• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 17:41:19 följande:
    Jo, självklart gör man det men det är fortsatt inte roligt speciellt inte med en framtida ev partner. Då bör man vara redo för start att kunna prata om saker man vill ex. 

Modern dejting är dock så tröttsam, personer byter partners var och varannan och då att vilja dejta för äktenskap är så tabu. 
    Nej, man bör inte vara redo från start att prata om djupa saker. Säger det igen, bygg en kontakt från start. Du kan inte snabbspola framåt för att du vill det. Det har inget med "modern dejting" att göra (du låter som 68 snarare än 18).
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 17:43:49 följande:
    Jag pratar om hur du skapar kontakt med folk. Att dina känslor är si eller så, spelar ingen roll. Det är så det funkar bara. Man börjar inte med det djupa. Man börjar med att lära känna varandra på ett ytligare plan först. Gör det istället.

Jag börjar aldrig med det djupa dock, alltid tagit det lugnt men tidigare när jag gick i 7:an så sade jag rakt ut exakt mina känslor väldigt för tidigt och det gick sisådär men sedan dess har jag alltid varit ytlig först och aldrig gått på djupet i början såklart. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-01-06 17:42:20 följande:
    Vad är det du vill prata om?
    Saker som hur man vill att ett ev förhållande ska vara exempelvis, mål, vilka röda linjer som finns, vilka delar av ett förhållande som den anser som viktigast, vad den kräver av mig i ett förhållande ex dvs dynamik överlag. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 17:48:20 följande:

Jag börjar aldrig med det djupa dock, alltid tagit det lugnt men tidigare när jag gick i 7:an så sade jag rakt ut exakt mina känslor väldigt för tidigt och det gick sisådär men sedan dess har jag alltid varit ytlig först och aldrig gått på djupet i början såklart. 

Men du, SNÄLLA. Ännu en gång: Vi pratar INTE om dina känslor. Vi pratar om HUR DU LÄR KÄNNA NÅGON.

Ställ frågor om personen.
    Lär känna varandra.

• anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 17:52:14 följande:
    Men du, SNÄLLA. Ännu en gång: Vi pratar INTE om dina känslor. Vi pratar om HUR DU LÄR KÄNNA NÅGON.

Ställ frågor om personen.
    Lär känna varandra.

Ja och det gör jag alltid men du måste inse att det inte spelat en roll för har alltid gjort det utan resultat, min självkänsla är inte direkt stark heller på relationsfronten för att jag alltid blivit avvisad. 

Jag hann prata med henne där och försökte lära känna henne så mycket det gick genom att ställa frågor ex och bara prata i allmänhet med henne. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 17:54:28 följande:

Ja och det gör jag alltid men du måste inse att det inte spelat en roll för har alltid gjort det utan resultat, min självkänsla är inte direkt stark heller på relationsfronten för att jag alltid blivit avvisad. 

Jag hann prata med henne där och försökte lära känna henne så mycket det gick genom att ställa frågor ex och bara prata i allmänhet med henne. 

Man får inte alltid det resultat man vill ha. Det är bara att fortsätta försöka. Men rekommenderar verkligen att du tänker om.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 17:54:28 följande:

Vad frågade du henne då?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 17:59:17 följande:
    Man får inte alltid det resultat man vill ha. Det är bara att fortsätta försöka. Men rekommenderar verkligen att du tänker om.

Ja, är dock så jobbigt att ständigt bli avvisad och nästan behöva ge upp. Fattar dock inte varför hon lämnade mig på read, vore bättre om hon bara sade typ "nej tack" eller något helst. Är så tråkigt men ja, det är bara att acceptera. Det är bådas förlust enbart för vi hade blivit ett bra par förmodligen. 

• anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 18:00:14 följande:
    Vad frågade du henne då?

Jag frågade henne typ om hennes skolgång exempelvis, eventet i sig och sådana frågor för ville inte att hon skulle riskera veta att jag var intresserad av henne direkt. 

Hoppas dock inte det är läckt till någon annan i organisationen för det är en helt personlig privatsak som inte angår någon annan. 

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 18:02:06 följande:

Ja, är dock så jobbigt att ständigt bli avvisad och nästan behöva ge upp. Fattar dock inte varför hon lämnade mig på read, vore bättre om hon bara sade typ "nej tack" eller något helst. Är så tråkigt men ja, det är bara att acceptera. Det är bådas förlust enbart för vi hade blivit ett bra par förmodligen. 

Ja, livet är tufft.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?