Anonym (Tess) skrev 2023-12-04 18:17:43 följande:
Är du tandsköterska? När du skriver äldre från vilken ålder och uppåt menar du då? Har jag fel i att det under 70-och 80-talet borrades något kopiöst i tänderna på barn och ungdomar och att dom tänderna rasar sönder och får megastora problem när man är vuxen sen? Är det ovanligt att många eller några av sakerna jag räknar upp händer folk som idag är runt 40-50 år? Eller bättre ställd fråga skulle du vara förvånad om en idag 50-åring har råkat ut för ovanstående trots att dom har tagit hand om tänderna?
Det verkar ha varit ett generationsskifte där ngn gång. Jag föddes i slutet av 70-talet och hade iofs bra tänder men minns också kommentar om litet hål som bara behövde flourlack. Men jag har kompisar i samma ålder som hade tandläkare av den gamla stammen och nu när de är 45-50 spricker deras amalgamfyllda och sönderborrade tänder. En del fick ju kindtänderna uppborrade och amalgamfyllda i förebyggande syfte. Man fyller i vissa fall sexårständerna på barn nu också, men då med plast och utan åverkan på tanden.