• 567890

Borde jag hoppa av gymnasiet?

Man har rätt att pausa sin skolgång och ändå behålla sin plats på programmet.

Mitt tips är därför att du föreslår för dina föräldrar att du pausar i år och börjar om åk 1 nästa år om det inte fungerar för dig. Då har du tid att känna efter hur det känns att bara jobba och inte träffa jämnåriga varje dag och dina föräldrar ser också hur ditt liv skulle se ut om du inte går i skolan.

• 567890
    Anonym (11) skrev 2023-11-03 18:04:03 följande:
    Nja var får du det ifrån?  

Ibland kan man ha kvar sin plats men då är det speciella skäl (tex att man blev sjuk så lång tid så att man inte klarar av att fulla det skolåret). Man får det inte för att man vill testa att ha företag, det kan jag lova dig. 

Jag arbetar på ett gymnasium så jag vet att man verkligen inte så enkelt får behålla en plats. 
    Jag jobbar också på gymnasiet, vi har aldrig nekat någon som vill ta en paus och sen söka om igen. Varför skulle man göra det?

Det är väl bättre att få prova på något man brinner för än att få halvtaskiga betyg för att man känner sig oengagerad?
  • 567890
    Anonym (11) skrev 2023-11-03 21:35:01 följande:
    Det är upp till rektor att ta beslut, ekonomi osv spelar in. Det finns ingen regel om att man har rätt att ha kvar sin plats, vilket du skrev (enbart om man ska studera utomlands, då har man rätt att ha sin plats kvar när man kommer tillbaka). 
    Där jag arbetar har elever fått ha platsen kvar pga längre sjukskrivningar eller för att de varit utbytesstudenter. 

Du skriver "söka om igen" - det är något annat än att man har ett uppehåll och återkommer till sin gamla plats. Söka om får vem som helst göra, så klart (så länge man inte hunnit fylla 20 år).
    Vi har flera elever som har fått garanterad plats av rektorn, det är inte så ovanligt eller konstigt. Jag håller dock med om att det är två olika saker att söka om och att få behålla sin plats men eftersom ts uppenbarligen kom in på ekonomiprogrammet i år kommer han troligtvis in nästa år också (om rektorn inte vill hålla en plats).

När vi har elever som inte vill gå i gymnasiet utan hellre jobba brukar lösningen ovan vara den kompromissen som fungerar bäst.
Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?