dömer beror på vart brottet  begåtts. Varje tingsrätt svarar för x antal kommuner enligt aktuell domkrets. Det har alltså ingenting med vart den tilltalade är folkbokförd någonstans.
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 19:38:56 följande:
    Det går att få reda på vilka som uppgifter lämnats ut till efter domstolsbeslut, men då måste det finnas ett skäl för att domstolen ska fatta ett sådant beslut. Exakt vad som krävs vet jag dock inte. 
    Du talar ur röven. Det finns ett starkt skydd mot just efterforskning. Du behöver inte uppge några som helst uppgifter när du ställer din begäran utan du kan vara helt anonym.
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 20:30:14 följande:
    Det står på Lexbase's egen sida. Dessutom kan lagarna ändras, och man vet aldrig om de ändras retroaktivt. 

3.4.1 Myndigheter

Lexbase kan komma att dela personuppgifter med olika myndigheter i syfte att efterleva lagar, förordningar eller myndighetsbeslut.

3.4.3 Rättsliga förpliktelser

Vi kan bli tvungna att lämna ut dina personuppgifter när vi är rättsligt förpliktigade att göra detta, eller om det krävs för att skydda dig, din säkerhet och dina rättigheter. Det är därför möjligt för Lexbase att lämna ut dina personuppgifter om det krävs enligt lag eller annan rättslig process, om det är nödvändigt för att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder vid misstanke eller upptäckt av olagliga aktiviteter eller för att hjälpa offentliga myndigheter, uppfylla våra avtal med dig eller skydda Lexbases tjänsts säkerhet och/eller integritet. Vi kommer att informera dig om detta förutsatt att vi inte är förhindrade att göra detta enligt t.ex. lag.

Lexbase är inte en myndighet ditt geni... Seså, sluta skäm ut dig nu för det blir bara pinsamt för dig.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 20:55:38 följande:
    Hmm, ja det gör saken svårare förstås... Men på riktigt, det måste ju finnas ett rikstäckande register som tingsrätterna har tillgång till så man åtminstone kan få fram vilken tingsrätt man ska begära ut handlingarna ifrån?
    Nej, det finns inte. Varje tingsrätt är sin egen myndighet.
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 21:21:42 följande:
    Det är ju du som har svårt att fatta. Lexbase är skyldiga att lämna ut en lista på vilka som begärt ut en dom - eller ett uttalande från Ansvarsnämnden, när det gäller vårdpersonal - om t.ex. en domstol begär ut det. Eller en åklagare, eller polisen.

Jag kan tänka mig att det kan bli aktuellt t.ex. om det har skett ett hämndbrott, och brottslingarna har begärt ut domen på gärningsmannen, som de hämnades på. Tänk klaner, familjevendettor och sådan trevligt som vi har i Sverige nu igen.

Hamnar den listan sedan i FUP:en så blir alla de andra namnen också offentliga.
    Vi pratar fortfarande inte om Lexbase utan om tingsrätter och deras utlämningsförfaranden. Om du tar dig en titt på ursprungsinlägget så ser du att ts undrade om tingsrätten lämnar ut information om vem som begärt ut en dom eller annan handling och det var det jag svarade på.
Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?