• Anonym (Tess)

Hur många rejält lagade tänder har du?

Jag undrar hur vanligt det är att ha tänder som har varit väldigt trasiga trots att man har gått regelbundet till tandläkaren hela livet.

Har du stora lagningar som tar upp minst halva tanden?
    Har du en eller flera kronor?
    Har du krona med stift inuti för att det var för lite tand kvar att sätta kronan på?
    Har du behövt göra rotfyllning?
    Har du implantat?
    Har du varit tvungen att dra ut en tand? Visdomständer räknas ej.

Så allt som är mer än en vanlig liten lagning räknas. Jag vill gärna veta vad och hur många av ovanstående problem du har och om du vet varför det hände? Dvs var det en skada, misskötsel eller bara otur?

• Svar på tråden Hur många rejält lagade tänder har du?
  • Anonym (Tsk)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 18:17:43 följande:
    Är du tandsköterska? När du skriver äldre från vilken ålder och uppåt menar du då? Har jag fel i att det under 70-och 80-talet borrades något kopiöst i tänderna på barn och ungdomar och att dom tänderna rasar sönder och får megastora problem när man är vuxen sen? Är det ovanligt att många eller några av sakerna jag räknar upp händer folk som idag är runt 40-50 år? Eller bättre ställd fråga skulle du vara förvånad om en idag 50-åring har råkat ut för ovanstående trots att dom har tagit hand om tänderna?
    Ja jag är tandsköterska. Det är väldigt individuellt hur vilken tandstatus patienterna har. Men från 50 och uppåt är det inte ovanligt med varken kronor eller broar och gamla amalgam fyllningar som spräcker tänderna. Det finns ju yngre som också har flera kronor, broar och rotfyllningar. 

Förr lagades tänder i ett tidigare skede än nu. Vi klassar karies angrepp från 1-3. 1or lagas inte och inte heller alla 2or. 3or måsta alltid lagas. Har man 1or och 2or så går det att på progressionen att avstanna med god munhygien, extra fluorid och en kost med mindre socker och sura drycker. 

Förr lagades tänderna med amalgam och det var trots sina nackdelar ett väldigt hållbart material. Lagningarna håller väldigt länge. Tyvärr blir tänderna skörare med åldern vilket kan göra att tänder med amalgamfyllningar spricker då amalgamet till skillnad mot dagens plastfyllningar hålls fast mekaniskt i tanden. 

Det är som sagt individuellt men med ökad ålder blir problemen mindre förvånande särskilt om patienten har gamla amalgamfyllningar. Men det finns såklart äldre med riktigt bra tandstatus också. 

Det är många faktorer som spelar in. Men den viktigaste är munhygien, fluorid och kosten. Sen andra faktorer, tex sjukdomar, arvsanlag, kultur, socioekonomisk bakgrund osv. Tidigare lagningar är definitivt en faktor. En lagad tand är inte lika stark som en hel och frisk tand. Har man mycket lagningar och dessutom gnisslar eller pressar tänderna så ökar risken för både frakturer och fyllnings frakturer. 

Hoppas det inte blev allt för virrigt. 
  • Anonym (45-åring)

Ingen. Har en karieslagning och en lagning av spricka. Jag är verkligen inte bäst i världen på munhygien (ingen tandtråd eller munskölj) men småäter inte och har nog väldig tur med tandhälsan. Tror att mängden och typen av saliv kan göra stor skillnad. 

• Anonym (45-åring)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 18:17:43 följande:
    Är du tandsköterska? När du skriver äldre från vilken ålder och uppåt menar du då? Har jag fel i att det under 70-och 80-talet borrades något kopiöst i tänderna på barn och ungdomar och att dom tänderna rasar sönder och får megastora problem när man är vuxen sen? Är det ovanligt att många eller några av sakerna jag räknar upp händer folk som idag är runt 40-50 år? Eller bättre ställd fråga skulle du vara förvånad om en idag 50-åring har råkat ut för ovanstående trots att dom har tagit hand om tänderna?
    Det verkar ha varit ett generationsskifte där ngn gång. Jag föddes i slutet av 70-talet och hade iofs bra tänder men minns också kommentar om litet hål som bara behövde flourlack. Men jag har kompisar i samma ålder som hade tandläkare av den gamla stammen och nu när de är 45-50 spricker deras amalgamfyllda och sönderborrade tänder. En del fick ju kindtänderna uppborrade och amalgamfyllda i förebyggande syfte. Man fyller i vissa fall sexårständerna på barn nu också, men då med plast och utan åverkan på tanden. 
  • Anonym (Tandvårdsutbildad)

Är 37 år och har en lagning. Det inte hur ofta du går till tandläkaren/tandhygienisten som har störst betydelse utan det är det du gör hemma som betyder mest. Håller man tänderna plackfria, borstar med fluortandkräm och gör rent även mellan samt undviker att småäta så kan de hålla sig friska hela livet. 

• Anonym (Tur)

Jag är 45 år och jag slog av en halv tand för ett par decennier sedan och det är min "stora grej". Jag har ytterligare två lagningar av hål som jag fick under min första graviditet. Jag har haft tur när det kommer till tänderna hittills!

• Anonym (Anonym)

Är 26 och har aldrig lagat någon tand någonsin. Däremot har jag problem med avsaknad av emalj på vissa tänder som ger ilningar. Hade tandställning från att jag var 14-16 år pga. mycket trång överkäke men annars inga andra tandproblem. Går till tandläkaren när jag blir kallad, ungefär var 24e månad.

Så där svåra problem som beskrivs i TS känner jag knappt igen öht, ens hos en äldre generation. Mina föräldrar är i 65 års åldern. Mamma har typ 2-3 små lagningar men aldrig haft något större problem av de. Pappa däremot har dåliga tänder som i grunden beror på att han inte fick tillgång till tandreglering som ung. Sedan ett par år måste han gå till tandläkare och -hygienist var 3e månad för olika kontroller och åtgärder. Han har inga kronor och inplantat, men lagningar, som han har i så gott som varje tand, spricker hela tiden. 

• Anonym (Tess)
    Anonym (Tandvårdsutbildad) skrev 2023-12-04 19:52:20 följande:

Är 37 år och har en lagning. Det inte hur ofta du går till tandläkaren/tandhygienisten som har störst betydelse utan det är det du gör hemma som betyder mest. Håller man tänderna plackfria, borstar med fluortandkräm och gör rent även mellan samt undviker att småäta så kan de hålla sig friska hela livet. 

Det där protesterar jag verkligen emot! Självklart bör man ta hand om tänderna hemma men vissa har och får stora problem trots att dom sköter sig exemplariskt. Läs det som jag, TSK och 45-åring skriver om t ex.

Det finns många som får spendera resten av livet med att lägga massor av pengar på tänderna och har fått göra stora åtgärder pga vad någon tandläkare gjorde med deras tänder i yngre år. Saker som aldrig borde ha gjorts och som sedan leder till mer vård och problem. Vård skapar vård. Sen kan man ju bara ha otur också och få ett slag, en infektion, ha dåliga tandgener, ha någon sjukdom eller vad som helst som leder till vård som leder till ännu mer vård genom åren. Jag tycker att du förenklar och lägger skuld på människor som gör allt rätt och ändå har problem.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Tsk) skrev 2023-12-04 18:58:44 följande:
    Ja jag är tandsköterska. Det är väldigt individuellt hur vilken tandstatus patienterna har. Men från 50 och uppåt är det inte ovanligt med varken kronor eller broar och gamla amalgam fyllningar som spräcker tänderna. Det finns ju yngre som också har flera kronor, broar och rotfyllningar. 

Förr lagades tänder i ett tidigare skede än nu. Vi klassar karies angrepp från 1-3. 1or lagas inte och inte heller alla 2or. 3or måsta alltid lagas. Har man 1or och 2or så går det att på progressionen att avstanna med god munhygien, extra fluorid och en kost med mindre socker och sura drycker. 

Förr lagades tänderna med amalgam och det var trots sina nackdelar ett väldigt hållbart material. Lagningarna håller väldigt länge. Tyvärr blir tänderna skörare med åldern vilket kan göra att tänder med amalgamfyllningar spricker då amalgamet till skillnad mot dagens plastfyllningar hålls fast mekaniskt i tanden. 

Det är som sagt individuellt men med ökad ålder blir problemen mindre förvånande särskilt om patienten har gamla amalgamfyllningar. Men det finns såklart äldre med riktigt bra tandstatus också. 

Det är många faktorer som spelar in. Men den viktigaste är munhygien, fluorid och kosten. Sen andra faktorer, tex sjukdomar, arvsanlag, kultur, socioekonomisk bakgrund osv. Tidigare lagningar är definitivt en faktor. En lagad tand är inte lika stark som en hel och frisk tand. Har man mycket lagningar och dessutom gnisslar eller pressar tänderna så ökar risken för både frakturer och fyllnings frakturer. 

Hoppas det inte blev allt för virrigt. 
    Verkligen bra och saklig information av dig. På 70-80-talet så lagades väl minsta lilla hål direkt och det betydde ju på den tiden att borra upp halva tanden pga hur amalgan fäster. Det ledde ju säkerligen till att många 50-åringar har haft och får problem med sina tänder som vuxna eller har jag fel? Jag hoppas att dagens unga slipper det.
    Anonym (45-åring) skrev 2023-12-04 19:30:14 följande:
    Det verkar ha varit ett generationsskifte där ngn gång. Jag föddes i slutet av 70-talet och hade iofs bra tänder men minns också kommentar om litet hål som bara behövde flourlack. Men jag har kompisar i samma ålder som hade tandläkare av den gamla stammen och nu när de är 45-50 spricker deras amalgamfyllda och sönderborrade tänder. En del fick ju kindtänderna uppborrade och amalgamfyllda i förebyggande syfte. Man fyller i vissa fall sexårständerna på barn nu också, men då med plast och utan åverkan på tanden. 
    Precis så du skriver! Jag tror att det är jättemånga som idag är 45 år och äldre som har haft stora problem med sina tänder pga just det. Säg att man hade en tandläkare som var född 1935 som behandlade någon på 80-talet så är nog risken stor att denna tandläkare förstörde tänderna på det sättet du beskriver och patienten får betala för det som vuxen. Jag antar och hoppas att det inte gjordes med flit men för att hen hade en gammal utbildning och inte visste bättre. Det hjälper ju inte patienterna med problem idag dock...

• Anonym (Ida)

Inget av det du nämner, men mängder av lagade vanliga, okomplicerade hål.

• Anonym (Tandvårdsutbildad)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 20:55:50 följande:
    Det där protesterar jag verkligen emot! Självklart bör man ta hand om tänderna hemma men vissa har och får stora problem trots att dom sköter sig exemplariskt. Läs det som jag, TSK och 45-åring skriver om t ex.

Det finns många som får spendera resten av livet med att lägga massor av pengar på tänderna och har fått göra stora åtgärder pga vad någon tandläkare gjorde med deras tänder i yngre år. Saker som aldrig borde ha gjorts och som sedan leder till mer vård och problem. Vård skapar vård. Sen kan man ju bara ha otur också och få ett slag, en infektion, ha dåliga tandgener, ha någon sjukdom eller vad som helst som leder till vård som leder till ännu mer vård genom åren. Jag tycker att du förenklar och lägger skuld på människor som gör allt rätt och ändå har problem.
    Jag har högskoleutbildning i ett tandvårdsyrke och har träffat många patienter. Det är ingen slump att de som har det renast i munnen också har färre problem med sina tänder. De som har mycket plack (bakterier) kvar, ja då får man också mer problem. Sen finns det såklart undantag, det kan då bero på salivens sammansättning eller mediciner som ger muntorrhet, saker som patienten inte tänker på kan vara orsaker till deras problem. Men även att det lagades mycket förr och tänderna blir då känsligare. Men detta gäller ju äldre patienter och det var främst på amalgamets tid som allt skulle lagas. Profylax med fluorlackningen har varit standard länge för att förhindra att små kariesskador ska bli manifesta. 
Svar på tråden Hur många rejält lagade tänder har du?