• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 17:06:12 följande:
    För det jag tycker och känner kring detta är emot allt som modern dejtning innebär i praktiken. Modern dejtnings upplösande vore bra för ett bättre dejtande för alla
    Tror du att alla som dejtar i din ålder inte egentligen är kära? Att de bara vill bli ihop för att ha sex och sen göra slut när de fått vad de vill ha?

De flesta jag känner i din ålder är väldigt seriösa när de blir ihop med någon, få känslor är så starka som för någon i tonåren och relationen startas med de bästa av intentioner.Jag förstår inte varför du tror att du är så speciell i dina starka känslor.
  • Anonym (K)
    För det jag tycker och känner kring detta är emot allt som modern dejtning innebär i praktiken. Modern dejtnings upplösande vore bra för ett bättre dejtande för alla
    Hur skall dejting gå till enligt dig/omodern dejting?
    Hur går man från att gilla någon till att bli ihop enligt "gammaldags dejting"
    Är det vad du håller på med nu?

Är tanken att det inte skall gå framåt överhuvudtaget på ett halvårs tid?
  • Anonym (...)
    Är det därför du inte vill ta till dig av råd i tråden, för du anser att det hör till ?modern dejting? och ?modern dejting? är du emot?
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-04-26 17:16:56 följande:
    Är det därför du inte vill ta till dig av råd i tråden, för du anser att det hör till ?modern dejting? och ?modern dejting? är du emot?
    Nej, jag har tagit till mig av råden och kommer ta till mig framtida råd
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 17:22:08 följande:
    Nej du vägrar ju konsekvent att ?ta risker? trots att mångas råd är att du behöver ta de riskerna nu
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-04-26 17:22:08 följande:
    Jag har inte läst hela tråden. Vilka råd har du tagit till dig och följt?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-26 17:13:57 följande:
    Tror du att alla som dejtar i din ålder inte egentligen är kära? Att de bara vill bli ihop för att ha sex och sen göra slut när de fått vad de vill ha?

De flesta jag känner i din ålder är väldigt seriösa när de blir ihop med någon, få känslor är så starka som för någon i tonåren och relationen startas med de bästa av intentioner.Jag förstår inte varför du tror att du är så speciell i dina starka känslor.

Det är inte jag att bedöma folks intentioner men de facto så håller inte ens de flesta tonårsförhållanden i ens över 10 år än mindre 3-4 år. 

Jag skulle alltid vara 100% seriös och aktivt jobba med min partner för att maximera kärleken för båda. Mina känslor är inte direkt som vissa som bara vill få validation själv och sedan byter partner jättefort för den inte passat i deras "drömbild" och då gör slut. 

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-04-26 17:25:19 följande:
    Jag har inte läst hela tråden. Vilka råd har du tagit till dig och följt?
    Bland annat börjat skriva med henne mer, prata med henne mer när vi setts som de stora exemplena. Uppmanar även dig att se det jag skrev förut som svar till dig så du får ännu mer kännedom om situationen
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 17:25:57 följande:

Det är inte jag att bedöma folks intentioner men de facto så håller inte ens de flesta tonårsförhållanden i ens över 10 år än mindre 3-4 år. 

Jag skulle alltid vara 100% seriös och aktivt jobba med min partner för att maximera kärleken för båda. Mina känslor är inte direkt som vissa som bara vill få validation själv och sedan byter partner jättefort för den inte passat i deras "drömbild" och då gör slut. 

Att förhållanden tar slut har inget med vilken dejtingmetod de använde att göra.

Vad för du om din partner vill göra slut efter 3-4 år trots att du gett allt?
    Det spelar ingen roll att du jobbar för att maximera kärleken om partnerns känslor ändå tar slut, eller om ni av andra skäl inser efter 5 år att ni inte passar ihop.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-04-26 17:25:57 följande:

Bara det att du tror att man kan veta när man påbörjar ett förhållande hur länge det ska pågå säger en del om hur naiv du är. Bara för att du är jättekär så betyder det inte att förhållandet kommer att hålla mer än ett år och just i tonåren när livet ändras hela tiden är det väldigt ovanligt att förhållanden håller.

Poängen är att man kan aldrig veta hur livet kommer att bli! Du kan ha de bästa intentioner men det går inte att få några försäkringar hur mycket du än önskar det. Just nu är du livrädd att tjejen ska förstå att du är intresserad, hur i all världen ska du lyckas få henne attraherad om du inte ens har lyckats förmedla i skrift att du vill något mer? Du är mer rädd för att andra ska förstå att du har känslor för henne än att faktiskt vara tydlig mot henne, din rädsla att förstöra något som inte ens har startat har hindrat dig att agera i 6 månader!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?