• Anonym (Tess)

Hur många rejält lagade tänder har du?

Jag undrar hur vanligt det är att ha tänder som har varit väldigt trasiga trots att man har gått regelbundet till tandläkaren hela livet.

Har du stora lagningar som tar upp minst halva tanden?
    Har du en eller flera kronor?
    Har du krona med stift inuti för att det var för lite tand kvar att sätta kronan på?
    Har du behövt göra rotfyllning?
    Har du implantat?
    Har du varit tvungen att dra ut en tand? Visdomständer räknas ej.

Så allt som är mer än en vanlig liten lagning räknas. Jag vill gärna veta vad och hur många av ovanstående problem du har och om du vet varför det hände? Dvs var det en skada, misskötsel eller bara otur?

• Svar på tråden Hur många rejält lagade tänder har du?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Tandvårdsutbildad) skrev 2023-12-04 21:45:13 följande:
    Men även att det lagades mycket förr och tänderna blir då känsligare. Men detta gäller ju äldre patienter och det var främst på amalgamets tid som allt skulle lagas.
    När menar du att _förr_ var och från vilken ålder i dag räknar du som äldre och som det här kan ha drabbat? Vid vilken ålder och uppåt ser ni dessa skador nu?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ida) skrev 2023-12-04 21:11:26 följande:

Inget av det du nämner, men mängder av lagade vanliga, okomplicerade hål.

Samma här
  • Anonym (?)

För få!!
    Var hos käftis senast 2013 akut men inte sedan dess.
    Gillar inte tandläkare helt enkelt

• Anonym (Tess)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 21:55:26 följande:
    När menar du att _förr_ var och från vilken ålder i dag räknar du som äldre och som det här kan ha drabbat? Vid vilken ålder och uppåt ser ni dessa skador nu?
    Var eventuellt otydlig men om jag broderar ut lite så från vilken ålder i dag ser ni att åtgärder som i min ts behövs pga tandvården för dessa personer i deras ungdom?
  • Anonym (Tandvårdsutbildad)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 22:11:23 följande:
    Var eventuellt otydlig men om jag broderar ut lite så från vilken ålder i dag ser ni att åtgärder som i min ts behövs pga tandvården för dessa personer i deras ungdom?
    De som är födda på 60-talet och äldre ser man främst detta hos. Från 70-talet börjar det se bättre ut. Från och med 80-talet och yngre är det inte så många som har några amalgamfyllningar alls. Men det finns alltid undantag, jag har haft 80-åringar som har kvar alla sina tänder och yngre där det varit sämre. I takt med att energidryckerna ökat ser man att yngre har mycket erosionsskador på tänderna och det ökar risken för både för karies och sönderfall. 
  • Anonym (En)

41. Har en rotfyllning. Fler vanliga lagningar av små hål.

Har extremt tättsittande tänder som ligger omlott, så rengöring för mig är extra svårt. Tandvården säger att inget riktigt går att göra åt det. Har också extra lätt att få tandsten tydligen.

• Anonym (ingenting här)

Jag har verkligen ingenting vilket är ett litet mirakel då jag är väldigt, väldigt dålig på att ta hand om både munhälsan och hälsan i övrigt. Jag var hos tandläkaren för första gången på 18 år i våras pga visdomstanden gick i kras och det enda hon hade att anmärka på i övrigt var att jag har ganska mycket vit tandsten. Men inga hål, inga inflammationer, ingenting. Alla dessa år som jag inte gått till tandläkaren har jag också aldrig använt en tandtråd eller mellanrumsborste, aldrig använt munskölj och till och med gått väldigt många, långa perioder när jag aldrig borstat tänderna ens, pga psykisk ohälsa. Dessutom är jag ett fan av att småäta (små portioner mat ofta) och godis, i perioder ohemult mycket.

De som påstår att munhälsa inte är genetiskt utan bara handlar om hur man borstar tänderna osv kan ta sig i dalen.

• Corrie

Jag har ett minne av att jag lagade något litet hål I en tand långt bak för långe länge sen, annars inget. I högstadiet fick jag en spricka i en framtand som var kvar i decennier men i 45-årsåldern upptäckte jag att den hade vuxit ihop. Det är mina tandgrejer. Jag är 52. 

• Anonym (H)
    Corrie skrev 2023-12-05 16:34:26 följande:

Jag har ett minne av att jag lagade något litet hål I en tand långt bak för långe länge sen, annars inget. I högstadiet fick jag en spricka i en framtand som var kvar i decennier men i 45-årsåldern upptäckte jag att den hade vuxit ihop. Det är mina tandgrejer. Jag är 52. 

Hm kan sprickor växa ihop? Trodde att förlorad tand ej kunde läka
  • Anonym (H)
    Anonym (ingenting här) skrev 2023-12-05 12:37:54 följande:

Jag har verkligen ingenting vilket är ett litet mirakel då jag är väldigt, väldigt dålig på att ta hand om både munhälsan och hälsan i övrigt. Jag var hos tandläkaren för första gången på 18 år i våras pga visdomstanden gick i kras och det enda hon hade att anmärka på i övrigt var att jag har ganska mycket vit tandsten. Men inga hål, inga inflammationer, ingenting. Alla dessa år som jag inte gått till tandläkaren har jag också aldrig använt en tandtråd eller mellanrumsborste, aldrig använt munskölj och till och med gått väldigt många, långa perioder när jag aldrig borstat tänderna ens, pga psykisk ohälsa. Dessutom är jag ett fan av att småäta (små portioner mat ofta) och godis, i perioder ohemult mycket.

De som påstår att munhälsa inte är genetiskt utan bara handlar om hur man borstar tänderna osv kan ta sig i dalen.

Vad orättvist det känns. Jag äter bara 3 ggr per dag. Undviker socker. Borstar noggrant. Men får ändå hål
  • UlleGull41

Född på 70-talet så har 4 st gamla lagningar med amalgam,de är det ända. Går till tandläkaren och tandhygienist kontinuerligt och har inte haft ett hål på över 30 år.

• Anonym (Den onda tandfen)

Helt ofattbart hur bra tänder alla här verkar ha. I min värld är tänder  och tandhälsa något som inger total skräck då jag inkl alla i min familj haft riktigt dåliga tänder som gjort att tänder spruckit och lätt fått hål trots tandtråd och tandborstning morgon och kväll. Tydligen har flera tänder spruckit pga gamla fyllningar och trolig tandgnissning nattetid, något som uppdagades för några år sen, dessvärre lite för sent. Hade också riktigt dåliga tandläkare som nog gjorde mer skada än nytta.

Jag har rotfyllt flera som efter ett par år gått sönder varav nu bara stumpar kvar.

Har också flera kronor, och fått dra ut visdomständer.

Har tyvärr inte haft råd att gå till tandläkaren knappt alls sista 10 åren, nu 3 år sen senaste besöket, eftersom jag inte haft råd med alla behandlingar som föreslagits. Kan nu bara äta med framtänderna och har inga tuggtänder kvar alls som är hela. Kan bara föreställa mig kostnaden för att kunna äta igen.....överväger löständer trots att jag inte nått medelåldern.

Övriga i min familj har också haft riktigt dåliga tänder och inte haft råd att hålla efter dem.

Samma gäller flera vänner med kas ekonomi som inte vågar gå till tandläkare delvis pga skam och rädsla för kostnaderna som de aldrig kommer ha råd med.

Något som motbevisar tesen att dåliga tänder bara är misskötta sådana är en god vän till mig som varit den som skött sina tänder helt exemplariskt och gått till tandhygienist flera ggr om året och varit så stolt över detta, plötsligt drabbades  av tandlossning och fick en räkning på nästan 50 tusen. Lever nu som fattigpension utan kapital och fasar allt som har med tänder att göra.

Det är helt sjukt att man som sjuk, fattig och äldre inte ska kunna äta och ha råd att vårda sina tänder i vårt land och att man inte kan få varken hjälp eller banklån till detta. Det borde vara som övriga vården och inte kosta mer än att gå till läkaren.

• Mia448
    Anonym (Den onda tandfen) skrev 2023-12-05 17:34:53 följande:

Helt ofattbart hur bra tänder alla här verkar ha. I min värld är tänder  och tandhälsa något som inger total skräck då jag inkl alla i min familj haft riktigt dåliga tänder som gjort att tänder spruckit och lätt fått hål trots tandtråd och tandborstning morgon och kväll. Tydligen har flera tänder spruckit pga gamla fyllningar och trolig tandgnissning nattetid, något som uppdagades för några år sen, dessvärre lite för sent. Hade också riktigt dåliga tandläkare som nog gjorde mer skada än nytta.

Jag har rotfyllt flera som efter ett par år gått sönder varav nu bara stumpar kvar.

Har också flera kronor, och fått dra ut visdomständer.

Har tyvärr inte haft råd att gå till tandläkaren knappt alls sista 10 åren, nu 3 år sen senaste besöket, eftersom jag inte haft råd med alla behandlingar som föreslagits. Kan nu bara äta med framtänderna och har inga tuggtänder kvar alls som är hela. Kan bara föreställa mig kostnaden för att kunna äta igen.....överväger löständer trots att jag inte nått medelåldern.

Övriga i min familj har också haft riktigt dåliga tänder och inte haft råd att hålla efter dem.

Samma gäller flera vänner med kas ekonomi som inte vågar gå till tandläkare delvis pga skam och rädsla för kostnaderna som de aldrig kommer ha råd med.

Något som motbevisar tesen att dåliga tänder bara är misskötta sådana är en god vän till mig som varit den som skött sina tänder helt exemplariskt och gått till tandhygienist flera ggr om året och varit så stolt över detta, plötsligt drabbades  av tandlossning och fick en räkning på nästan 50 tusen. Lever nu som fattigpension utan kapital och fasar allt som har med tänder att göra.

Det är helt sjukt att man som sjuk, fattig och äldre inte ska kunna äta och ha råd att vårda sina tänder i vårt land och att man inte kan få varken hjälp eller banklån till detta. Det borde vara som övriga vården och inte kosta mer än att gå till läkaren.

Jag har läst att vissa kan ha fel PH värde på saliven vilket är genetiskt. Då kan det blir så att en hel familj har svårt med tänderna
  • Anonym (Några)

Rotfyllde en tand för 20 år sen, var slarvig med tänderna som tonåring. 5 år senare upptäckte tandläkaren nån inflammation vid roten och det slutade med att de drog ut den.

Har en krona på en tand som lagats flera gånger och gått sönder och till slut inte kunde lagas mer.

En stor lagning i en tand för 20 år sen, som hållit sig bra sen dess. Mindre lagningar i 2-3 andra tänder. Men inte haft nya hål på 20 år. Är noga med tänderna nu.

• Mia448

Inga hål förutom ett litet som kunde läka av sig själv. 

• Anonym (Flen)

Har 3 lagningar från tänder som gått sönder, men det är många år sen nu.
    men problem med tandsten pga för tätt sittande tänder, så går regelbundet hos tandhygienist. Har aldrig hål.

• Anonym (Someone)

Inga tänder lagade. Hade ett pyttelitet hål i tonåren.

Har varit till tandläkaren 3 gånger de senaste 20 åren. Senast var nyligen. Har haft väldigt bra tänder har de alltid sagt. 

• Anonym (Tänder)

Jag har inga lagade tänder har aldrig behövt göra något hos tandläkaren förutom att ta bort tandsten. Är 37 år om det spelar roll. 

• beli
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 16:36:18 följande:
    Hur många rejält lagade tänder har du?

Jag undrar hur vanligt det är att ha tänder som har varit väldigt trasiga trots att man har gått regelbundet till tandläkaren hela livet.

Har du stora lagningar som tar upp minst halva tanden?
    Har du en eller flera kronor?
    Har du krona med stift inuti för att det var för lite tand kvar att sätta kronan på?
    Har du behövt göra rotfyllning?
    Har du implantat?
    Har du varit tvungen att dra ut en tand? Visdomständer räknas ej.

Så allt som är mer än en vanlig liten lagning räknas. Jag vill gärna veta vad och hur många av ovanstående problem du har och om du vet varför det hände? Dvs var det en skada, misskötsel eller bara otur?

Noll. Jag är 48 år.
Svar på tråden Hur många rejält lagade tänder har du?