• Emlan93

Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?

Inbokat en flygresa nästa vecka ihop med våra små barn. just nu känns det inta bra att åka med tanke på allt som skett senaste veckorna. Hade ni avvaktat och åkt vid ett senare tillfälle eller bara kunnat dra iväg nu utan större bekymmer?

• Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?
  • Core

Större risk med attentat mot svensk skola eller förskola, eller arbetsplats

• Anonym (95% är du seriös?)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-20 21:03:12 följande:
    Har du varit på ett sol- och badställe någon gång?
    Nej, det har jag inte. Visst har jag solat och badat men det har inte varit resans huvudsakliga mål och det har inte varit platser dit turister vallfärdar för att bada en majoritet på stranden har varit lokalbefolkningen. Tror du att folk bara åker på sol och badsemestrar? 
  • Anonym (XXX)

Du är ju inte tryggare i Sverige. Är väl om någon skulle göra något åt själva flygplanet eller på flygplatsen då - men det är hög säkerhet nuförtiden. I alla fall på andra sidan spärrarna. 

Jag skulle åka, men inte skylta med att jag var svensk. Ta bort taggarna med "Arlanda" på ifrån väskorna direkt när ni hämtar dem på flygplatsen. Ha inga landslagströjor eller tröjor/väskor/annat med svensk text på. Sedan tänkte jag skriva "tala engelska hela tiden", men det blir ju svårt med små barn såklart. färga håret svart på alla familjemedlemmar! (Nej det sista var ett skämt.) 

Tråkigt att det har blivit så här, men vi får tacka Mona Sahlin, Reinfeldt, Annie Lööf... egentligen hela sjuklövern. 

• Anonym (aldrig helt säkert)

Min svärfar har hus i Alicante, Spanien.

Ett tag för 15 år sen så var ETA uppe i varv och svärfar konstaterade då att de smällt en bomb i papperskorgen vid övergångsstället till hans matbutik där, exakt där han har stått hundra gånger. Några personer blev skadade.

Slutade vi åka dit? Nej, det gjorde vi inte.

Den risken är så liten och det finns inget du kan göra åt den.

Du kan lika gärna bli huggen av en knivgalning på Ikea eller köpcentrat hemma, som det har skett här i Skåne. För ett par år sen var det skjutning rakt in på ett cafe mitt på eftermiddagen här i stan, precis där min 12-årige son går till sin fritidsaktivitet.

Har man otur så har man.

• Anonym (Nej)
    Anonym (95% är du seriös?) skrev 2023-10-21 00:33:43 följande:
    Nej, det har jag inte. Visst har jag solat och badat men det har inte varit resans huvudsakliga mål och det har inte varit platser dit turister vallfärdar för att bada en majoritet på stranden har varit lokalbefolkningen. Tror du att folk bara åker på sol och badsemestrar? 

Nej, sa jag det? Men väldigt väldigt många verkar tycka att solbränna och blaskiga drinkar på all inclusive där städarna inte kan försörja sig med mindre än tre parallella jobb är meningen med livet. 

Om du är så trygg med att veta att du gör rätt - varför blir du provocerad?

• Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-21 10:50:22 följande:

Nej, sa jag det? Men väldigt väldigt många verkar tycka att solbränna och blaskiga drinkar på all inclusive där städarna inte kan försörja sig med mindre än tre parallella jobb är meningen med livet. 

Men hur vanligt är det då? Jämfört med andra syften att göra en privat resa?

De som vill bo på ställen där personal inte  exploateras, finns det någon märkning av dessa hotell? Så de som vill ha sol och bad kan välja rätt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2023-10-21 11:15:14 följande:

Men hur vanligt är det då? Jämfört med andra syften att göra en privat resa?

De som vill bo på ställen där personal inte  exploateras, finns det någon märkning av dessa hotell? Så de som vill ha sol och bad kan välja rätt.

3,5 miljoner svenskar åkte på charter 2019. Så jo? rätt vanligt. 

Du får väl läsa på om resmålet du åker till, men vanlig charter är i princip aldrig gynnsamt för lokalbefolkningen. Det år för prispressat och all vinst går till resebolaget. 

Plus - att stanna på marken är det enskilda val vi kan göra som privatpersoner som ger mest reduktion av växhusgaser. Det finns forskning som visar att vi 2050 (efter all förväntad teknikutveckling med SAF och elflyg etc) så kommer svenskarnas flygbudget motsvara en resa tur och retur inom Europa vartannat år - för att hålla oss inom Parisavtalet. 

• PH76

Vi sitter på ett plan som precis ska lyfta till Sicilien, det blir två sköna veckor för hela familjen. 
  • Anonym (aldrig helt säkert)

Men det blev kanske inte jättebra under pandemin när turisterna uteblev från semesterorterna heller?

Folk behöver trots allt jobba, på något vis. Och kan man inte utbilda sig och ta ett mer kvalificerat jobb så får man nog tyvärr vara nöjd med att ha ett eller flera enklare jobb.
  • Anonym (Nej)
    PH76 skrev 2023-10-21 13:04:36 följande:
    Vi sitter på ett plan som precis ska lyfta till Sicilien, det blir två sköna veckor för hela familjen. 

Hoppas era barn sen tackar er för ert bidrag till att göra deras framtida värld sämre än den vi lever i nu. 

ignoranta idioter.

• Anonym (Nej)
    Anonym (aldrig helt säkert) skrev 2023-10-21 14:38:21 följande:
    Men det blev kanske inte jättebra under pandemin när turisterna uteblev från semesterorterna heller?

Folk behöver trots allt jobba, på något vis. Och kan man inte utbilda sig och ta ett mer kvalificerat jobb så får man nog tyvärr vara nöjd med att ha ett eller flera enklare jobb.
    Men det är ju för att vi skapat dessa jobb under decennier. Hade det inte varit en massa skitcharter för västerlänningar utan fantasi till dessa orter/öar hade de ju hittat mer produktiva sysselsättningar. 
  • PH76
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-21 20:44:55 följande:

Hoppas era barn sen tackar er för ert bidrag till att göra deras framtida värld sämre än den vi lever i nu. 

ignoranta idioter.

Det tror jag att de kommer att göra, de kommer trots allt att ärva huset, och de har en fantastisk barndom där nu.
  • Anonym (95% är du seriös?)

Varför tror du att jag är provocerad? Eller anser du att alla som säger emot dig är provocerade? Det du säger stämmer inte och är helt taget ur luften. Du dömmer dessutom människor till höger och vänster utan belägg därför tyckte jag inte att du skulle stå oemotsagd. 
Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?