Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-10-29 18:47:23 följande:
Testa det här istället.
Fokusera enbart på hur det hela påverkar dig och din ekonomi om nu det ekonomiska behöver vara en stor del i det hela.
Även du skulle ju få det bättre ekonomiskt, på köpet får du dela livet med någon du älskar och som grädde på moset får du någon att dela alla vardagssysslor i hushållet med.
Tona ner fokus på hur mycket han skulle tjäna rent ekonomiskt på det.
Att du nu verkar ha fullt fokus på att "han tjänar mer pengar än mig och nu kommer han tjäna mer på denna uppgörelse också" visar tydligt vart dina värderingar ligger och vilket perspektiv du väljer att ta på situationen.
Detta får dig att framstå i mycket dåligt ljus.
Som någon sa innan så bör ju inte strävan efter att tjäna så mycket som möjligt ekonomiskt på det hela vara i fokus när man funderar på att dela livet med någon annan.
Nu är du studerande och har barn, din tilltänkta sambo arbetar (heltid antar jag) och är barnlös. Självklart kommer han ha mycket bättre ekonomi än dig.
Men klart jag vill vara med någon jag älskar och trivs att vara med. Du får göra din egen tolkning men det jag menar med pengarna är att det kanske kan bli en stor skillnad ekonomiskt som innebär att jag for står kvar på ruta ett, eller kanske rent av förlorar på att vara sambo. Jag vill ju inte bli skuldsatt.
Jag kommer vara den som bidrar mest i hushållet ändå eftersom han dels jobbar längre dagar och har längre resväg till sitt jobb än jag har till universitetet, sen är han inte så bra på matlagning eller tvätt enligt sig själv. Sen brukar han träna ett par timmar varje dag med. Fast det är ju i närheten av hans jobb.
Vi ska ses imorgon så då tänker jag höra hur han tänkt sig ett samboskap. Jag vill iaf att det ska kännas bra för oss båda och att vi går in med gemensam bild. Han har kvar sin lägenhet i 6 månader som han hyr ut då han flyttar till mig.