Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Samboskap

Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 11:02:11 följande:
    Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

Jag hade bett honom betala sin del av mat och en 1/3 av hyra och driftkostnader. Varför tycker du att han ska betala för ditt barn , dina hundar och ditt boende?
  • Dexter dot com
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

Ni är ju 3 därav delar ni utgifterna på 3 och du betalar för dig och ditt barn dvs 2/3.. Det är det enklaste så slipper ni fundera på vem som gör av med mest el osv om ni nu inte vill ha millimeter rättvisa. Hur ni löser spotify, netflix, slitage av möbler får ni helt enkelt ha en diskussion om.
  • Dexter dot com
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 10:32:17 följande:

Sådär hade jag ju gjort om det vore jag som flyttade in till honom. 

Ingen av oss har tidigare i relationen räknat på vem som betalar mest och jag TROR inte det kommer bli så nu heller. Nu har han inga egna barn, men tidigare bott med en annan med barn och då har de delat lika på allt.

Mina hundar känner jag också att jag måste betala för, naturligtvis. Det är inte riktigt samma sak som ett barn. Större saker som rör barnet i form av kläder, månadspeng, fritidsaktiviteter (hon dansar på en dyr dansskola) tänker jag också är min ensak. Men börja räkna hyra, el, Netflix osv på 1/3 känns det nog mer som han bara är en inneboende och inte min kärlekspartner. Tydligen verkar majoriteten tänka att man ska dela allt i 1/3. Jag är inte ute efter att sko mig på någon annan. Jag vill att det ska kännas rättvist för alla. Får prata med honom till att börja med. 

Jag blir ju nyfiken på hur du tänker när du skriver att du inte vill att han betalar 1/3 men att du vill att det ska vara rättvist...det blir ju absolut inte rättvist för honom som ska bidra med mer . Varför ska han betala mer än 1/3 för att du ska räkna honom som en kärlekspartner?

Skönt att du iaf inte tycker det är ok längre att han ska betala dina hundars försäkring!
  • Dexter dot com
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.

Hur mycket är bostadsbidraget på? Du vill väl att han flyttar in för att du älskar honom inte för att tjäna ekonomiskt på det? Du kan ju inte jämföra din och hans ekonomi då då helt frivilligt valt att studera.
Svar på tråden Samboskap