Borde jag hoppa av gymnasiet?
Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv.
Men den mängd pengar som går åt när ens föräldrar betalar bostad, mat, el, försäkringar, telefon, tv mm är försvinnande liten jämfört med när du själv ska stå för allt det där. Du behöver egentligen ingen inkomst alls nu eftersom dina föräldrar är försörjningspliktiga. Drygt 15 000 kr beräknar Konsumentverket är en rimlig inkomst för att klara eget boende för en 20-åring. Tänk då på att det dessutom blir en större engångssumma när du flyttar för husgeråd, hemtextilier, möbler mm.
Låt företaget tuffa på på den nivå det gör idag och spara pengarna så att du kan skaffa en bra bostad när du tagit studenten. Då kan du växla upp företaget och låta det växa.
Som någon redan skrivit: det är nu det är gratis för dig att plugga. Ska du läsa in det senare behöver du ta lån för ditt uppehälle. Nu både bor du gratis och får böcker mm gratis. Släng inte bort den fantastiska möjligheten.