• Anonym (Råd)

Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

• Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (Ena)
    Anonym (Man) skrev 2023-10-29 08:39:34 följande:

Halv hyran å halva maten e väl bra om de e en hyresrätt! Man vet väl att de bor ett barn där å bildar ni familj så e ju barn familj när de bor hos er . Hundarn ligger utan för för min del iaf.

Nu är det ju inte småbarn det handlar om, utan tonåringar. Dom äter ofta som vuxna.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ena) skrev 2023-10-29 08:43:39 följande:
    Nu är det ju inte småbarn det handlar om, utan tonåringar. Dom äter ofta som vuxna.
    Ja men de e väl inte 18år! 
  • Anonym (Råd)
    Anonym (Man) skrev 2023-10-29 08:39:34 följande:

Halv hyran å halva maten e väl bra om de e en hyresrätt! Man vet väl att de bor ett barn där å bildar ni familj så e ju barn familj när de bor hos er . Hundarn ligger utan för för min del iaf.

Sådär hade jag ju gjort om det vore jag som flyttade in till honom. 

Ingen av oss har tidigare i relationen räknat på vem som betalar mest och jag TROR inte det kommer bli så nu heller. Nu har han inga egna barn, men tidigare bott med en annan med barn och då har de delat lika på allt.

Mina hundar känner jag också att jag måste betala för, naturligtvis. Det är inte riktigt samma sak som ett barn. Större saker som rör barnet i form av kläder, månadspeng, fritidsaktiviteter (hon dansar på en dyr dansskola) tänker jag också är min ensak. Men börja räkna hyra, el, Netflix osv på 1/3 känns det nog mer som han bara är en inneboende och inte min kärlekspartner. Tydligen verkar majoriteten tänka att man ska dela allt i 1/3. Jag är inte ute efter att sko mig på någon annan. Jag vill att det ska kännas rättvist för alla. Får prata med honom till att börja med. 

• Anonym

När jag var sambo med ett hemmavarande barn så delade vi 50/50 på allt, hyra, el, mat och försäkringar. Exet betalade frivilligt hälften av hundmaten också men det var för att han ville.
    Jag hade inte flyttat ihop om jag skulle stå för 2/3 av kostnaderna, det hade varit en ekonomisk förlust för mig då jag inte längre fick något bostadsbidrag.

• Anonym (Ena)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 10:32:17 följande:

Ingen av oss har tidigare i relationen räknat på vem som betalar mest och jag TROR inte det kommer bli så nu heller. Nu har han inga egna barn, men tidigare bott med en annan med barn och då har de delat lika på allt.

Mina hundar känner jag också att jag måste betala för, naturligtvis. Det är inte riktigt samma sak som ett barn. Större saker som rör barnet i form av kläder, månadspeng, fritidsaktiviteter (hon dansar på en dyr dansskola) tänker jag också är min ensak. Men börja räkna hyra, el, Netflix osv på 1/3 känns det nog mer som han bara är en inneboende och inte min kärlekspartner. Tydligen verkar majoriteten tänka att man ska dela allt i 1/3. Jag är inte ute efter att sko mig på någon annan. Jag vill att det ska kännas rättvist för alla. Får prata med honom till att börja med. 

Han går säkert med på det, men är det rättvist att han ska betala en del av din dotters utgifter? Visst att han bjuder på bio eller mat någon gång.. det är extra saker som visar att man inte är snål.

Men som grundtanke kring ekonomin borde det vara 1/3 del för honom.
  • Anonym (Ena)
    Anonym skrev 2023-10-29 10:46:02 följande:

När jag var sambo med ett hemmavarande barn så delade vi 50/50 på allt, hyra, el, mat och försäkringar. Exet betalade frivilligt hälften av hundmaten också men det var för att han ville.
    Jag hade inte flyttat ihop om jag skulle stå för 2/3 av kostnaderna, det hade varit en ekonomisk förlust för mig då jag inte längre fick något bostadsbidrag.

Om man ser det så strikt, att man går med förlust för att man tappar bostadsbidraget så kanske man tänker mer på ekonomin än man tror.
  • Dexter dot com
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 10:32:17 följande:

Jag blir ju nyfiken på hur du tänker när du skriver att du inte vill att han betalar 1/3 men att du vill att det ska vara rättvist...det blir ju absolut inte rättvist för honom som ska bidra med mer . Varför ska han betala mer än 1/3 för att du ska räkna honom som en kärlekspartner?

Skönt att du iaf inte tycker det är ok längre att han ska betala dina hundars försäkring!
  • Anonym
    Anonym (Ena) skrev 2023-10-29 10:50:33 följande:
    Om man ser det så strikt, att man går med förlust för att man tappar bostadsbidraget så kanske man tänker mer på ekonomin än man tror.
    Jag tänker alltid på ekonomin, så det är inget konstigt för mig.
  • Anonym (Ena)
    Anonym skrev 2023-10-29 10:56:55 följande:
    Jag tänker alltid på ekonomin, så det är inget konstigt för mig.
    Tänker du att din partner ska täcka din förlust då?
  • Anonym (Ena)
    Dexter dot com skrev 2023-10-29 10:56:31 följande:
    Jag blir ju nyfiken på hur du tänker när du skriver att du inte vill att han betalar 1/3 men att du vill att det ska vara rättvist...det blir ju absolut inte rättvist för honom som ska bidra med mer . Varför ska han betala mer än 1/3 för att du ska räkna honom som en kärlekspartner?

Skönt att du iaf inte tycker det är ok längre att han ska betala dina hundars försäkring!
    Just nu känns det som att TS står mellan vad folk anser vara ok och att få ut så mycket som möjligt ekonomiskt.

Inte att vara rättvis.
Svar på tråden Samboskap