• Peterheter

Varför är det OK för kvinnor att hata på män, men inte tvärtom?

Om män klagar på kvinnors utseende kommer samhället direkt till undsättning för kvinnorna och säger att det finns skadliga skönhetsnormer, och att ätstörningar beror på dessa och inte på kvinnans egna val.

Om kvinnor däremot beskriver män på dejting som "gyttja" som de måste ta sig igenom, då är det ingen i samhället som kommer till undsättning för männen och ifrågasätter kvinnornas mansnormer, eller säger att det är kvinnornas fel att män tar självmord och drabbas av psykisk ohälsa.

Varför är det så här?

• Svar på tråden Varför är det OK för kvinnor att hata på män, men inte tvärtom?
  • Anonym (Loke)
    Anonym (...) skrev 2023-12-16 20:22:34 följande:
    Men kvinnor är inga offerkoftor när de klagar på männens krav och preferenser? Och att de mår psykiskt dåligt av att de inte duger? För det jag prata om är när man tycker synd om kvinnorna i samma situation, men männen är offerkoftor. Då är det dubbla standarder.

Jaha, män är offerkoftor med ett exempel på någon som du gissar om.
    De flesta offerkoftor som finns är kvinnor. Det är därför det heter offerkofta. Kofta är framförallt ett kvinnligt plagg och att ta på sig offerkoftan är ett kvinnligt beteende. Däremot är de offerkoftor som är män mycket mer högljudda i sociala medier.
  • Anonym (Urk)
    Anonym (...) skrev 2023-12-16 20:22:34 följande:
    Men kvinnor är inga offerkoftor när de klagar på männens krav och preferenser? Och att de mår psykiskt dåligt av att de inte duger? För det jag prata om är när man tycker synd om kvinnorna i samma situation, men männen är offerkoftor. Då är det dubbla standarder.

Jaha, män är offerkoftor med ett exempel på någon som du gissar om.
    Det ena utesluter inte det andra. Kvinnor som känner att de inte når upp till mäns krav är inte offerkoftor per automatik. Det är först om dom börjar tycka att mäns krav måste sänkas "för annars händer ingenting" som de i så fall ikläder sig offerkoftan. 

av någon jävla anledning så är det ffa män på familjeliv som har dessa förbannade offerkoftor. Gnäll, förakt och hat som dessa narcissistiska individer kräks ut. Och varför? Dom får inte knulla så mycket som de vill.
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Loke) skrev 2023-12-16 20:50:44 följande:
    De flesta offerkoftor som finns är kvinnor. Det är därför det heter offerkofta. Kofta är framförallt ett kvinnligt plagg och att ta på sig offerkoftan är ett kvinnligt beteende. Däremot är de offerkoftor som är män mycket mer högljudda i sociala medier.
    Nä, fy fan. Har du läst ts? Enligt denne så är det så synd om män för att kvinnor driver dom till självmord och psykiska depressioner.  Eller har du läst familjeliv? Det är ju bara en drös med självömkande män . Gissar att du också ikläder dig offerkoftan.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Urk) skrev 2023-12-16 20:57:50 följande:
    Nä, fy fan. Har du läst ts? Enligt denne så är det så synd om män för att kvinnor driver dom till självmord och psykiska depressioner.  Eller har du läst familjeliv? Det är ju bara en drös med självömkande män . Gissar att du också ikläder dig offerkoftan.
    Att det finns högljudda manliga offerkofto är bara en bekräftelse på min tes att männen som är offerkoftor är mer högljudda i sociala medier.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Loke) skrev 2023-12-16 20:50:44 följande:
    Män använder kofta i lika hög grad
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Loke) skrev 2023-12-16 21:13:10 följande:
    Att det finns högljudda manliga offerkofto är bara en bekräftelse på min tes att männen som är offerkoftor är mer högljudda i sociala medier.
    Så det är ett bevis på att de egentligen inte existerar? Haha!!
  • Anonym (Urk)
    Anonym (ABC) skrev 2023-12-16 21:14:26 följande:
    Män använder kofta i lika hög grad
    Nog fan använder männen offerkoftan mer än kvinnor. Jag börjar undrar om det gått något fel i uppfostran. Kvinnor sysslar med självskadebeteenden, männen flyttar ansvaret över sitt välbefinnande på kvinnorna. Gnäll gnäll, servera mig sex, annars blir jag arg.

Sen finns det naturligtvis människor som tar ansvar över sitt eget liv och hur de beter sig mot andra.
  • Anonym (...)
    Anonym (Urk) skrev 2023-12-16 20:53:19 följande:
    Det ena utesluter inte det andra. Kvinnor som känner att de inte når upp till mäns krav är inte offerkoftor per automatik. Det är först om dom börjar tycka att mäns krav måste sänkas "för annars händer ingenting" som de i så fall ikläder sig offerkoftan. 

av någon jävla anledning så är det ffa män på familjeliv som har dessa förbannade offerkoftor. Gnäll, förakt och hat som dessa narcissistiska individer kräks ut. Och varför? Dom får inte knulla så mycket som de vill.
    Fast nu pratar du om något annat än jag.
  • Anonym (Urk)
    Anonym (...) skrev 2023-12-16 21:44:04 följande:
    Fast nu pratar du om något annat än jag.
    Nej. Det gör jag inte. Du pratar om att du tycker att kvinnor får vara offerkoftor men att det är så synd om män som blir utsatta för "dubbla standarder" för att du anser att de inte får vara offerkoftor i lika hög grad.

Du börjar snudda på att vara en offerkofta själv. Har du ens reflekterat över det. Oftast så brukar det låta på det sättet du beskriver. Utan någon som helst referens till vad du snackar om.
  • molly50
    Anonym (klimakteriekossa) skrev 2023-12-16 18:12:04 följande:
    Det är kvinnor som har växt upp med att det varje år i skolan ska vara "skönhetstävling" om vem som ska bli lucia. Att klassen ska rösta på snyggaste tjejen i årskursen eller skolan för så var det när jag växte upp.

När hade man liknande för killar, upplys oss gärna?

Idag är lucia stendött men så har det inte varit förr om åren.
    Jag är också uppväxt med detta val av lucia.
    Jag vet inte hur det funkar idag,men har en dotter på 12 år och upplever fortfarande att det oftast är en av de sötaste tjejerna som blir vald till lucia.
    Så jag vet inte om det är så mycket annorlunda idag. Tyvärr. 
Svar på tråden Varför är det OK för kvinnor att hata på män, men inte tvärtom?