Fjällfärd skrev 2024-01-12 14:35:02 följande:
Hej hej!
Vi ska också börja med får första runda IVF nu inom kort. Har beräknad mens nästa helg och planerad start med hormonsprutor 2-3 dagar in.
Sitter och hoppas på att kanske kanske det har tagit sig denna gång och samtidigt räknar ner till IVF start. Vore så skönt att slippa hela IVF processen med allt vad det innebär, samtidigt som vi är otroligt tacksamma för att möjligheten finns.
Vår situation
Ålder: 34år, tillsammans med min sambo i 7år.
Barn: Inga barn alls
Tidigare graviditeter: Aldrig haft plus på stickan någonsin. Sambo har två oplanerade graviditeter/aborter i tidiga 20års åldern.
Försök naturligt: Försökt aktivt drygt 1.5år nu, har använt oss av säkra metoder som preventivmetod i 2år och en graviditet hade varit välkommen även då. Började alltså försöka aktivt när jag var 32år. Först körde vi bara på, därefter kollat ägglossning med ägglossningstester.
Orsak till ofrivillig barnlöshet: Låg äggreserv. Mycket oväntat då jag fortfarande har regelbunden mens (28 dagar cykel) samt att det inte finns någon ärftlighet gällande tidigt klimakterie, tvärt om mycket sent.
AMH: 0.28 (2.0 pmol/l) respektive 0.58 (4.2 pmol/l)
FSH: 18 respektive 12
AFC: ca 8-10 respektive 7
Övrigt fertilitetsutredning: Normalt LH via provtagning, tydlig topp på LH stickor, bekräftad ägglossning med provtagning (progesteron) två cykler, har inte spolat äggledare. Har något lågt T4 på 11 men TSH inom normalspannet (1.5 respektive 2.2 i höst), hypoteros finns i familjen. Något lågt antal spermier hos min sambo, men inom normalspannet och har hög andel rörlighet så bedöms normalt/ska inte påverka negativt.
Mediciner/Kosttillskott: Ätit B-komplextillskott sedan ett år tillbaka. Har sedan i början av hösten tagit Thorne Basic prenatal och magnesium. Efter beskedet om låg äggreserv har vi vässat kosten hemma samt gör en rejäl boots med kosttillskott för att säkerställa att vi får i oss det vi ska. Vi tar båda multivitaminer från Thorne, E-vitamin, Q10, NAC, magnesium, probiotika, omega-3 och D-vitamin. Jag tar i tillägg NAD+ och extra Q10.
IVF omgång: 1
Finansiering: Privat av olika praktiska anledningar.
Tidigare IVF resultat: ej gjort
Planerad start: Nästa mens, beräknad 20/1
Protokoll: Kort
Planerade hormoner/dos: Gonal-f 300 IE (maxdos pga låg äggreserv), Ganirelix Gedeon Richter 0,25mg, Ovitrelle 250mg och därefter Cycklogest vagitorium 400mg.
ICSI: Läkaren har diskuterat möjligheten att göra hälften ICSI och hälften av äggen vanlig IVF om vi får ut flera ägg (för att se om något ökar chanserna).
Uppskattade chanser från klinik: De kan ej säga. Statistiskt sett låga chanser. Dock hade läkaren på IVF kliniken bra magkänsla trots mina låga värden utifrån ultraljud och att jag har fortfarande har stabil menscykel. De räknar med att kunna uttala sig mer efter denna första omgång med IVF när man sett hur jag svarar på hormonstimuleringen samt förhoppningsvis kunnat plocka ut ägg och sett hur äggkvalitén ser ut med befruktningen. Läkaren har på grund av våra låga chanser diskuterat möjligheten att sätta in två embryon om vi skulle ha sån tur att vi har två som klarat sig så långt.
Övrigt: Är lite spruträdd och generellt väldigt opepp på hela IVF processen med allt vad det innebär. Orolig för hur jag kommer må av hormonerna. Är tack och lov sjukskriven på heltid på grund av akut stressreaktion kopplat till vårt fertilitetbesked. Vi har båda en mycket långt gående barnlängtan och är av förklaringa skäl otroligt stressade och ledsna över situationen. Dock samtidigt väldigt tacksamma för att möjligheten med IVF finns. Troligtvis precis som många känner andra här <3
Välkommen Fjällfärd!
Tack för att du delar med dig. Förstår att det måste känts tufft och stressande att få det beskedet. Det låter ändå som att du har kunnat ladda om lite. Skickar massor med omtanke till dig.
När jag läser det du skriver upplever jag att vi har en liknande historik av en lång tid av aktiva försök. Även för vår del föregicks de aktiva försöken av en period då vi använde andra metoder än regelrätt preventivmedel under drygt ett år. Under merparten av tiden efter att jag slutade med minipiller var vår inställning att det gärna får vänta lite - av olika skäl, bl.a. arbete (känner mig dum nu i efterhand), men att vi ändå skulle bli glada om jag blev gravid. När det inte hände, trots att vi outtalat blev mer slarviga, började oron smyga sig på... och allteftersom längtan efter barn växte sig starkare. Jag har inte heller haft något plus på stickan, varken i detta eller tidigare förhållanden då det slarvades en del, vilket har legat och gnagt i mig. Jag fyller 34 i år och hade verkligen hoppats på en mer avslappnad resa mot barn, att det skulle råka hända, men sånt bestämmer man ju inte alltid över själv. Vår fertilitetsutredning visade inte på något. Bara ett litet myom som läkaren inte trodde störde, men som opererades bort ändå efter att jag legat på om det. Vill verkligen skapa så goda förutsättningar som möjligt innan vi startar,. Enligt läkaren visar mina värden på god äggreserv men det har ju inte hjälpt hittills, och det gör mig orolig över att det är äggkvaliteten som är för dålig.
Vi ska starta behandlingen i februari, beräknat ca 12 februari, och ska använda samma läkemedel som du, men har inte koll på doserna riktigt. Funderar också på om vi ska föreslå ICSI på hälften. Får man fråga om det var ni eller läkaren som föreslog det?
Blir inspirerade av dig och funderar även på om jag också ska försöka lägga om kosten. Hur har ni tänkt kring det, mycket grönsaker och omättade fetter, slopa hel- och halvfabrikat? Tar sedan ett år tillbaka folsyra och ett halvår tillbaka Q10. Men inser att jag kanske bör steppa upp och lägga till mer. Har även blivit rekommenderad av en av läkaren (men inte vår nuvarande) att gå upp i vikt, men trots att jag försöker äta mer och alltid har varit en riktig sockergris, så lyckas jag inte gå upp i vikt. Det har tidigare känts som en välsignelse, men nu blir jag bara arg och frustrerad på mig själv och min kropp. Ligger precis på BMI-gränsen för att få göra IVF.
När vi bestämde oss för att gå vidare med IVF var det först mycket känslor av sorg och oro, men sedan en känsla av tacksamhet över att man kan få hjälp, precis som du skriver. Det får man inte glömma i allt det jobbiga och jag försöker verkligen tänka på det när jag känner mig nedstämd och orolig.