• EmmyLO

IVF/ICSI 2024

Razorcrest skrev 2024-02-11 15:19:12 följande:

Zingostardust: Åh, vilka tråkiga nyheter :( Ta hand om dig Hjärta Håller alla tummar för er och embryona i frysen Hjärta

EmmyLo: Tack! Hjärta Det känns ännu mindre idag faktiskt, känner mig helt normal i princip :) Skönt att äggplocket verkar vara så lindrigt för många, det är så lätt att skrämma upp sig själv. Hur går det för dig? Har du tagit första sprutorna nu? :)

Vad härligt att höra! Haha, ja det känns spontant så otäckt när de berättar om hur äggplock går till, och det förstärks av att man ska vara ledig hela dagen. Det lugnar mig verkligen att höra att de flesta verka uppleva att det gör mindre ont än väntat. När hör Livio av sig om hur befruktningarna har gått? :) Håller alla tummar! <3

Ja, nu är de tre första Gonal F-sprutorna tagna, ikväll blir det den fjärde. Det har faktiskt gått över förväntan och hittills mår jag bra. Ultraljud planerat på fredag (dag 9). Känner dock en liten, säkert obefogad, oro över att min mens slutade tvärt efter den första sprutan. Vanligtvis ska den fortsätta i ytterligare två dagar, men jag ska ringa Livio imorgon för att (förhoppningsvis) få oron stillad...
  • EmmyLO

Anonym (Hopp och Förtvivlan): Förstår verkligen det, tycker också det är svårt att ens våga tillåta sig vara hoppfull. Jag håller tummarna för att det går bra på äggplocket idag 🙏 Du får gärna uppdatera oss om du vill och orkar! Styrkekram

• EmmyLO

Razorcrest: Åh fattar verkligen att det är nervöst! Med tanke på att du fick så många ägg så finns väl väldigt goda förutsättningar för att ni får många till frysen! 😊🙏 Jag håller alla tummar för det, så otroligt pirrig väntan det måste vara för er. ❤️ 

Jag ringde idag och barnmorskan menade att eftersom blödningen kom när mensen var beräknad och det blödde ordentligt (dvs inte bara spottings) så trodde hon, precis som du sa, att Gonal-F kan ha påverkat mensen. Men det är bara att fortsätta, sa hon. Jag inbillar mig att jag har lite värk, ibland höger och ibland vänster. Men framförallt känner jag mig uppblåst/tjock över nedre delen av magen. Råkade läsa om en som blev allvarligt överstimulerad, lät väldigt otäckt, men det är nog under alla förhållanden för tidigt för att jag ska ha blivit det hehe. 🙈

/Mästare i inbillning

• EmmyLO

Åh stort grattis Weysan! ❤️😍 Mitt hjärta tog ett glädjeskutt när jag läste det, så himla roligt att höra! Och inspirerande och trösterikt för en annan som aldrig har plussat. 

Hur mår du, och hur känns det i kroppen? 

• EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-12 16:33:01 följande:
    Tusen tack! Hjärta

Vad skönt att hon inte trodde att det var något konstigt :) Och så spännande att du har lite känningar! Det är nog bara ett gott tecken :) Jag tyckte också att mina äggstockar började kännas rätt tidigt. Pga av mitt AMH-värde fanns risk för överstimulering men läkaren sa att det oftast sker efter äggplocket/vid färsk återföring, så det bör inte vara någon fara :) Även om jag är precis likadan och skrämmer upp mig själv haha. 
    Hehe ja, jag hoppas det! Igår lyckades jag bara precis knäppa mina favoritjeans, men kan såklart bero på annat än sprutorna. Nu börjar jag bli nervös inför ultraljudet på fredag! Hur går det för dig? :)
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-15 08:48:49 följande:
    Det låter absolut som det är något på gång! :) Så spännande med ultraljudet också! Du får berätta hur det gick sen imorgon om du vill :)

Jag väntar på att Livio ska ringa, borde vara idag eller imorgon. Den här väntan har typ varit det jobbigaste hittills. Går in och kollar min journal hela tiden för att se om de skrivit något där, men inga uppdateringar (såklart haha). Fy, vill bara veta nu!
    Ja, gud vad jag hoppas att det ska se bra ut imorgon! Har haft fertilt sekret sedan i tisdags och EXTREMT ömma bröst sen igår, så jag går runt och nojar över att ägglossning ska ske närsomhelst eller än värre att det har skett. Men det ska väl inte kunna hända när man tar Ganerilix 🙈 Uppdaterar imorgon!

Åh jag förstår verkligen det, måste vara en sån nervös väntan. Hoppas de ska ringa snart! 🙏🙏 Och håller tummarna! Ni fick ju många ägg, gjordes ICSI på några av dem? Du nämnde att det fanns risk för överstimulering pga ditt AMH-värde, får jag fråga vad det ligger på? Du behöver verkligen inte svara om du inte vill ❤️
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-15 12:49:30 följande:
    Håller alla tummar för er! <3 Jag hade precis samma sak den sista tiden med sprutorna så det verkar vara vanligt haha. 

Bara för att jag skrev sådär ovanför ser jag nu att läkaren har uppdaterat journalen (inte ringt ännu). Av de 14 äggen blev 9 befruktade normalt, men bara 2 stycken klarade sig till frysen. Lite besviken att det är så få, men också jättelättad att ha fått några embryon i alla fall. Jag vet faktiskt inte om ICSI, ska fråga det när dom ringer :) Ingen fara alls! Jag har 8,5 i AMH :)

Förstår att du känner viss besvikelse när det var så många ägg, men helt rätt att känna lättnad och att det är positivt att ni fick embryon till frysen. Det är så himla lätt att glömma det positiva och jämföra med bästa scenario. Är själv sån och min sambo får ofta påminna mig om att också unna mig att bli glad. Läste det du precis skrev att kliniken planerar FET i naturlig cykel, vilket går emot det som tidigare har sagt. Kan du kanske försöka få mer information från läkaren och be hen utveckla resonemanget, givet att du tagit letrozol för ägglossning tidigare? Jag tycker verkligen du ska våga utmana, inte minst för att också få svar och känna dig bekväm med processen framåt. Kan verkligen relatera till oron att det ska dra ut på tiden. <3

Jag är nyss hemkommen från ultraljud (dag 9). Ultraljudet visade 28 äggblåsor, men ungefär hälften var fortfarande små och jag ska därför fortsätta med sprutorna och på samma doser till måndag när det blir ett nytt ultraljud. Läkaren sa att äggplock blir preliminärt på onsdag och att det högst sannolikt blir totalfrys för oss också. Hade ju hoppats på återföring i samma cykel, men påmindes sedan av det du skrev tidigare, och ska försöka att inte deppa eftersom man i så fall har fått många ägg. Hoppas nu att fler ägg hinner växa till sig tills på måndag.
  • EmmyLO

Sanavd: Grattis till att det blev så många ägg och så många som befruktatdes! Förstår verkligen otåligheten. Jag var på ultraljud idag och läkaren sa att det högst sannolikt blir totalfrys för vår del också. Första tanken var såklart att det känns trist att det ska dra ut på tiden, vilket är extremt prematurt för oss eftersom vi har flera steg kvar, både äggplock och befruktning samt att de ska klara sig till frysen, där vi inte har någon aning om hur det kommer att gå. Men jag inbillar mig att det kanske kan hjälpa lite att ibland glädjas åt det som är positivt i processen, fira små delsegrar för att mäkta med hela resan. Jag tyckte t.ex. att det kändes jätteotäckt och jobbigt med sprutorna. Sambon och jag kom därför överens om att han skulle komma hem med en liten present när vi var ungefär halvvägs igenom sprutorna (blommor i tisdags) och sedan när vi är klara med sprutorna, för att fira avklarade delmoment. Kanske kan du planera in roliga saker för att fira t.ex. när det är det X antal dagar kvar, och Y antal dagar kvar, osv? Med det sagt, har jag full förståelse för känslan av otålighet! Skickar omtanke och kram.

BubblanJ: Tack för att du startade tråden! Finner så mycket tröst och stöd genom den. Vad fint att ni äntligen ska få börja imorgon! Det kommer gå toppenbra med sprutorna :)

• EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-16 13:57:19 följande:
    Tack så jättemycket för stöd och pepp Hjärta Jag ska samla tankarna under helgen och ringa på måndag. Behöver få veta mer, känns så märkligt. Tack igen!!

Ja, det senaste året har verkligen varit en övning i tacksamhet. Ibland är det väldigt svårt att fokusera på det positiva och vara tacksam, men det hjälper lite för att inte bryta ihop totalt ibland haha. Även om jag gör det också. Vilken bergochdalbana detta är alltså!

28 st!! Wow, det låter ju som en otroligt bra start! :) Även om det är många små nu verkar det som det kan gå fort på slutet. Förstår din besvikelse över totalfrysen, man blir så himla otålig. Det är verkligen en övning i tålamod också. Håller tummarna för dig på måndag och att de hittar många fina ägg Hjärta
    Förstår det, stöttar dig till hundra på detta! Hjärta Tycker det är superviktigt att få möjligheten att förstå vad som ska göras och varför. Det är tillräckligt med ovisshet i den här processen.

Jag hör dig verkligen, det är otroligt svårt i vissa stunder. Inte minst när ens kompisar "råkat" bli gravida, eller när de berättar att det var "så lätt" eller att de är "så fertila"... Sen får man såklart bryta ihop ibland! Det är mänskligt och befogat. Det är ju en otroligt påfrestande resa. Men jag inbillar mig att i vart fall jag mår bättre av att i de stora hela tänka på sådant jag har, sen lyckas jag långt ifrån alltid med det. 

Hehe, ja jag försöker hålla fast vid att läkaren i vart fall såg många äggblåsor. Är väl alltid något. Vi träffade en annan läkare idag och hon var inte fullt lika sprallig och pratglad/peppig som vår vanliga. I slutet av besöket frågade jag försiktigt om det ser ut som förväntat, bara för att få en bra känsla inför helgen, haha. Vi får se hur många som mognar ordentligt till nästa vecka. Tack gulliga du för pepp och hållna tummar! Hjärta
  • EmmyLO
    BubblanJ skrev 2024-02-19 09:10:02 följande:
    Ah okej tack! 🙏Hittade typ inget när jag googlade 
    Såg att du fick svar men tänkte ge lite extra försäkran! Min mens brukar hålla i sig i fyra dagar, men slutade också tvärt efter första sprutan på mensens andra dag. Barnmorskan sa att det inte var något att oroa sig för :)
Svar på tråden IVF/ICSI 2024