• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 20:24:53 följande:
    Jag vet men det är inte samma sak som att träffas på riktigt när man värderar vissa saker viktiga i ett förhållande som inte kan ske i ett distansförhållande särskilt ofta.
    Men du måste fortfarande BÖRJA NÅGONSTANS!
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 20:30:44 följande:
    Men du måste fortfarande BÖRJA NÅGONSTANS!
    Ja, men hon har lämnat mig på read så lär inte bli henne. Jag ska fortsätta göra allt för att skaffa en flickvän med djup ömsesidig kärlek
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 20:32:51 följande:
    Ja, men hon har lämnat mig på read så lär inte bli henne. Jag ska fortsätta göra allt för att skaffa en flickvän med djup ömsesidig kärlek
    "Fortsätta göra allt". Du har ju knappt gjort något alls. Kom ihåg att det är många många steg från första kontakt till "djup ömsesidig kärlek". Börja i rätt ände nästa gång.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Smeden) skrev 2024-01-06 20:30:32 följande:

Till TS, om du har sett filmen forest gump så kommer du att märka att livet är ganska likt filmen, man kanske inte blir rik, och inte heller träffa presidenter eller bli känd, men det mesta som kan gå fel gör oftast det på ett eller annat sätt. Se filmen om du inte har gjort det, det är en mörk parodi på livets ironi.

Life is like a box of chocolate, you never know what you gonna get. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 20:32:51 följande:
    Lycka till.

Det kanske går jättebra. Men om du inte skyndar långsamt, eller tar till dig av det som skrivs i tråden, är risken stor att du är tillbaka här om fem år och många misslyckade försök och undrar vad som blir fel.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 20:36:04 följande:
    "Fortsätta göra allt". Du har ju knappt gjort något alls. Kom ihåg att det är många många steg från första kontakt till "djup ömsesidig kärlek". Börja i rätt ände nästa gång.

Jag vet men det kanske också gå rätt fort. Vad exakt tycker du jag borde göra? Jag är redan aktiv på appar för dejting osv och försöker vara så öppen för möjligt för nya saker. 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-01-06 20:39:17 följande:
    Lycka till.

Det kanske går jättebra. Men om du inte skyndar långsamt, eller tar till dig av det som skrivs i tråden, är risken stor att du är tillbaka här om fem år och många misslyckade försök och undrar vad som blir fel.

Jag kommer försöka men en del råd går emot varandra. Tror det är typ större risk att jag går in i ett förhållande med fel person då få personer delar samma intressen som mig men så kompromissar jag för mycket och då är med fel person. 

Men ja, ska försöka följa de goda råden (iaf de logiska) men tråden är rätt stor.

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 20:40:21 följande:

Jag vet men det kanske också gå rätt fort. Vad exakt tycker du jag borde göra? Jag är redan aktiv på appar för dejting osv och försöker vara så öppen för möjligt för nya saker. 

Jag har redan skrivit det flera gånger. Vi är flera som gjort de:

Lär känna tjejerna. Tänk inte framtid och äktenskap. Ställ frågor om dem. Riktiga frågor som visar att du är intresserad av vem tjejerna är (inte som du skrev till den här tjejen alltså). Börja försiktigt. Ett steg i taget. Ha kul. Och umgås med vänner. Det är kul och du blir bättre på sociala koder.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 20:43:55 följande:

Jag kommer försöka men en del råd går emot varandra. Tror det är typ större risk att jag går in i ett förhållande med fel person då få personer delar samma intressen som mig men så kompromissar jag för mycket och då är med fel person. 

Men ja, ska försöka följa de goda råden (iaf de logiska) men tråden är rätt stor.

Man behöver inte ha samma intressen!
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 20:48:13 följande:
    Man behöver inte ha samma intressen!

Nej, men är ändå hyfsat viktigt för mig. Att leva med någon som inte bryr sig någonting om samma sak är inte så kompatibelt för mig. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?