Anonym (Tsk) skrev 2023-12-04 18:58:44 följande:
Ja jag är tandsköterska. Det är väldigt individuellt hur vilken tandstatus patienterna har. Men från 50 och uppåt är det inte ovanligt med varken kronor eller broar och gamla amalgam fyllningar som spräcker tänderna. Det finns ju yngre som också har flera kronor, broar och rotfyllningar.
Förr lagades tänder i ett tidigare skede än nu. Vi klassar karies angrepp från 1-3. 1or lagas inte och inte heller alla 2or. 3or måsta alltid lagas. Har man 1or och 2or så går det att på progressionen att avstanna med god munhygien, extra fluorid och en kost med mindre socker och sura drycker.
Förr lagades tänderna med amalgam och det var trots sina nackdelar ett väldigt hållbart material. Lagningarna håller väldigt länge. Tyvärr blir tänderna skörare med åldern vilket kan göra att tänder med amalgamfyllningar spricker då amalgamet till skillnad mot dagens plastfyllningar hålls fast mekaniskt i tanden.
Det är som sagt individuellt men med ökad ålder blir problemen mindre förvånande särskilt om patienten har gamla amalgamfyllningar. Men det finns såklart äldre med riktigt bra tandstatus också.
Det är många faktorer som spelar in. Men den viktigaste är munhygien, fluorid och kosten. Sen andra faktorer, tex sjukdomar, arvsanlag, kultur, socioekonomisk bakgrund osv. Tidigare lagningar är definitivt en faktor. En lagad tand är inte lika stark som en hel och frisk tand. Har man mycket lagningar och dessutom gnisslar eller pressar tänderna så ökar risken för både frakturer och fyllnings frakturer.
Hoppas det inte blev allt för virrigt.
Verkligen bra och saklig information av dig. På 70-80-talet så lagades väl minsta lilla hål direkt och det betydde ju på den tiden att borra upp halva tanden pga hur amalgan fäster. Det ledde ju säkerligen till att många 50-åringar har haft och får problem med sina tänder som vuxna eller har jag fel? Jag hoppas att dagens unga slipper det.
Anonym (45-åring) skrev 2023-12-04 19:30:14 följande:
Det verkar ha varit ett generationsskifte där ngn gång. Jag föddes i slutet av 70-talet och hade iofs bra tänder men minns också kommentar om litet hål som bara behövde flourlack. Men jag har kompisar i samma ålder som hade tandläkare av den gamla stammen och nu när de är 45-50 spricker deras amalgamfyllda och sönderborrade tänder. En del fick ju kindtänderna uppborrade och amalgamfyllda i förebyggande syfte. Man fyller i vissa fall sexårständerna på barn nu också, men då med plast och utan åverkan på tanden.
Precis så du skriver! Jag tror att det är jättemånga som idag är 45 år och äldre som har haft stora problem med sina tänder pga just det. Säg att man hade en tandläkare som var född 1935 som behandlade någon på 80-talet så är nog risken stor att denna tandläkare förstörde tänderna på det sättet du beskriver och patienten får betala för det som vuxen. Jag antar och hoppas att det inte gjordes med flit men för att hen hade en gammal utbildning och inte visste bättre. Det hjälper ju inte patienterna med problem idag dock...