• Anonym (K)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2024-06-02 20:01:20 följande:

Statistiken, inte anekdoter som en stor del av vissas åsikter formas av här. 

Menar du att statistiken visar att det är lättare att behålla ett förhållande än att bli ihop med någon?

Det är ju i sig en omöjlighet. Minst lika många som behåller ett förhållande har blivit ihop med den a person. Därtill finns det många som blir ihop, men där förhållandet inte håller av olika skäl - alltså, lättare att bli ihop än att ha ett förhållande. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 10:30:00 följande:
    Att ni försöker måla upp det som dåligt med att vara emot modern dejtning är konstigt. Jag vill inte hoppa från relation till relation som det är med modern dejtning utan hellre stanna i en bra relation så länge det går. 

Knappast så att normen för dejtning och kärlek idag överhuvudtaget är bra. Att inte vara ytlig är ett tabu, har du inte läst trådar på soc med där kvinnor lagt ut där män skrivit jättekonstiga saker i DM? Det är pga modern dejtning och att det finns dåliga personer (männen som skriver konstiga saker) 
    Det är märkligt att vara emot dejting överhuvudtaget. 
    Dejting = lära känna en annan person. Det är ju vad du vill. Lära känna henne för att se om ni passar ihop.

Ingenting med dejting säger att man måste hoppa från relation till relation om man gillar den man dejtar.

Män som skriver konstiga saker i dm har inte med dejting att göra.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 13:54:32 följande:

Det är jag inte heller. Är inte emot dejting utan enbart modern dejting. Jag vill lära känna henne betydligt mer och har velat det länge.

Nej men det är normen, de flesta förhållanden håller inte ens 2-3 år. 

Sluta ta upp begreppet "modern dejting" då, eftersom det inte är vad någon annan än du pratar om.

Du behöver dejta henne för att lära känna henne. 

Du kan väl dejta henne helt utan att bry dig om ifall någon annans förhållande tagit slut eller inte.
    Det finns förhållanden som varar länge. Tänk på dem istället.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-04 19:53:37 följande:
    Varför skulle hon tro det? Finns inget skäl direkt för henne att tro det
    Det är ju vad du har sagt i över 300 sidor.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-05 21:21:22 följande:
    Ja? Det utesluter inte det jag sade. Har också pratat mer och lärt känna henne mer genom att prata på eventen och skriva med henne sedan dess.
    Men du tycker inte du känner henne tillräckligt väl för att våga be om en träff. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-05 22:26:19 följande:
    Vill känna henne mer innan ja. Är inte direkt konstigt att vilja känna någon ordentligt redan innan en eventuell dejt så man slipper stressa men också känna innan.
    Jo, det är konstigt. 
    Eftersom ni inte träffas naturligt så ofta så är det just dejt/träff som krävs för att lära känna henne. 
    Det kommer inte ramla ner massa kännedom i huvudet på dig.
    Ett alternativ hade varit långa dagliga konversationer på distans, men det funkar inte för dig - så du måste få till en träff.
    Det är INTE konstigt att vilja träffa någon för att lära känna den bättre. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 11:43:55 följande:
    Är snarare hinder där inte allting är mitt fel (ex avståndet) 

Är inte direkt så man vipps kan hamna i en relation heller som vissa i tråden målat upp det som iom att det är svårare att gå till en ny relation än att bibehålla en befintlig. 
    Avståndet är inget hinder, det är du som gör det till ett hinder. Det är alltså ditt fel. Sluta skylla ifrån dig.

Ingen här har sagt att man "vips hamnar i en relation". Det är du som vill ha det så. Alla säger att det krävs ansträngning av dig.

Det är INTE svårare att hamna I en relation än att behålla en. Du själv skriver ju att de flesta relationer tar slut och att folk hamnar i nya relationer hela tiden. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 17:48:07 följande:

Nu målar du upp det som enkelt igen. Det går inte att bara hoppa in i en relation bara sådär fort som du antyder. 

Jo, om hon hade bott närmre hade jag kunnat göra mer. Nu skulle hon direkt fatta att jag gillar henne om jag ens antyder på dejt eller dylikt. Vill göra något men vill samtidigt hålla det till en rimlig nivå. Vill göra det tryggt och inte göra något som riskerar ha ytterst dåliga effekter.

Du hade inte kunnat göra något mer om hon bott i samma stad. Det hade fortfarande handlat om att skapa en träff. Du hade haft exakt samma förutsättningar,  där du varit rädd för att hon skulle kunna ana att du gillar henne.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 18:20:45 följande:

Nej, det är inte "ursäkter"

Jag vill skriva mer personligt men vill av respekt för henne och med hänsyn till henne inte skriva för mycket för tidigt. Är direkt respektlöst att stressa igenom något så stort som detta i DM. Nej, det handlar inte om avslag/nervositet (jag har redan blivit avvisad flera gånger :/ så nej handlar inte om det). Nej, tänker absolut inte på mig själv som du säger. 

Ska föreslå det när det känns bra.

Det är lättare att komma riktigt nära någon genom att skriva fritt och ofta än att begränsa det till fysiska möten.
    Du har haft en enorm chans att lära känna henne men har inte vågat. Du skyller det på "respekt" och att du inte vill "överbelasta" henne, vilket är struntprat. 

Jag och min man skrev 7 timmar per dygn till varandra i 1.5 år innan vi flyttade ihop. Vi lärde känna varandra väl.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-10 15:20:44 följande:

Jo, jag försöker faktiskt men det är inte enkelt, speciellt om man aldrig haft partner tidigare. 

Vägrar? Aktivt varit med henne på eventen som folk också sade att jag skulle göra

Du gör för lite! Det du gör räcker inte för att bli ihop med henne. Du måste göra mer!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?