• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Hur?) skrev 2024-04-18 20:14:08 följande:
    När du hamnar i en relation? Hur hamnar man i en relation? Hokus pokus är man ett par? Är det på samma sätt man hamnar på ett jobb? Utan att anstränga sig, gå på intervju etc? Utan man hamnar bara med någon eller på ett jobb?

det är så livet funkar. vill man ha något måste man jobba för det, det är inte jobbigt. det är fakta. Det är en del av livet.

hur ska du hamna i en relation med någon? tjejen du gillar eller någon annan tjej? Sitta hemma och be till vädergudarna?
    Jag vet inte för har aldrig haft flickvän. Att vara i en relation med hon jag gillar vore helt fantastiskt. 

Vill helst att det sker gradvis och utan att man behöver säga saker om exakta känslor utan att man växer in i det som ett förhållande. 

Vill inte behöva ta jobbiga beslut eller så. 
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-04-19 14:50:03 följande:
    Jag vet inte för har aldrig haft flickvän. Att vara i en relation med hon jag gillar vore helt fantastiskt. 

Vill helst att det sker gradvis och utan att man behöver säga saker om exakta känslor utan att man växer in i det som ett förhållande. 

Och hur ska de ske när ni aldrig träffas bara ni två och du aldrig vågar föreslå något där bara ni träffa
  • Anonym (Hur?)
    anonym05swe skrev 2024-04-19 14:50:03 följande:

Men du måste ta dessa jobbiga beslut.
    du måste fråga henne om en fika, för att ni ska kunna ses ensamma. Du måste fråga om en till fika, för att se om hon är intresserad av att ses igen. Du måste våga antyda känslor för att tjejen ska förstå att du vill mer än bara vänskap.

hur ska ni växa in i ett förhållande om:
    1) ni aldrig träffas
    2) ni aldrig träffas ensamma/privat
    3) du inte gör det tydligt att du är intresserad av mer än bara vänskap
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-04-19 15:34:26 följande:
    Men du måste ta dessa jobbiga beslut.
    du måste fråga henne om en fika, för att ni ska kunna ses ensamma. Du måste fråga om en till fika, för att se om hon är intresserad av att ses igen. Du måste våga antyda känslor för att tjejen ska förstå att du vill mer än bara vänskap.

hur ska ni växa in i ett förhållande om:
    1) ni aldrig träffas
    2) ni aldrig träffas ensamma/privat
    3) du inte gör det tydligt att du är intresserad av mer än bara vänskap
    Han är redan mogen för ett förhållande, det skriver han själv. När de väl är ett par så vet han precis hur allt ska vara och går till. 
    Det är bara den lilla biten med att han inte vågar fråga, när det är löst så är allt finemang. Då vet han hur han ska agera. Han är redo. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-04-19 15:37:52 följande:
    Han är redan mogen för ett förhållande, det skriver han själv. När de väl är ett par så vet han precis hur allt ska vara och går till. 
    Det är bara den lilla biten med att han inte vågar fråga, när det är löst så är allt finemang. Då vet han hur han ska agera. Han är redo. 
    Han är lika redo för ett förhållande som jag är att undervisa  i tyska, dvs NOLL!
  • Fiona M

Stämmer det att ni inte hörts av på nästan tre veckor? Det är ganska lång tid. 

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-04-19 17:08:35 följande:

Stämmer det att ni inte hörts av på nästan tre veckor? Det är ganska lång tid. 

Ja, men jag ska ta kontakten snart igen.

Är dock en så jobbig situation att vara i överlag, inte varit i en liknande situation med andra tjejer jag fått känslor för (dels pga avståndet men också att vi är i samma org osv) 

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-04-19 17:28:22 följande:

Ja, men jag ska ta kontakten snart igen.

Är dock en så jobbig situation att vara i överlag, inte varit i en liknande situation med andra tjejer jag fått känslor för (dels pga avståndet men också att vi är i samma org osv) 

Jag förstår inte vad det är du väntar på?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-04-19 17:29:48 följande:
    Jag förstår inte vad det är du väntar på?
    Vill inte vara "för på" genom att skriva för mycket så hon för tidigt tolkar det som jag gillar hne men också inte skriva för mycket överlag med henne om saker som vi redan pratat om. 
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-04-19 17:33:25 följande:
    Vill inte vara "för på" genom att skriva för mycket så hon för tidigt tolkar det som jag gillar hne men också inte skriva för mycket överlag med henne om saker som vi redan pratat om. 
    Jag tror jag kommer ihåg att du skrev att ni hördes av nån gång i veckan? Det är inte att vara för på, snarare lite om man ska lära känna varandra (och nu menar jag över huvud taget, inte just på det romantiska planet).

Varför skulle du skriva om saker ni redan pratat om?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?