• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (f)

Bara skriv. Jag har börjat skriva till alla jag vill ge en chans om de inte hör av sig till mig, och jag är tjej. Jag tycker det är jobbigt men samtidigt är det jobbigare att aldrig komma över någon för att man inte tog chansen. Många gånger kommer jag över någon av att jag skrivit om de till exempel säger ja men sen inte fullföljer osv. Då vet jag det och hur de är

• anonym05swe
    Anonym (f) skrev 2024-01-03 08:25:47 följande:

Bara skriv. Jag har börjat skriva till alla jag vill ge en chans om de inte hör av sig till mig, och jag är tjej. Jag tycker det är jobbigt men samtidigt är det jobbigare att aldrig komma över någon för att man inte tog chansen. Många gånger kommer jag över någon av att jag skrivit om de till exempel säger ja men sen inte fullföljer osv. Då vet jag det och hur de är

Mm, rimligt 

Dock känner jag sådan ångest över att bli avvisad mtp min historik att blir jobbigt. Om jag hade varit med någon tidigare hade jag känt mig tryggare. Att vara med henne vore verkligen störst, om ni hade träffat henne hade ni förstått varför jag känner som jag känner för henne men modern dejting är så passé då saker annat än känslor och attraktion spelar roll (som längd ex) 

Vet dock att om vi blir ett par skulle jag aldrig någonsin inte vara 100% transparent med henne för gillar henne mycket. Jag ska kontakta henne men enbart på ett vänligt sätt innan jag efter att vi setts flera gånger igen berätta att jag har något för henne. 
  • anonym05swe
    anonym05swe skrev 2024-01-03 11:47:34 följande:
    Mm, rimligt 

Dock känner jag sådan ångest över att bli avvisad mtp min historik att blir jobbigt. Om jag hade varit med någon tidigare hade jag känt mig tryggare. Att vara med henne vore verkligen störst, om ni hade träffat henne hade ni förstått varför jag känner som jag känner för henne men modern dejting är så passé då saker annat än känslor och attraktion spelar roll (som längd ex) 

Vet dock att om vi blir ett par skulle jag aldrig någonsin inte vara 100% transparent med henne för gillar henne mycket. Jag ska kontakta henne men enbart på ett vänligt sätt innan jag efter att vi setts flera gånger igen berätta att jag har något för henne. 
    Detta är väl en rimlig tankegång? Att känna ångesten för att skriva med henne för risken att bli avvisad är det som gjort att jag skjutit upp det så länge.
  • anonym05swe

Uppdatering vänner: Jag har nu skrivit till henne och sagt att det var roligt att ses och att jag gärna träffar henne igen. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 14:22:28 följande:

Uppdatering vänner: Jag har nu skrivit till henne och sagt att det var roligt att ses och att jag gärna träffar henne igen. 

Så istället för att försöka lära känna henne gick du på om att du är intresserad. :-/
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 14:22:28 följande:

När är nästa föreningsträff? Stor chans att hon svarar att kul, ni ses där.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-01-06 14:26:25 följande:
    Så istället för att försöka lära känna henne gick du på om att du är intresserad. :-/

Nej, skrev det inte så

Skrev ordagrant "Var även riktigt roligt att träffa och prata med dig under *x evenemang som vi båda gick på*

Alltid varit roligt att träffa dig och så vid alla evenemang och skulle gärna träffa dig igen

Ha en go fortsättning" 

Så snarare en början till att lära känna henne mer, inte sagt att jag gillar henne

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-01-06 14:27:05 följande:
    Jag vet inte, åtminstone i sommar. Kanske redan i Mars för oss. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-01-06 14:27:05 följande:

Jag blev lämnad på read efter att jag skickat det så blir stel stämning att vänta nästa gång vi ses 

Dock är mitt hjärta inte krossat för har inte sagt att jag gillar henne direkt så hoppet lever ändå

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 14:29:01 följande:

Nej, skrev det inte så

Skrev ordagrant "Var även riktigt roligt att träffa och prata med dig under *x evenemang som vi båda gick på*

Alltid varit roligt att träffa dig och så vid alla evenemang och skulle gärna träffa dig igen

Ha en go fortsättning" 

Så snarare en början till att lära känna henne mer, inte sagt att jag gillar henne

Hur är det här en början på att lära känna henne? Du har ju inte ställt någon fråga. Riktigt dåligt meddelande. "Var även", vadå även? Jättekonstigt.Och hon vet väl att hon gick på evenemanget, så varför skriva att hon gick på det? Men framför allt så missade du som sagt chansen att ställa en fråga. Du bara informerade henne, på ett konstigt sätt, att du är intresserad. För jo, det kommer hon att fatta.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?