• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 20:47:07 följande:
    Jag har redan skrivit det flera gånger. Vi är flera som gjort de:

Lär känna tjejerna. Tänk inte framtid och äktenskap. Ställ frågor om dem. Riktiga frågor som visar att du är intresserad av vem tjejerna är (inte som du skrev till den här tjejen alltså). Börja försiktigt. Ett steg i taget. Ha kul. Och umgås med vänner. Det är kul och du blir bättre på sociala koder.
    Ja, samtidigt så är min väg att gilla någon väldigt snabb. Antingen bara faller jag helt för någon eller så går det en lång tid tills jag känner samma sak. Råden låter dock bra. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 20:53:46 följande:
    Ja, samtidigt så är min väg att gilla någon väldigt snabb. Antingen bara faller jag helt för någon eller så går det en lång tid tills jag känner samma sak. Råden låter dock bra. 
    Är vi seriöst tillbaka där igen nu?
  • Anonym (Smeden)

Skaffa några bra polare att hänga med, är du karismatisk, ser bra ut och har det sociala så kanske Stockholm funkar för dig, kan dock tipsa om att bredda vyerna lite och leta även i mindre städer, av alla jag har dejtat tror jag bara en bodde i Stockholm och jag har ändå bott här hela mitt liv

• anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 20:57:57 följande:
    Är vi seriöst tillbaka där igen nu?
    Fick nu svar från henne där hon bland annat sade "tack detsamma" och sen tog upp förslag på aktiviteter med organisationen som vi kan göra så hon tycker  att det är trevligt att vara med mig också. Så hon tolkade det inte romantiskt iaf :), skönt för mig men ska försöka lära känna henne ännu mer nu
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-06 21:02:10 följande:
    Fick nu svar från henne där hon bland annat sade "tack detsamma" och sen tog upp förslag på aktiviteter med organisationen som vi kan göra så hon tycker  att det är trevligt att vara med mig också. Så hon tolkade det inte romantiskt iaf :), skönt för mig men ska försöka lära känna henne ännu mer nu
    Så vad ska du svara nu då? Vad ska du fråga för att få igång en konversation?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-06 21:03:55 följande:
    Så vad ska du svara nu då? Vad ska du fråga för att få igång en konversation?
    Tog upp en sak som vi pratade om där. Ska fortsätta prata tills vi inte orkar mer. Håller mig till säkra saker så länge.
  • anonym05swe

Uppdatering: Vi har skrivit i typ 40 min och det går rätt bra. Vi vet vart vi minst kommer ses nästa gång och har inte gått in på att jag gillar henne än utan ska givetvis försöka lära känna henne mer såklart. 

• StudierKemi
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-01-06 20:02:45 följande:
    Ändå är många män och kvinnor ihop med varandra. Helt frivilligt, och de flesta män är inte våldsamma.

Beklagar om du har så många efterhängsna män efter dig, men det är inte andras fel.

Förhållanden startar och tar slut, det är typ 1/15=0,06% chans att ett förhållande kommer att hålla när man väl börjar träffa en ny. Det är en halv procents chans (eller ännu lägre än så...) att det kommer att bli ni som gifter er, när en ny kommer... Och när man väl gift sig är det 50% chans att det kommer att bli skilsmässa. Vi människor är inga "svanar" direkt, våra förhållanden håller inte. Sånt är tydligen inte naturligt för män och kvinnor av arten homo sapiens.

Jag vill med min text varna och skydda kvinnan från ett brustet hjärta, eftersom jag själv vet så väl hur jäkla ont det gör att få hjärtat krossat som när man tappar en vas i golvet. Sveken, gråten, lugnande mediciner... Hela rubbet... Jag vill inte ens höra att "Attraktion är inte viktigt för kvinnor, ni har det så enkelt". Sanningen är att kvinnor kan känna attraktion, men de gör det väldigt väldigt sällan. Attraktiva män räcker inte till alla, det kallas naturligt urval. Du själv kan inte välja när du kommer att känna attraktion, utan det är det autonoma nervsystemet (kroppens andra hjärna) som signalerar detta. Män och kvinnor måste inte passa ihop, kvinnor vill sällan ha någon på riktigt.

Spindelhonor äter upp dem spindelhanar som vill para sig. Sån är naturen?

I Indien är det brist på kvinnor p.g.a. våld, mord och det sker även kontrollerad sexualitet på kvinnan (arrangerade äktenskap). I många u-länder gifter man bort flickebarn som inte "kan tänka" ännu, för att göra det lätt för männen. Det är ganska 50/50 i världen om kvinnan får vara fri, eller inte. Så tänk längre än vad näsan når.

Män och kvinnor har olika viljor bara p.g.a. olika kön mellan benen, och de passar inte. Självklart ska kvinnor få klona sig själva om de vill. I de länder där kvinnan är en fånge får man flest barn. I länder där kvinnan är fri sjunker födelsetalen. För att jämna ut oddsen bör man tillåta kloning av kvinnor. Annars får vi en värld som inte jag skulle vilja leva i.... Och inte du heller säkert.

• anonym05swe
    StudierKemi skrev 2024-01-06 22:54:07 följande:

Obs, slarvfel. 3-6% chans att man gifter sig med den som man börjar träffa.

Det gör dock inte att man inte ska försöka, att dejta för enbart långsiktiga förhållanden är rimligt. Jag dejtar för att det ska hålla och vara starkt på riktigt. 

Ser du också problemet med modern dejting? 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?