• Anonym (Tess)

Hur många rejält lagade tänder har du?

Jag undrar hur vanligt det är att ha tänder som har varit väldigt trasiga trots att man har gått regelbundet till tandläkaren hela livet.

Har du stora lagningar som tar upp minst halva tanden?
    Har du en eller flera kronor?
    Har du krona med stift inuti för att det var för lite tand kvar att sätta kronan på?
    Har du behövt göra rotfyllning?
    Har du implantat?
    Har du varit tvungen att dra ut en tand? Visdomständer räknas ej.

Så allt som är mer än en vanlig liten lagning räknas. Jag vill gärna veta vad och hur många av ovanstående problem du har och om du vet varför det hände? Dvs var det en skada, misskötsel eller bara otur?

• Svar på tråden Hur många rejält lagade tänder har du?
  • Embla twopointoh

Jag har inga stora lagningar eller andra ingrepp i munnen, något litet småhål bara. Det enda är att mina hörntänder så djupa, att de fyllde dem med plast i förebyggande syfte när jag var i 20-årsåldern.

Jag går till tandhygienist typ vartannat-vart tredje år, och får alltid höra att jag har rena tänder, friskt tandkött och lite tandsten.

• Anonym (Tsk)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 16:36:18 följande:

Jag undrar hur vanligt det är att ha tänder som har varit väldigt trasiga trots att man har gått regelbundet till tandläkaren hela livet.

Har du krona med stift inuti för att det var för lite tand kvar att sätta kronan på?
    Har du implantat?

Så allt som är mer än en vanlig liten lagning räknas. Jag vill gärna veta vad och hur många av ovanstående problem du har och om du vet varför det hände? Dvs var det en skada, misskötsel eller bara otur?

Det är ganska vanligt, särskilt hos äldre. Men det finns ungdomar som också har väldigt dålig munhälsa. Det finns även yngre barn med flera hål och trasiga tänder i både mjölktänder och permanenta tänder. 

Att laga tänderna är tyvärr bara en behandling av symtomet. Om patienten inte ändrar sina vanor spelar det ingen roll hur ofta man går till tandläkaren. Det kommer att bli fler hål i alla fall. Samma gäller tandlossning. Jobbet för en bra munhälsa gör man själv hemma genom att borsta noga morgon och kväll, hålla rent mellan tänderna, använda fluorid, kostvanor osv. 

Sen finns det faktorer som gör det extra viktigt att sköta sin munhygien som sjukdomar, läkemedel, muntorrhet, sura uppstötningar. Vissa har sämre gener tyvärr och det enda man kan göra är att vara extra noga och göra sitt bästa. 

Vissa sjukdomar eller långvarig läkemedelsbehandling som ger muntorrhet mm kan ge rätt till extra tandvårdsbidrag för förebyggande behandling tex att gå till en hygienist för att ta bort tandsten. 
  • Anonym (A)

Tappat koll på hur många ggr jag har lagat. Två stora fyllningar har rasat sönder flera ggr och är nu ersatta med kronor. Tappade en stor lagning nyligen och den gick att fylla igen. Gissar att den kan bli en krona senare.
    Jag går regelbundet till tandläkare och har alltid gjort.

• Anonym (Elena)
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 16:36:18 följande:

Har du implantat?

Jag har inget av det du räknar upp. Har ingen liten lagning heller. Jag går inte till tandläkaren varje år, var senast dit i oktober och då hade det gått över fem år sen sist.. Hoppsan. Men jag har aldrig några problem och alla tandläkare jag gått till säger att jag har fins tänder. Är just över 30 år.
  • Anonym (Tess)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-04 16:39:52 följande:

0 av det du räknar upp. 
    Men många små lagningar. 

Går årligen till tandläkaren, när jag blir kallad.

50+ är jag. 

Du måste ha bra tandgener. Tursamt.
    Embla twopointoh skrev 2023-12-04 16:55:00 följande:

Jag har inga stora lagningar eller andra ingrepp i munnen, något litet småhål bara. Det enda är att mina hörntänder så djupa, att de fyllde dem med plast i förebyggande syfte när jag var i 20-årsåldern.

Jag går till tandhygienist typ vartannat-vart tredje år, och får alltid höra att jag har rena tänder, friskt tandkött och lite tandsten.

Vad menar du med att tänderna fylldes i förebyggande syfte? Vad kunde hända annars?
    Anonym (A) skrev 2023-12-04 17:05:39 följande:

Tappat koll på hur många ggr jag har lagat. Två stora fyllningar har rasat sönder flera ggr och är nu ersatta med kronor. Tappade en stor lagning nyligen och den gick att fylla igen. Gissar att den kan bli en krona senare.
    Jag går regelbundet till tandläkare och har alltid gjort.

Dina gamla stora lagningar var dom från din ungdom och ungefär hur gammal var du när du fick göra kronor istället? Hoppas att du slipper ytterligare en krona.
    Anonym (Elena) skrev 2023-12-04 17:40:12 följande:
    Jag har inget av det du räknar upp. Har ingen liten lagning heller. Jag går inte till tandläkaren varje år, var senast dit i oktober och då hade det gått över fem år sen sist.. Hoppsan. Men jag har aldrig några problem och alla tandläkare jag gått till säger att jag har fins tänder. Är just över 30 år.
    Du har tydligen också bra tandgener.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Tsk) skrev 2023-12-04 16:56:36 följande:
    Det är ganska vanligt, särskilt hos äldre. Men det finns ungdomar som också har väldigt dålig munhälsa. Det finns även yngre barn med flera hål och trasiga tänder i både mjölktänder och permanenta tänder. 

Att laga tänderna är tyvärr bara en behandling av symtomet. Om patienten inte ändrar sina vanor spelar det ingen roll hur ofta man går till tandläkaren. Det kommer att bli fler hål i alla fall. Samma gäller tandlossning. Jobbet för en bra munhälsa gör man själv hemma genom att borsta noga morgon och kväll, hålla rent mellan tänderna, använda fluorid, kostvanor osv. 

Sen finns det faktorer som gör det extra viktigt att sköta sin munhygien som sjukdomar, läkemedel, muntorrhet, sura uppstötningar. Vissa har sämre gener tyvärr och det enda man kan göra är att vara extra noga och göra sitt bästa. 

Vissa sjukdomar eller långvarig läkemedelsbehandling som ger muntorrhet mm kan ge rätt till extra tandvårdsbidrag för förebyggande behandling tex att gå till en hygienist för att ta bort tandsten. 
    Är du tandsköterska? När du skriver äldre från vilken ålder och uppåt menar du då? Har jag fel i att det under 70-och 80-talet borrades något kopiöst i tänderna på barn och ungdomar och att dom tänderna rasar sönder och får megastora problem när man är vuxen sen? Är det ovanligt att många eller några av sakerna jag räknar upp händer folk som idag är runt 40-50 år? Eller bättre ställd fråga skulle du vara förvånad om en idag 50-åring har råkat ut för ovanstående trots att dom har tagit hand om tänderna?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 18:08:58 följande:
    Embla twopointoh skrev 2023-12-04 16:55:00 följande:

Vad menar du med att tänderna fylldes i förebyggande syfte? Vad kunde hända annars?

Eftersom de var så djupa så ökade det risken för att bakterier skulle samlas där och i förlängningen orsaka hål.
  • cosinus

Jag har i princip inte haft hål sen jag gick i årskurs 5. Men 6-årständerna hann få lagningar iaf de nere. Var lite större och med amalgam men det är utbytt.

sen har en tand uppe behövt lagas för att jag bet sönder ett hörn på den när jag födde barn.

inga dragna tänder, inga kronor, inga rotfyllningar. 

Har själv barn med reflux-problematik och kan själv minnas känslan av att det ofta kom upp kräk i munnen när jag var liten. Tror det är orsaken till att jag fick laga så mycket i yngre år men att det sen helt upphörde. För tandborstning har det alltid varit noga med hemma och föräldrarna hjälpte till.

går när jag blir kallad till tandläkare, vartannat år, de är alltid nöjda. 

• Anonym (A)

De stora lagningarna var nog gjorda för rätt länge sen. Kanske i 20-åldern, plus minus några år. Minns verkligen ej. Är 49 nu. Första kronan gjorde jag för några år sen och den andra nu i oktober.
    Tänderna har rasat ihop 2-3 ggr och fyllts upp igen men till slut så får man inse att bara är att göra en krona.

Svar på tråden Hur många rejält lagade tänder har du?