• Egenföretagaren

Borde jag hoppa av gymnasiet?

Hej, 
    Jag är en 16-åring kille som driver eget företag sedan en tid tillbaka. Jag säljer teknikprodukter, och det går väldigt bra. Bara i år har jag tjänat ihop tillräckligt för att leva på företaget. Nästa år lär det gå ännu bättre, med ännu fler kunder. 

Min fråga är därför om jag borde hoppa av gymnasiet för att satsa på mitt egna företag? Mina föräldrar skulle bli rasande, förbannade och psykiskt misshandla mig om jag nämnde ett ord om det. Jag går i årskurs 1 på gymnasiet, Ekonomiprogrammet, och vill verkligen hoppa av. Mitt företag går redan nu att leva på. Det är bara den där psykiska knäcken som jag aldrig kommer kunna ta. Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag vill hoppa av? 

Detta är ingen revolt som de flesta kanske tror, utan det är genomtänkt från min sida. 

• Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?
  • Anonym (Uppi)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 16:10:34 följande:

Egentligen ska man ju inte skriva vad man tjänar, men i år blev det 34 000 kronor. Jag ska prata med SYV. 

Som sagt, jättebra jobbat med tanke på din ålder men du har knappt fått ihop en månadslön. Det räcker inte på långa vägar för att försörja din själv.
  • Egenföretagaren

Det är efter skatt ja. Tanken är ju att tjäna betydligt mer innan jag fyller 18. Jag får allt fler kunder, och känner verkligen att jag nästan måste göra det här. 

• Anonym (Uppi)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 16:28:17 följande:

Det är efter skatt ja. Tanken är ju att tjäna betydligt mer innan jag fyller 18. Jag får allt fler kunder, och känner verkligen att jag nästan måste göra det här. 

Hoppa inte av gymnasiet. 
  • Anonym (11)

Har du möjligen initialer A.H och går på en skola som börjar på V? 
    Insåg plötsligt att det du skrivit stämmer in 100% på en person som jag känner till. 

• 567890

Man har rätt att pausa sin skolgång och ändå behålla sin plats på programmet.

Mitt tips är därför att du föreslår för dina föräldrar att du pausar i år och börjar om åk 1 nästa år om det inte fungerar för dig. Då har du tid att känna efter hur det känns att bara jobba och inte träffa jämnåriga varje dag och dina föräldrar ser också hur ditt liv skulle se ut om du inte går i skolan.

• Marmor10
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:

Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 

Hur vet du att du kommer att tjäna mer pengar som 18-åring? Är det för att du själv kan ta lån för att köpa in lager eller tror du att omsättningen kan öka så mycket? 

När du säger att du tjänar så mycket redan har du då betalt alla skatter, moms och tullavgifter som du ska på inköp och försäljning? Om dina föräldrar är så emot att du hoppar av skolan så kommer de nog inte att godkänna att du driver företag längre om valet står mellan skolan och företag. Dessutom är det inte alls säkert att, även om de godkänner det, överförmyndaren anser att det är lämpligt att du tar sådana ekonomiska risker som ett större engagemang gör. Du vet, ju mer du tänker sälja ju mer måste du köpa och lagerföra. 

Jag håller med dina föräldrar i att du inte ska hoppa av skolan om jag ser till vad du skriver här. Det är en dröm du har och låt den leva och utvecklas så sakta och stabilt att du så småningom kanske om det fungerar på heltid, det är absolut inget du kan avgöra i dagsläget. Gå klart skolan och sedan får du se hur det går.

Du har tjänat 34.000 i år men då är skatten inte många kronor. Egenavgifter på 8500 men skatt på nästan ingenting eftersom inkomsten är så låg. Även om du 10 dubblar den vinsten, vilket trorligen ger dig stora likviditetsproblem, så får du bara i runda slängar  21000 i månaden brutto. Som 18-åring är det mycket men inte mycket ett par år senare och du kommer inte att kunna expandera i den takten för evigt om det inte är något helt udda du hittat som han som började importera Nintendo till Sverige.  

• Anonym (Lena)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 16:28:17 följande:

Du är långt ifrån att försörja dig själv. 

Just nu har du den fantastiska möjligheten att läsa till studenten gratis. Studiematerialet är gratis. Du bor gratis. Du äter gratis. Att medvetet sumpa den möjligheten är korkat, om jag ska vara rättfram. 

Det du skulle kunna göra är att kolla upp Korrespondensgymnasiet. Där skulle du kunna få större möjlighet att planera dina dagar och om du är studiebegåvad kan det hända att du
    kan lägga lite mindre tid på studierna än nu. Men det kräver mer av dig än vad en vanlig gymnasieskola gör.  

https://www.korr.se/

• Anonym (Nej)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 17:03:15 följande:

Vill gärna höra fler perspektiv på saken. Nej, jag är Inte A.H. 

Alla här (vuxna människor) tycker det är en dålig idé att hoppa av gymnasiet.

Kanske det inte är så många som tycker som du. Fundera på varför.
  • Anonym (Nej!)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 16:10:34 följande:

Egentligen ska man ju inte skriva vad man tjänar, men i år blev det 34 000 kronor. Jag ska prata med SYV. 

Ojdå, då ska du definitivt inte hoppa av gymnasiet! I princip vilket någorlunda kvalificerat jobb som helst ger 34` i månaden... 34´per år räcker inte för att försörja sej på.
Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?