Hur många rejält lagade tänder har du?
Helt ofattbart hur bra tänder alla här verkar ha. I min värld är tänder och tandhälsa något som inger total skräck då jag inkl alla i min familj haft riktigt dåliga tänder som gjort att tänder spruckit och lätt fått hål trots tandtråd och tandborstning morgon och kväll. Tydligen har flera tänder spruckit pga gamla fyllningar och trolig tandgnissning nattetid, något som uppdagades för några år sen, dessvärre lite för sent. Hade också riktigt dåliga tandläkare som nog gjorde mer skada än nytta.
Jag har rotfyllt flera som efter ett par år gått sönder varav nu bara stumpar kvar.
Har också flera kronor, och fått dra ut visdomständer.
Har tyvärr inte haft råd att gå till tandläkaren knappt alls sista 10 åren, nu 3 år sen senaste besöket, eftersom jag inte haft råd med alla behandlingar som föreslagits. Kan nu bara äta med framtänderna och har inga tuggtänder kvar alls som är hela. Kan bara föreställa mig kostnaden för att kunna äta igen.....överväger löständer trots att jag inte nått medelåldern.
Övriga i min familj har också haft riktigt dåliga tänder och inte haft råd att hålla efter dem.
Samma gäller flera vänner med kas ekonomi som inte vågar gå till tandläkare delvis pga skam och rädsla för kostnaderna som de aldrig kommer ha råd med.
Något som motbevisar tesen att dåliga tänder bara är misskötta sådana är en god vän till mig som varit den som skött sina tänder helt exemplariskt och gått till tandhygienist flera ggr om året och varit så stolt över detta, plötsligt drabbades av tandlossning och fick en räkning på nästan 50 tusen. Lever nu som fattigpension utan kapital och fasar allt som har med tänder att göra.
Det är helt sjukt att man som sjuk, fattig och äldre inte ska kunna äta och ha råd att vårda sina tänder i vårt land och att man inte kan få varken hjälp eller banklån till detta. Det borde vara som övriga vården och inte kosta mer än att gå till läkaren.