• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-04-26 17:50:32 följande:
    Att förhållanden tar slut har inget med vilken dejtingmetod de använde att göra.

Vad för du om din partner vill göra slut efter 3-4 år trots att du gett allt?
    Det spelar ingen roll att du jobbar för att maximera kärleken om partnerns känslor ändå tar slut, eller om ni av andra skäl inser efter 5 år att ni inte passar ihop.

Jo, det har det. Vissa dejtar enbart för validation (som man kan se i antalet personer som gör slut jättefort) bara för att enligt sig själva "byta upp sig". Jag vill inte heller fastna med någon som är fel för mig eller som jag slutar få känslor för. 

Ja, man gör slut såklart om det inte går längre men det finns sätt att arbeta i en relation för att förhindra det (ex lyssna på experter) och varje dag stärka relationen. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 17:06:12 följande:
    För det jag tycker och känner kring detta är emot allt som modern dejtning innebär i praktiken. Modern dejtnings upplösande vore bra för ett bättre dejtande för alla
    Vad är omodern dejting som alla skulle må bättre av?
    Vad gör man då? När tillämpades detta i Sverige?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-26 18:08:19 följande:
    Vad är omodern dejting som alla skulle må bättre av?
    Vad gör man då? När tillämpades detta i Sverige?

Nej, jag pratar inte om "omodern dejtning" utan ett annat sätt att se på, driva fram starkare relationer men även stärka nuvarande relationer. 

Det inkluderar en mängd saker men lägger ett stort fokus på riktig kärlek och inte valideringssökande exempelvis men även få folk att växa in snarare än att stressa fram relationer. Kärlek ska inte ses som ett sätt att få uppmärksamhet heller på sociala medier eller dyra restauranger utan vara riktig kärlek där kärleken sätts främst. 

Svårt att säga om det tillämpats i Sverige.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 20:04:38 följande:

Nej, jag pratar inte om "omodern dejtning" utan ett annat sätt att se på, driva fram starkare relationer men även stärka nuvarande relationer. 

Det inkluderar en mängd saker men lägger ett stort fokus på riktig kärlek och inte valideringssökande exempelvis men även få folk att växa in snarare än att stressa fram relationer. Kärlek ska inte ses som ett sätt att få uppmärksamhet heller på sociala medier eller dyra restauranger utan vara riktig kärlek där kärleken sätts främst. 

Jag tror att du skulle vinna på att stiga ner från dina höga hästar och se dig själv som en del av världen och inte som en med bättre moral än andra. Jag antar att du har lagt in tjejen du gillar i samma fack som du, dvs att hon inte vill dejta modernt mm och att hon inte är som andra som bara vill ha bekräftelse och uppmärksamhet?

Du har så mycket åsikter om din omvärld, är det kunskap du har eller står du vid sidan av och gissar dig fram hur människor resonerar? 

-du tror att andra kommer att reta dig för att du är intresserad av någon
    -du tror att tjejen kommer backa om hon tror att du bara är intresserad av henne fysiskt
    -du vill absolut inte att någon ska känna till dina tankar för då kan du bli utsatt
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 20:04:38 följande:

Jag tror du har en skev uppfattning om hur folk i allmänhet dejtar och hamnar i förhållanden.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-26 21:07:08 följande:
    Jag tror att du skulle vinna på att stiga ner från dina höga hästar och se dig själv som en del av världen och inte som en med bättre moral än andra. Jag antar att du har lagt in tjejen du gillar i samma fack som du, dvs att hon inte vill dejta modernt mm och att hon inte är som andra som bara vill ha bekräftelse och uppmärksamhet?

Du har så mycket åsikter om din omvärld, är det kunskap du har eller står du vid sidan av och gissar dig fram hur människor resonerar? 

-du tror att andra kommer att reta dig för att du är intresserad av någon
    -du tror att tjejen kommer backa om hon tror att du bara är intresserad av henne fysiskt
    -du vill absolut inte att någon ska känna till dina tankar för då kan du bli utsatt

Jag har inte sagt att jag har bättre moral än andra och har inte lagt henne i något i fack bara för jag gillar henne. 

Får man inte ha åsikter om saker byggda på observationer av verkligheten? 

Nej, jag visar potentiella risker bara. Självklart överväger motsatsen riskerna men det är fortfarande risker. Vill inte stressa fram till något heller. 

• anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-04-26 21:10:39 följande:
    Jag tror du har en skev uppfattning om hur folk i allmänhet dejtar och hamnar i förhållanden.

Varför? 

Vill verkligen hamna i en relation vilket ni redan känner till.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 21:13:33 följande:

Jag har inte sagt att jag har bättre moral än andra och har inte lagt henne i något i fack bara för jag gillar henne. 

Får man inte ha åsikter om saker byggda på observationer av verkligheten? 

Nej, jag visar potentiella risker bara. Självklart överväger motsatsen riskerna men det är fortfarande risker. Vill inte stressa fram till något heller. 

Dina observationer är ju byggda fullständigt på fördomar och ganska fördömande, inser du inte det? 

Det finns inga risker, om någon skulle kommentera att du är intresserad så är det inte något konstigt utan bara att hålla med. Att du inte vill stressa fram något handlar enbart om rädsla från din sida eftersom du någonstans kanske gissar att hon inte är så intresserad eftersom hon är så passiv och du riskerar att tappa din dröm.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-26 21:20:29 följande:
    Dina observationer är ju byggda fullständigt på fördomar och ganska fördömande, inser du inte det? 

Det finns inga risker, om någon skulle kommentera att du är intresserad så är det inte något konstigt utan bara att hålla med. Att du inte vill stressa fram något handlar enbart om rädsla från din sida eftersom du någonstans kanske gissar att hon inte är så intresserad eftersom hon är så passiv och du riskerar att tappa din dröm.

Nej, mina observationer är byggt på vad jag sett och hört på olika sätt

Det finns flera risker och de sakerna tog upp stämmer inte i hur det är. Att jag är intresserad är en privatsak och inte något jag vill att enbart vi två vet helst. Det angår egentligen inte folk jag inte känner om att jag gillar henne. Nej, att jag inte vill stressa fram något handlar om respekt för henne enbart. Jag hade kunnat bjuda ut henne redan men avvaktat och ska istället skriva med henne mer först för att känna henne bättre först. Jag vill inte att det ska tolkas fel heller. Det handlar inte om mig, jag är inte heller feg för jag inte sagt ännu att jag gillar henne och inte nådde mitt mål som jag skrev om tidigare i tråden. 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 21:27:44 följande:

Nej, mina observationer är byggt på vad jag sett och hört på olika sätt

Det finns flera risker och de sakerna tog upp stämmer inte i hur det är. Att jag är intresserad är en privatsak och inte något jag vill att enbart vi två vet helst. Det angår egentligen inte folk jag inte känner om att jag gillar henne. Nej, att jag inte vill stressa fram något handlar om respekt för henne enbart. Jag hade kunnat bjuda ut henne redan men avvaktat och ska istället skriva med henne mer först för att känna henne bättre först. Jag vill inte att det ska tolkas fel heller. Det handlar inte om mig, jag är inte heller feg för jag inte sagt ännu att jag gillar henne och inte nådde mitt mål som jag skrev om tidigare i tråden. 

Varför skulle du inte visa henne respekt om du uttryckt ett intresse för henne för två månader sen? För att hon skulle tro att du bara var intresserad av hennes utseende eller av sex? 

Du är rädd/feg och det är därför du hittar tusen ursäkter till varför du inte har agerat mer. Du hade kunnat skriva mycket mer till henne, du hade kunnat komma in på många fler personliga frågor (utan att brista i respekt till henne), du hade kunnat boka upp en träff ordentligt och inte bara lite luddigt, du hade kunnat åka till hennes stad och bjuda på en fika. Allt ovan hade du kunnat gjort utan att hon skulle bli överväldigad men du har avstått och hoppats att det ska komma naturligt vilket det inte kommer att göra.

Du har heller inte berättat exakt hur mycket ni har pratats vid när ni har träffats. Har ni någonsin pratat själva eller har det alltid varit folk runt er?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?