• EmmyLO

IVF/ICSI 2024

Razorcrest skrev 2024-01-31 10:07:07 följande:
    Åh tack! Vad gullig du är <3 Nu är jag igång :) Tyckte själva sprutan inte kändes något, det var mest mentalt obehagligt. Men jag tänker nog att man vänjer sig under veckan. Så det kommer att gå toppen för dig med! :)

Tycker jag redan idag känner lite spänningar vid äggstockarna, men det kanske bara är inbillning. Ska bli väldigt spännande att se hur kroppen reagerar. Är både otålig, pepp och nervös samtidigt haha.
    Åh vad spännande, skönt att höra att det verkar ha gått ok med sprutorna! 

Förstår att du känner allt det där på samma gång! Hur mås det i kroppen nu, några dagar in? Fortfarande känningar vid äggstockarna? Hoppas det känns ok! 

Idag kickade min nervositet igång inför start nästa vecka! Både jättejättepirrig och nervös, men också nojig över att mensen ska strula igen, som den gjorde förra månaden, eller att vi av andra skäl inte ska få komma igång. Men det är väl bara att hoppas att det inte blir en repris! 

Så spännande att följa er som ruvar också. Håller tummarna för er! 
  • EmmyLO
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-02-03 21:55:13 följande:

Äggplock gjordes i fredags,  5 folliklar men bara 3 ägg. 1 omogen, 1 halv mogen och 1 mogen.
    Den halvmogna klarade sig inte och den mogna blev inte befruktade. Känns skit 😭 önskar er andra lycka till ❤️

Vad tråkigt att höra! Förstår att det känns tungt. Skickar styrkekramar! 
  • EmmyLO
    Zingostardust skrev 2024-02-04 13:17:47 följande:

Tack för gratulationerna! 🥰 UL känns så långt borta! Har svårt att släppa tankar om blödningarna. Så ska ringa imorgon så får dom lugna mig igen. 

Jag förstår det som att slemhinnorna blir skönare och lättare blöder av progesteronet. Den sorten jag tar är cyclogest =p 

Hur går det för er andra? Hur känner ni som ruvar?? 

Stort grattis Zingostardust! Det låter klokt att ringa imorgon för att lindra oron. Tycker i vart fall de på min klinik verkligen är otroligt duktiga på att bemöta ens oro. <3

Hur mår du utöver blödningarna?

Jag har beräknad start för sprutorna nu på onsdag, vår första runda. Känns supernervöst! 
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-05 11:04:43 följande:

EmmyLO:

Jag mår ändå rätt bra! Känner mig typ "tung" i magen eller hur man ska förklara det. Är en helt ny känsla i alla fall haha. 

Var på första VUL idag och hade 11 äggblåsor som var en bra storlek och många mindre som hon var lite osäker på. Läkaren verkade iaf nöjd så då är jag det med tänker jag :) Äggplock beräknas på fredag. Nervigt!

Så spännande att det inte är långt kvar för dig nu heller! Det kommer gå superbra! Så fort jag kom förbi den mentala spärren har det faktiskt rullat på bra. Håller alla tummar för dig :)

Zingostardust: Massa styrkekramar till dig Hjärta Hoppas verkligen inte blödningarna betyder något och att du får komma och göra ett blodprov snart Hjärta

Juste, har för mig att barnmorskan beskrev för mig att man kunde känna sig. Visst är det så att det är okej att promenera men inte "hoppa och skutta"?  Har du gjort något annorlunda jämfört med annars? 

Fint med så många äggblåsor i bra storlek! :) Förstår att det känns nervigt med äggplock på fredag. Är säker på att det kommer gå fint. Blir det ett till ultraljud innan det blir dags? Sorry, sjukt många frågor. Är så grymt nervös... Känner inte den vanliga mensvärken light än, men hoppas verkligen den kommer imorgon.

Zingostardust: Vad tråkigt med ett så kort bemötande. Förstår att du känner dig ledsen, det får man vara, men jag hoppas att du ska få mer svar imorgon. Det verkade ju inte som att läkaren var säker på att det var så. Även jag har läst om blödningar men att det trots att allt ser bra ut. Skickar styrkekram!
  • EmmyLO
    Razorcrest: Toppen, bra att veta! Haha, ja jag ska definitivt också lyda råden. Ser det som en jättebra ursäkt för sig själv att slippa pallra sig iväg och träna, hehe.

Tack gulliga du för pepp! <3 Känner mig grymt otålig nu. I dag har jag haft tydlig mensvärk, så förhoppningsvis kommer mensen ikväll eller imorgon. Har flera gånger fingrat på förpackningen med Gonal-F som står i kylen och väntar... har faktiskt inte ens vågat hämta ut Ganirelix för jag inte vill jinx:a, haha. Bra att du gör mig lite mentalt förberedd på att den kan svida lite!

Ja, det läkaren säger stämmer ju verkligen. För- och nackdelar! Så himla spännande i alla fall! Håller tummarna inför ultraljudet imorgon! Du får gärna berätta hur det går om du vill dela :)

BaeA: Först och främst, stort tack för tipset! Jag sträckläste boken och har gjort en massor understrykningar och anteckningar för egen del. Grymt intressant, och det sporrar mig verkligen att försöka äta bättre och inte sockerchocka kroppen som jag annars gör för jämnan. Har bl.a. beställt hem den typen av Q10 som rekommenderas, i tillägg till Thornes Prenatal, Vitamin D och Omega 3 (från lax). Inser ju att det inte kommer hinna ge någon verkan denna omgång, men jag är så inställd på att det kommer krävas mer än en omgång, så då tänker jag att det är lika bra att börja skapa goda förutsättningar för det.

Har din läkare förresten sagt något om man kan fortsätta äta tillskotten under tiden man tar sprutorna? Hur mår du och hur går allt? Visst har du flera ägg i frysen? :)
  • EmmyLO
    Tingel skrev 2024-02-06 18:11:59 följande:

Hur såg processen ut för er när ni gjorde utredningen? Träffar alla en kurator/beteendevetare? Kan bara hitta att det är krav vid donation. Kanske varierar beroende på landsting?

För ja, nu när vi är kvalificerade för ivf (pga ålder) ringde jag kvinnokliniken igår för att starta igång och fick tillbaka att det är väntetid på 3 (minst) månader till. Kände dock att jag inte orkar vänta ännu mer på admin och byråkrati så bokade tid för att göra utredningen på Livio istället. Och betala ur egen ficka för det.. Dock kunde inte regionen godkänna att Livio gör kuratorsdelen, vad det berodde på förstod jag inte riktig, men något om åtkomst till register😅

Är kuratorsdelen det första som sker under en utredning? Eller hur såg det ut för er alla? Har jag lite hopp om att få starta igång tidigare om jag fullföljer utredningen genom Livio istället? (Har fått tid redan nästa vecka för det)

Åh, jag vet faktiskt inte hur det är med det. Vi bor i Stockholm och träffade inte någon kurator under utredningen, kan inte heller minnas att någon sa något om att det skulle vara ett krav. Däremot fick vi erbjudande om det, om vi kände att vi behövde stöd under väntan och behandlingens gång.
  • EmmyLO
    BaeA skrev 2024-02-06 19:38:24 följande:
    Vad bra att du gillade boken, man blir besatt av den på ett bra sätt och lär sig så mycket. Om hur kroppen och hur man kan optimera miljön. Ändå ?bra? att du har den inställningen för den första är ju ofta va de säger ett test. Jag fick ju inga, men gjorde mycket från boken och fick då flera. Tog också de tillskotten du nämner plus lite annat som jag kände att jag behövde. 

Jag fortsatte ta vissa av tillskotten under sprutperioden men inte alla, minns inte på rakarm vilka, men det finns bra info i boken och i FB gruppen med samma namn.

Jag fick min LH-höjning i gårkväll/morse så har inplanerad återföring av ett av våra fyra blastocyster på måndag. Men ska på egen begäran på VUL i morgon för att mäta slemhinnan. Så det är pirrigt att det äntligen börjar närma sig efter 5 månader av väntan. 

läste att din mens borde komma i dagarna, så spännande att komma igång. kommer gå hur bra som helst, man kommer in i det snabbt. har sprutat mig själv på en baja maja på en HOV1 konsert, höjden av tragikomiskt!
    Det gjorde jag verkligen - jättestort tack för tipset! Läkaren tror inte att jag har PCOS (har 3,6 AMH) och jag har heller aldrig varit gravid och därmed inga missfall. Så via uteslutningsmetoden tror jag att det är äggkvaliteten som spökar. Så jag tänker att det är mitt fokusområde.

Spännande! Gick det bra på VUL igår? :) Hoppas det blir återföring på måndag!

Haha, otroligt. Så starkt av dig att ta sprutan under såna omständigheter, tycker verkligen att det är beundransvärt och att du inte lät behandlingen sätta käppar i hjulet för det övriga livet. Hjärta
    Razorcrest skrev 2024-02-07 14:30:29 följande:
    Helt rätt! :)

Förstår att du är otålig. Hur har det gått? Har mensen startat? Hoppas!

Är precis hemkommen efter andra ultraljudet. Äggblåsorna har ökat från 11 st i måndags till 17 st idag Förvånad Vad snabbt det kan gå. Så det blir äggplock på fredag och totalfrys. Nu börjar jag bli nervös på riktigt! Jag tror jag har lyckats gå in i en bubbla senaste veckorna och bara haft full fart framåt. Nu känns allt mer på riktigt. Hoppas äggplocket går smidigt och att jag bara skrämmer upp mig själv i onödan. 
    Wow, vad kul att höra!! 17 ägg är ju otroligt bra! Så glad för din skull! Det känns som att många beskrivit att ÄP gick bättre än väntat, även om jag förstår din nervositet. Men det kommer gå bra, kanske be om mycket lugnande om det känns väldigt otäckt när du väl är där :) 

Ja, nu har mensen kommit! Var ju så grymt nojig över att den skulle bete sig knäppt igen - samtidigt som jag också hoppades på att jag hade lyckats bli gravid (som alla tidigare månader...) och att den inte skulle komma alls. Känner lite blandade känslor. Oavsett så startar jag med Gonal-F ikväll!
  • EmmyLO

Razorcrest: Åh vad fint att höra att äggplocket gick över förväntan, och att ni fick så många ägg! Hur mår du nu? Är det fortfarande ömt i magen? Helt rätt att unna dig nu. Hoppas du fick dricka riktigt gott vin till maten, så välförtjänt! <3 

HoppOchFörtvivlan: Spännande med äggplock nästa vecka! Då har ni redan varit på ultraljud? Hoppas det såg bra ut och att ÄP ska gå bra! Själv blev jag inspirerad av det Fjällfärd skrev igår, använt det lite som mantra idag. Men såklart lättare sagt än gjort.

• EmmyLO

Beklagar verkligen Zingostardust :( men så fint att höra att du blickar framåt och ser fram emot nästa insättning. Skickar massor med omtanke och styrkekramar ❤️

Svar på tråden IVF/ICSI 2024