Inlägg från: Anonym (11) |Visa alla inlägg
  • Anonym (11)

Borde jag hoppa av gymnasiet?

Hur menar du att du kan leva på det? Bor du inte hemma hos mamma och pappa? Lever i deras bostad, äter den mat de köper etc? 
    Har du räknat på hur mycket du behöver få in för att kunna ha eget boende när du blivit myndig? (hyra, bil kanske, mat, el, försäkringar etc)

Om detta på riktigt är en seriös tråd så råder jag dig till att söka upp skolans SYV och få hjälp att fundera där.

• Anonym (11)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:

Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv. 

Du har råd att bo kvar hemma - vad betyder det? Dina föräldrar försörjer dig och har ansvaret när du är så ung så jag förstår inte vad ditt svar betyder. Det är  också dina föräldrar som måste ha gett dig lov att starta företag eftersom du inte är myndig, du behöver deras stöd om du ska fortsätta ha företaget. 

Om du hoppar av så får du läsa på folkhögskola eller komvux senare i livet. Inget fel i det, men det blir en längre väg innan du har en examen. För vissa är det rätt att göra så.
    Du behöver som jag skrev, prata med SYV på skolan och få all den infon, så kan du också prata med dina föräldrar om det, när du talar om vad du vill göra. De kommer förstås fråga hur du tänker dig framtiden om du hoppar av. Då är det bra att du har all info från en SYV först, visa dem att du har tänkt. Föräldrarna kan också kontakta SYV om de har frågor, innan du hoppar av. 
  • Anonym (11)

Har du möjligen initialer A.H och går på en skola som börjar på V? 
    Insåg plötsligt att det du skrivit stämmer in 100% på en person som jag känner till. 

• Anonym (11)
    567890 skrev 2023-11-03 16:59:03 följande:

Man har rätt att pausa sin skolgång och ändå behålla sin plats på programmet.

Mitt tips är därför att du föreslår för dina föräldrar att du pausar i år och börjar om åk 1 nästa år om det inte fungerar för dig. Då har du tid att känna efter hur det känns att bara jobba och inte träffa jämnåriga varje dag och dina föräldrar ser också hur ditt liv skulle se ut om du inte går i skolan.

Nja var får du det ifrån?  

Ibland kan man ha kvar sin plats men då är det speciella skäl (tex att man blev sjuk så lång tid så att man inte klarar av att fulla det skolåret). Man får det inte för att man vill testa att ha företag, det kan jag lova dig. 

Jag arbetar på ett gymnasium så jag vet att man verkligen inte så enkelt får behålla en plats. 
  • Anonym (11)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 17:03:15 följande:

Vill gärna höra fler perspektiv på saken. Nej, jag är Inte A.H. 

Det finns massor av forskning om hur svårt det är att komma ut på arbetsmarknaden utan examen från gymnasiet. Det finns väldigt få jobb som anställer en ungdom utan examen, tyvärr. Du kan som jag skrev förut, läsa på folkhögskola eller komvux sedan. Vill du senare i livet studera på universitet så måste du ha någon form av examen innan. Allt detta finns möjligheter till men som sagt, det tar längre tid än att lägga 3 år på gymnasiet. 

Ska du ha eget företag så visst, då kanske du klarar dig ett tag utan examen, men förr eller senare kommer du troligen behöva göra något annat/mer i livet än att sälja dina prylar som du säljer nu. Marknader kan mättas snabbt etc. 

Du har väl antagligen inte läst om arbetsmarknaden, statistik om arbetslöshet bland unga etc? Du kanske ska söka lite om det, innan du bestämmer dig? 
  • Anonym (11)

Dessutom: om du hoppar av har kommunen uppföljningsansvar för dig så de kommer kontakta dig/dina föräldrar och prata med dig. 

• Anonym (11)

Ytterligare en tanke: du kan prata med SYV om att byta program till något som du tror du kommer orka med. Ekonomiprogrammet kör på i ett ganska friskt tempo och det är lätt gjort att halka efter när man inte är motiverad. Du kanske ska vara lite taktisk och ändå gå på gymnasiet kvar men byta till något annat. 

• Anonym (11)
    567890 skrev 2023-11-03 21:02:50 följande:
    Jag jobbar också på gymnasiet, vi har aldrig nekat någon som vill ta en paus och sen söka om igen. Varför skulle man göra det?

Det är väl bättre att få prova på något man brinner för än att få halvtaskiga betyg för att man känner sig oengagerad?
    Det är upp till rektor att ta beslut, ekonomi osv spelar in. Det finns ingen regel om att man har rätt att ha kvar sin plats, vilket du skrev (enbart om man ska studera utomlands, då har man rätt att ha sin plats kvar när man kommer tillbaka). 
    Där jag arbetar har elever fått ha platsen kvar pga längre sjukskrivningar eller för att de varit utbytesstudenter. 

Du skriver "söka om igen" - det är något annat än att man har ett uppehåll och återkommer till sin gamla plats. Söka om får vem som helst göra, så klart (så länge man inte hunnit fylla 20 år).
  • Anonym (11)
    Egenföretagaren skrev 2023-11-03 21:07:01 följande:

hur övertygar man sina föräldrar då? Tänk er föräldrar som är riktiga akademiker. Alla tips vore ju schysst.

Du HAR fått tips. 
Svar på tråden Borde jag hoppa av gymnasiet?