Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 20:55:50 följande:
Det där protesterar jag verkligen emot! Självklart bör man ta hand om tänderna hemma men vissa har och får stora problem trots att dom sköter sig exemplariskt. Läs det som jag, TSK och 45-åring skriver om t ex.
Det finns många som får spendera resten av livet med att lägga massor av pengar på tänderna och har fått göra stora åtgärder pga vad någon tandläkare gjorde med deras tänder i yngre år. Saker som aldrig borde ha gjorts och som sedan leder till mer vård och problem. Vård skapar vård. Sen kan man ju bara ha otur också och få ett slag, en infektion, ha dåliga tandgener, ha någon sjukdom eller vad som helst som leder till vård som leder till ännu mer vård genom åren. Jag tycker att du förenklar och lägger skuld på människor som gör allt rätt och ändå har problem.
Jag har högskoleutbildning i ett tandvårdsyrke och har träffat många patienter. Det är ingen slump att de som har det renast i munnen också har färre problem med sina tänder. De som har mycket plack (bakterier) kvar, ja då får man också mer problem. Sen finns det såklart undantag, det kan då bero på salivens sammansättning eller mediciner som ger muntorrhet, saker som patienten inte tänker på kan vara orsaker till deras problem. Men även att det lagades mycket förr och tänderna blir då känsligare. Men detta gäller ju äldre patienter och det var främst på amalgamets tid som allt skulle lagas. Profylax med fluorlackningen har varit standard länge för att förhindra att små kariesskador ska bli manifesta.