• Egenföretagaren

Borde jag hoppa av gymnasiet?

Hej, 
    Jag är en 16-åring kille som driver eget företag sedan en tid tillbaka. Jag säljer teknikprodukter, och det går väldigt bra. Bara i år har jag tjänat ihop tillräckligt för att leva på företaget. Nästa år lär det gå ännu bättre, med ännu fler kunder. 

Min fråga är därför om jag borde hoppa av gymnasiet för att satsa på mitt egna företag? Mina föräldrar skulle bli rasande, förbannade och psykiskt misshandla mig om jag nämnde ett ord om det. Jag går i årskurs 1 på gymnasiet, Ekonomiprogrammet, och vill verkligen hoppa av. Mitt företag går redan nu att leva på. Det är bara den där psykiska knäcken som jag aldrig kommer kunna ta. Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag vill hoppa av? 

Detta är ingen revolt som de flesta kanske tror, utan det är genomtänkt från min sida. 

• Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?
  • Anonym (Stanna)

Hoppa inte av. Du vet inte vad som händer om 1-2 år. Du säger att du inte hinner med företag och skola - men du kommer ju få jobba väldigt mkt som egenföretagare med så det kan ju vara en övning i effektivisering med. Ta de här åren åt att bygga långsamt?

Om det går utför med företaget och du inte har gymnasiet får du en dubbel uppförsbacke.

• Marmor10
    felicityporter skrev 2023-11-03 14:01:23 följande:
    Dina föräldrar har inget att säga till om här, gymnasiet är fortfarande frivilligt och vad ska de göra som är så hemskt om du hoppar av? Slå dig? Nej, knappast. Men vill ändå poängtera att det är viktigt att du är helt säker på att du kommer kunna ha råd med allt jag räknade upp, det behöver du.
    I det här fallet har föräldrarna allt att säga till om. TS är 16 år och får inte driva företag utan föräldrarnas  OCH överförmyndarens tillstånd. För föräldrarna är det bara att häva tillståndet så TS har TS inget företag. De kan naturligtvis inte tvinga honom att gå gymnasiet men de kan förbjuda företagande.
  • Anonym (Uppi)

Varför undviker du att berätta hur mycket du tjänar?

• Anonym (11)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:

Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 

Du har råd att bo kvar hemma - vad betyder det? Dina föräldrar försörjer dig och har ansvaret när du är så ung så jag förstår inte vad ditt svar betyder. Det är  också dina föräldrar som måste ha gett dig lov att starta företag eftersom du inte är myndig, du behöver deras stöd om du ska fortsätta ha företaget. 

Om du hoppar av så får du läsa på folkhögskola eller komvux senare i livet. Inget fel i det, men det blir en längre väg innan du har en examen. För vissa är det rätt att göra så.
    Du behöver som jag skrev, prata med SYV på skolan och få all den infon, så kan du också prata med dina föräldrar om det, när du talar om vad du vill göra. De kommer förstås fråga hur du tänker dig framtiden om du hoppar av. Då är det bra att du har all info från en SYV först, visa dem att du har tänkt. Föräldrarna kan också kontakta SYV om de har frågor, innan du hoppar av. 
  • ViltHane

Mhm, och vad gör du när det händer nått oväntat, eller när flera företag blommar upp i stil med ditt företag och gör så att du blir utkonkurrerad? 

Då kommer en utbildning vid sidan om förmodligen vara väldigt bra att ha.

Slutar du din utbildning nu, då låser du ju upp dig för all framtid på ditt företag. 

• Anonym (Lena)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:

Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 

Men den mängd pengar som går åt när ens föräldrar betalar bostad, mat, el, försäkringar, telefon, tv mm är försvinnande liten jämfört med när du själv ska stå för allt det där. Du behöver egentligen ingen inkomst alls nu eftersom dina föräldrar är försörjningspliktiga. Drygt 15 000 kr beräknar Konsumentverket är en rimlig inkomst för att klara eget boende för en 20-åring. Tänk då på att det dessutom blir en större engångssumma när du flyttar för husgeråd, hemtextilier, möbler mm. 

Låt företaget tuffa på på den nivå det gör idag och spara pengarna så att du kan skaffa en bra bostad när du tagit studenten. Då kan du växla upp företaget och låta det växa. 

Som någon redan skrivit: det är nu det är gratis för dig att plugga. Ska du läsa in det senare behöver du ta lån för ditt uppehälle. Nu både bor du gratis och får böcker mm gratis. Släng inte bort den fantastiska möjligheten. 

• Anonym (Lena)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 16:10:34 följande:

Egentligen ska man ju inte skriva vad man tjänar, men i år blev det 34 000 kronor. Jag ska prata med SYV. 

Efter skatt? Då har du på ett helt år tjänat vad du gör av med på ett par månader i eget boende. Det är skitbrajobbat av en 16-åring som driver eget på fritiden, men inte på långa vägar något du kan leva på. 
  • Anonym (Mamma)

Jag har en 15-åring som liksom du tror att  ekonomin är ordnad och han kan allt som behöva för att driva egen firma.
    Men han ska gå ekonomiprogrammet dels för att om det skiter sig så har han en utbildning och sedan så är det en hel del bra saker som du lär dig.
    Matte
    företagsekonomi
    affärsjuridik
    språk 

Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?