Egenföretagaren skrev 2023-11-03 13:23:42 följande:
Grejen är att jag inte har tid för både skola och företag. Det börjar bli väldigt svårt att hinna med allt på företaget samtidigt som jag ska gå i skolan och plugga. Jag tjänar tillräckligt för att kunna ha råd att bo kvar hemma. När jag blir 18 lär jag ha tjänat betydligt mer pengar och utan problem kunna ha råd med mat, hyra, el osv.
Du har råd att bo kvar hemma - vad betyder det? Dina föräldrar försörjer dig och har ansvaret när du är så ung så jag förstår inte vad ditt svar betyder. Det är också dina föräldrar som måste ha gett dig lov att starta företag eftersom du inte är myndig, du
behöver deras stöd om du ska fortsätta ha företaget.
Om du hoppar av så får du läsa på folkhögskola eller komvux senare i livet. Inget fel i det, men det blir en längre väg innan du har en examen. För vissa är det rätt att göra så.
Du behöver som jag skrev, prata med SYV på skolan och få all den infon, så kan du också prata med dina föräldrar om det, när du talar om vad du vill göra. De kommer förstås fråga hur du tänker dig framtiden om du hoppar av. Då är det bra att du har all info från en SYV först, visa dem att du har tänkt. Föräldrarna kan också kontakta SYV om de har frågor, innan du hoppar av.