Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:
Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv.
Hur vet du att du kommer att tjäna mer pengar som 18-åring? Är det för att du själv kan ta lån för att köpa in lager eller tror du att omsättningen kan öka så mycket?
När du säger att du tjänar så mycket redan har du då betalt alla skatter, moms och tullavgifter som du ska på inköp och försäljning? Om dina föräldrar är så emot att du hoppar av skolan så kommer de nog inte att godkänna att du driver företag längre om valet står mellan skolan och företag. Dessutom är det inte alls säkert att, även om de godkänner det, överförmyndaren anser att det är lämpligt att du tar sådana ekonomiska risker som ett större engagemang gör. Du vet, ju mer du tänker sälja ju mer måste du köpa och lagerföra.
Jag håller med dina föräldrar i att du inte ska hoppa av skolan om jag ser till vad du skriver här. Det är en dröm du har och låt den leva och utvecklas så sakta och stabilt att du så småningom kanske om det fungerar på heltid, det är absolut inget du kan avgöra i dagsläget. Gå klart skolan och sedan får du se hur det går.
Du har tjänat 34.000 i år men då är skatten inte många kronor. Egenavgifter på 8500 men skatt på nästan ingenting eftersom inkomsten är så låg. Även om du 10 dubblar den vinsten, vilket trorligen ger dig stora likviditetsproblem, så får du bara i runda slängar 21000 i månaden brutto. Som 18-åring är det mycket men inte mycket ett par år senare och du kommer inte att kunna expandera i den takten för evigt om det inte är något helt udda du hittat som han som började importera Nintendo till Sverige.