• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 12:46:08 följande:

Jo, det är jag och jag ska väl försöka aktivt visa att jag har känslor för henne då som ni säger. Skulle gärna prioritera henne och sätta hennes intressen före mina.

Hon har ingen aning att jag gillar henne alls så stämmer inte. "Kärat ner dig på avstånd" stämmer inte heller då jag fått känslor efter att vi träffats. Andra gången jag träffade henne började få känslor som har växt för varje gång vi setts. Det är så det ligger till. 

Dvs du har kärat ner dig på avstånd, det är helt obesvarat och till på köpet kan du inte prioritera henne.
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2024-04-17 12:50:26 följande:
    Dvs du har kärat ner dig på avstånd, det är helt obesvarat och till på köpet kan du inte prioritera henne.

1. Stämmer inte 

2. Går ej att veta då hon inte vet att jag gillar henne 

3. Det kan jag 

• Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 12:51:29 följande:

1. Stämmer inte 

2. Går ej att veta då hon inte vet att jag gillar henne 

3. Det kan jag 

1 - Du har aldrig pratat med henne privat, dvs kärat ner dig på avstånd
    2 - Hade hon vara intresserad av dig hade hon ordnat att ni skulle kunna ses privat för länge sedan
    3 - Nej det kan du inte, inget du verkligen har gjort har visat att du kan prioritera henne
  • Anonym (Smol)

Jag tror du missuppfattat vad en dejt är. Man går inte på en dejt om man inte är intresserad, så hur hade du tänkt bjuda ut henne på 4-5 dejter och hålla det hemligt för henne att du gillar henne?

• anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2024-04-17 12:56:20 följande:
    1 - Du har aldrig pratat med henne privat, dvs kärat ner dig på avstånd
    2 - Hade hon vara intresserad av dig hade hon ordnat att ni skulle kunna ses privat för länge sedan
    3 - Nej det kan du inte, inget du verkligen har gjort har visat att du kan prioritera henne

1. Jo, har pratat med henne privat på eventen. "Kära ner på avstånd" är helt enkelt inte sant 

2. Hon vet inte att jag gillar henne, det andra har inte med saken att göra 

3. Hon är den enda tjejen jag dm:ar med och aktivt försöker träffa på varje event. Ursprungsinlägget för tråden är sann. Jag skulle vara redo för att göra obekväma saker för henne (ex LDR) m.m för henne. Jag prioriterar redan henne. Om jag inte hade prioriterat henne hade jag dm:at andra tjejer istället för exklusivt henne

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-04-17 11:29:23 följande:
    Jag förstår varken vad du menar med att det skulle tolkas fel (du gör ju det, då är inte tolkningen fel?) eller varför det skulle vara så farligt!

I min värld är det underförstått eller till och med uttalat att man gillar nån om man går på dejt, varför annars träffas för att lära känna varann bättre?

Ja, det skulle stämma men vill liksom inte på en dejt säga direkt mina känslor. Det skulle göra det sååå stelt speciellt när vi inte känner varandra maximalt som går innan. Känns bättre att säga det efter flera dejter snarare. 

Kanske men behöver inte vara så. Om hon vet vet jag inte om det kommer spridas till mer än henne för det är inget jag kan påverka. Jag vill inte att mina känslor ska nämnas om för fler personer som inte har med saken att göra. Modern dejtning är så dålig dock.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 13:07:45 följande:

Ja, det skulle stämma men vill liksom inte på en dejt säga direkt mina känslor. Det skulle göra det sååå stelt speciellt när vi inte känner varandra maximalt som går innan. Känns bättre att säga det efter flera dejter snarare. 

Kanske men behöver inte vara så. Om hon vet vet jag inte om det kommer spridas till mer än henne för det är inget jag kan påverka. Jag vill inte att mina känslor ska nämnas om för fler personer som inte har med saken att göra. Modern dejtning är så dålig dock.

Fast du klarar ju inte av någon sorts dejting, för du är ju rädd för allt. 

Du kommer aldrig att våga fråga om en dejt för du kommer aldrig att våga prata med henne så mycket att du känner dig säker. 

Din rädsla samt brist på mognad och självförtroende står i vägen. 

• Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 13:04:25 följande:

1. Jo, har pratat med henne privat på eventen. "Kära ner på avstånd" är helt enkelt inte sant 

2. Hon vet inte att jag gillar henne, det andra har inte med saken att göra 

3. Hon är den enda tjejen jag dm:ar med och aktivt försöker träffa på varje event. Ursprungsinlägget för tråden är sann. Jag skulle vara redo för att göra obekväma saker för henne (ex LDR) m.m för henne. Jag prioriterar redan henne. Om jag inte hade prioriterat henne hade jag dm:at andra tjejer istället för exklusivt henne

Bevisa det! åk och hälsa på henne! 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-17 13:19:45 följande:

Fast du klarar ju inte av någon sorts dejting, för du är ju rädd för allt. 

Du kommer aldrig att våga fråga om en dejt för du kommer aldrig att våga prata med henne så mycket att du känner dig säker. 

Din rädsla samt brist på mognad och självförtroende står i vägen. 

Allt? Nej 
    Det är normalt att vara oroad över de risker som jag nämner.

Rädslorna är normala och jag är mogen för ett förhållande.
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-04-17 13:35:50 följande:
    Allt? Nej 
    Det är normalt att vara oroad över de risker som jag nämner.

Rädslorna är normala och jag är mogen för ett förhållande.
    Fråga henne då! Ta risken!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?