• Anonym (Råd)

Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

• Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 12:02:14 följande:

Jag ser inte att jag skrivit att han ska betala för mitt snart 13-åriga barn. Jag frågade hur andra gjort. Barnet har jag ju underhåll och barnbidrag för. Månadspengen betalar jag. Så frågan är väl hur vi ska dela upp allt som kan kosta för mitt barn. Ska vi dela alla utgifter på tre då? Barnet kostar ju i mat, el osv.. 

Om blivande sambon ska betala för sin mat, hur räknar vi ut hur mycket han äter? Han äter mer och specialkost. Varken han eller jag är de som tänker på vem som betalar mest. Vi båda tänker att det jämnar väl ut sig i slutändan. Så jag tänker inte att någon av kommer vilja sitta och räkna på kronor och ören.

Han flyttar in i ett befintligt hem. Vi kommer behålla det mesta av mina saker och allt eftersom köpa nytt tillsammans.

Ta reda på hur mkt han lägger på mat och förbrukning, t ex 3 000 kr, lägg sedan till hur mkt du lägger, t ex 4 500 kr. Då lägger ni 7 500 i en hushållskassa eller på gemensamt kort och så betalar ni mat och förbrukningsartiklar därifrån.
  • Anonym (Fia)

Jag, min sambo och mina barn (varannan vecka) och mina katter bor i ett  hus sedan en tid tillbaka. Vi delar också på hans bil. Sambon och jag delar lika på alla husets och det mesta av bilens kostnader. Jag betalar lite mer av maten pga barnen och han har tagit nån reparation på bilen själv. Jag står för katternas kostnader. 

• Anonym (D)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 12:02:14 följande:

Jag ser inte att jag skrivit att han ska betala för mitt snart 13-åriga barn. Jag frågade hur andra gjort. Barnet har jag ju underhåll och barnbidrag för. Månadspengen betalar jag. Så frågan är väl hur vi ska dela upp allt som kan kosta för mitt barn. Ska vi dela alla utgifter på tre då? Barnet kostar ju i mat, el osv.. 

Om blivande sambon ska betala för sin mat, hur räknar vi ut hur mycket han äter? Han äter mer och specialkost. Varken han eller jag är de som tänker på vem som betalar mest. Vi båda tänker att det jämnar väl ut sig i slutändan. Så jag tänker inte att någon av kommer vilja sitta och räkna på kronor och ören.

Han flyttar in i ett befintligt hem. Vi kommer behålla det mesta av mina saker och allt eftersom köpa nytt tillsammans.

Ja, att dela på tre verkar rimligt.

Vad gäller maten tycker jag att det är enklast att inte grotta in sig i detaljerna på vartenda kvitto utan resonera sig fram till en procentuell fördelning som känns okej. Det går ju att ändra, om det i efterhand känns som att det är orättvist. Att flytta ihop med någon gör ibland att man ändrar sina matvanor, och det blir ofta inte uppenbart förrän det har gått några månader.

Vad är det för specialkost han äter? Är det proteinpulver och liknande så kanske det är enklast att han betalar det ur egen kassa. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 11:02:11 följande:
    Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

Han skall inte betala för ditt barn.. Barnets utgifter sköts av barnets föräldrar, d.v.s du och barnets pappa.

Hundarna skall han inte heller betala för, då det fanns innan ni blev ihop och är dina.
    Men mat/logi och veterinärs kostnader betalar du själv.

Det som är mest rättvist är att du betalar 2/3 av hyran då du får täcka upp för dig och DITT barn.
    Maten betalar han för sin del och du betalar för dig och ditt barn.
    Samma med el och eventuellt om du också betalar för vatten (det blir vanligare och vanligare med individuell vatten mätning)...

D.v.s tumregeln är med hyra och andra hushållsutgifter.. Du betalar för dig och ditt barn, han betalar för sig själv.
    Hundarna är din egna kostnad då du valde att skaffa hund.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Råd)

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

Du kan mycket väl tycka så men det gäller att han håller med också.  Han kanske tycker att det är rimligt med 1/3 om ni är tre om Netflix tex. 

Om ni kan ha sex med varandra borde ni kunna sitta ner och diskuttera familjeekonomi och fördelning

Till sist landar det i att om du inte är nöjd med fördelningen får han inte flytta in och om han inte är nöjd så flyttar.han inte in. 
  • Anonym (Råd)

Naturligtvis kommer jag stå för hundarnaS utgifter till 100%, jag kommer även betala barnets fritidsaktiviteter och månadspeng. I övrigt tänker jag att han och jag får diskutera ekonomi och hur vi tänkt oss. Ville bara ha andra människors råd och syn på det hela.

• Anonym (Råd)
    Anonym (Kr) skrev 2023-10-28 13:38:01 följande:
    Du kan mycket väl tycka så men det gäller att han håller med också.  Han kanske tycker att det är rimligt med 1/3 om ni är tre om Netflix tex. 

Om ni kan ha sex med varandra borde ni kunna sitta ner och diskuttera familjeekonomi och fördelning

Till sist landar det i att om du inte är nöjd med fördelningen får han inte flytta in och om han inte är nöjd så flyttar.han inte in. 
    Jag håller med. Det jag tänker är just var gränsen går om man flyttar ihop för att vara en familj. Ska jag ha en enskild hemförsäkring för att han har en genom facket? Om det bara är han som tittar på Netflix? Vem ska betala mest tvättmedel? Slitage för min tvättmaskin och diskmaskin som behöver gå oftare om ytterligare en person flyttar in? Man kan dra det till ytterligheter och var drar man gränsen?
  • Dexter dot com
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Ni är ju 3 därav delar ni utgifterna på 3 och du betalar för dig och ditt barn dvs 2/3.. Det är det enklaste så slipper ni fundera på vem som gör av med mest el osv om ni nu inte vill ha millimeter rättvisa. Hur ni löser spotify, netflix, slitage av möbler får ni helt enkelt ha en diskussion om.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:47:10 följande:
    Jag håller med. Det jag tänker är just var gränsen går om man flyttar ihop för att vara en familj. Ska jag ha en enskild hemförsäkring för att han har en genom facket? Om det bara är han som tittar på Netflix? Vem ska betala mest tvättmedel? Slitage för min tvättmaskin och diskmaskin som behöver gå oftare om ytterligare en person flyttar in? Man kan dra det till ytterligheter och var drar man gränsen?
    Man gör en rimlig schablon.  Netflix är enkelt.  Den som inte tittar har inget konto och betalar inte. Täcks hela hemförsäkringen av hans via hans fackavgift behöver du ingen egen.  Det kanske kan kompensera mot slitage på tvättmaskinen.
Svar på tråden Samboskap