• Peterheter

    Varför är det OK för kvinnor att hata på män, men inte tvärtom?

    Om män klagar på kvinnors utseende kommer samhället direkt till undsättning för kvinnorna och säger att det finns skadliga skönhetsnormer, och att ätstörningar beror på dessa och inte på kvinnans egna val.

    Om kvinnor däremot beskriver män på dejting som "gyttja" som de måste ta sig igenom, då är det ingen i samhället som kommer till undsättning för männen och ifrågasätter kvinnornas mansnormer, eller säger att det är kvinnornas fel att män tar självmord och drabbas av psykisk ohälsa.

    Varför är det så här?

  • Svar på tråden Varför är det OK för kvinnor att hata på män, men inte tvärtom?
  • Anonym (A)
    Peterheter skrev 2023-12-15 11:56:36 följande:
    Nu pratar jag på samhällsnivå, inte på detta skitforum. Och du vet mycket väl vad jag menar. Det finns mängder med exempel på hur media lyfter fram skadliga skönhetsnormer, men aldrig någonsin motsatsen.

    Du tycker inte att det är bra att prata om skadliga skönhetsnormer? Att varna för bluffkliniker? 


    Vad är motsatsen till skadliga skönhetsnorner? Icke skadliga skönhetsnormer? Det förekommer ju lika mycket minst. 

  • Anonym (Wa)
    Peterheter skrev 2023-12-15 11:56:36 följande:
    Nu pratar jag på samhällsnivå, inte på detta skitforum. Och du vet mycket väl vad jag menar. Det finns mängder med exempel på hur media lyfter fram skadliga skönhetsnormer, men aldrig någonsin motsatsen.
    Du kanske kan göra ett könsbyte så blir de synd om dig oxå 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har med könsrollerna att göra. Om en man skulle klappa kvinnan på magen och pika henne, "nu har du allt blivit trind", så skulle ingen tycka att det var roligt.
    Många låtsas som att de inte ser att det är såhär, många vill inte att det vara annorlunda.

  • Peterheter
    Anonym (A) skrev 2023-12-15 12:03:07 följande:

    Du tycker inte att det är bra att prata om skadliga skönhetsnormer? Att varna för bluffkliniker? 


    Vad är motsatsen till skadliga skönhetsnorner? Icke skadliga skönhetsnormer? Det förekommer ju lika mycket minst. 


    Ska du fortsätta spela dum? Varför är det så att media rider ut till försvar när män ställer krav på kvinnornas utseende, men pissar på männen då kvinnorna ställer krav på hur män ska vara?

    När männen inte lever upp till krav ska de jobba på sig själva.

    När kvinnorna inte lever upp till krav är det samhällets fel som har sjuka normer.

    När männen har psykisk ohälsa pga brist på attraktion är det ingen som bryr sig.

    När kvinnor har ätstörningar är det samhällets fel att kvinnorna inte erbjudits tillräckligt mycket stöd.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Peterheter skrev 2023-12-15 12:10:44 följande:
    Ska du fortsätta spela dum? Varför är det så att media rider ut till försvar när män ställer krav på kvinnornas utseende, men pissar på männen då kvinnorna ställer krav på hur män ska vara?

    När männen inte lever upp till krav ska de jobba på sig själva.

    När kvinnorna inte lever upp till krav är det samhällets fel som har sjuka normer.

    När männen har psykisk ohälsa pga brist på attraktion är det ingen som bryr sig.

    När kvinnor har ätstörningar är det samhällets fel att kvinnorna inte erbjudits tillräckligt mycket stöd.
    Ett av standardsvaren män får är "gå till gymmet".
    I samma andetag så säger kvinnor att utseendet inte är viktigast för att hon ska känna attraktion för mannen.
    Och sen i nästa stund hör man henne säga nåt om mäns utseende och kroppar. Hmm... du sa ju nyss att utseendet inte var så viktigt... Obestämd
  • Anonym (Kaffedraken)

    Man tar oftast kvinnans parti, och det mesta är mäns fel. Det hör också till könsnormerna. Kvinnor har ofta högre i tak att kunna säga vad som helst. Det går utmärkt. Men inte åt andra hållet.

  • Anonym (A)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-15 12:18:31 följande:
    Ett av standardsvaren män får är "gå till gymmet".
    I samma andetag så säger kvinnor att utseendet inte är viktigast för att hon ska känna attraktion för mannen.
    Och sen i nästa stund hör man henne säga nåt om mäns utseende och kroppar. Hmm... du sa ju nyss att utseendet inte var så viktigt...  // Obestämd

    Varför tror du att kvinnor är seriöst intresserade för att de kommenterar en mans kropp? Självklart kan man tycka en man är snygg, men ändå välja en partner pga hans insida, 


    Om jag går förbi ett snyggt hus kan jag kommentera det. Det innebär inte att jag vill köpa det, men skulle jag vilja det så är det ju inte utsidan som är avgörande utan insidan. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2023-12-15 12:33:42 följande:

    Varför tror du att kvinnor är seriöst intresserade för att de kommenterar en mans kropp? 


    Har jag sagt det? Nej, det har jag inte. Men jag hört många kvinnor kommentera mäns kroppar. Om det är positivt så är det för att hon tycker han är snygg, några tänker på sex. Om det är negativt så är det för att hon vill förlöjliga honom. 
  • EnAnonumius
    Peterheter skrev 2023-12-15 11:22:53 följande:
    Har det undgått dig att hannar av alla arter inom däggdjur slåss med varandra till döden för att få en hona? Det i sig är inte konstigt alls.
    Vad har du fått det skitsnacket ifrån att hannar "slåss till döden" för att få vinna honan?

    Det är sällan det leder till "döden" för ena hannen när de slåss om en honas gunst. De slåss oftast till den ena backar frivilligt. Men det är ovanligt att det leder till "döden" för den ena hannen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Urk)
    Peterheter skrev 2023-12-15 12:10:44 följande:
    Ska du fortsätta spela dum? Varför är det så att media rider ut till försvar när män ställer krav på kvinnornas utseende, men pissar på männen då kvinnorna ställer krav på hur män ska vara?

    När männen inte lever upp till krav ska de jobba på sig själva.

    När kvinnorna inte lever upp till krav är det samhällets fel som har sjuka normer.

    När männen har psykisk ohälsa pga brist på attraktion är det ingen som bryr sig.

    När kvinnor har ätstörningar är det samhällets fel att kvinnorna inte erbjudits tillräckligt mycket stöd.
    Jag hör media varken klanka ner på kvinnors kroppar eller mäns kroppar.

    Fan ta itu med eran egen skit och känslor över kvinnor. Kasta inte skit över människor som inte förtjänar det. Så jävla mycket hat och förakt råder över kvinnor på familjeliv. Offerkoftor sitter extremt tajt.
    -oj, har inte du (i egenskap av man) en offerkofta? Här, vi stickade den till dig. Ingenting går upp mot en hemmagjord.
Svar på tråden Varför är det OK för kvinnor att hata på män, men inte tvärtom?