• Emlan93

Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?

Inbokat en flygresa nästa vecka ihop med våra små barn. just nu känns det inta bra att åka med tanke på allt som skett senaste veckorna. Hade ni avvaktat och åkt vid ett senare tillfälle eller bara kunnat dra iväg nu utan större bekymmer?

• Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?
  • Emlan93
    Anonym (Beror på) skrev 2023-10-19 21:58:10 följande:
    Finns ingen anledning att inte åka. Det kommer att vara lika "farligt" att semestra under resten av din livstid för terrorister finns överallt. Ska du låsa in dig då eller?
    Ditt svar blir att du hade kunnat åka utan större oro. Låsa in sig och lägga sig under täcket känns som en bättre plan just nu faktiskt..
  • Emlan93
    Anonym (H) skrev 2023-10-19 22:01:02 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Det är inte alltid lika farligt. Hotet mot svenskar är extra högt just nu och har varit ett tag.
    Så är det, läget idag är unikt, det känns som att det fortfarande eskalerar. Liten risk eller ej så är det en ökad risk.
  • Anonym (Beror på)
    Emlan93 skrev 2023-10-19 22:35:26 följande:
    Ditt svar blir att du hade kunnat åka utan större oro. Låsa in sig och lägga sig under täcket känns som en bättre plan just nu faktiskt..
    Yes, mitt svar är att jag skulle ha rest :) Vi snackar Spanien, inte Bryssel. Även om det är extreeeemt osannolikt att något skulle hända där igen på så kort tid (killen är dessutom död och verkar ha agerat ensam om jag förstått rätt) så skulle det kännas riskfyllt, trots att jag logiskt sett vet att det inte är det. Men åka till Spanien på solsemester, inga problem.
  • Anonym (H2O)

Om jag inte kunde resa så hade jag inte kunnat jobba, så valet är lätt för mig.

• Emlan93
    Anonym (H2O) skrev 2023-10-19 22:23:35 följande:

Det är precis så de vill att vi ska bli rädda.

Men det är nog större risk att blixten slår ner i er, än att något sånt händer.

Fullt medveten om, men det funkar. Hade kanske vart annorlunda om de inte var för att man hade ansvar över två barn som det inte får hända något med. Även om blixten är likvärdig risken.
    Sunflora skrev 2023-10-19 22:05:00 följande:

Jag hade åkt men undvikit att bära något med svenska flaggan (inte för att jag brukar göra det) och inte vistats på platser där många svenskar samlas t.ex svenska kyrkan, sportevenemang där Sverige spelar mm 

Ja, precis. Flygplatsen i sig är ju dock en större folksamling som blir svår att undvika.. men annars är jag helt med hur du tänker.
  • Anonym (Åkbaraåk)

Jag slutar aldrig att förbrylla över hur vissa risker blåses ur proportion till den milda grad att ni på riktigt (?) är rädda för att en terrorist ska stöta på er på gatan i Spanien, hinna känna igen svenska språket och därefter bestämma sig för att döda just er. Det som hände i Bryssel var fruktansvärt men risken att en full bilförare råkar köra på er i Spanien är så många ggr större att denna tråd nästan blir lite komisk. Med all respekt, åk o njut av er semester. 

• Anonym (Nostradamus)

Om typ 10 år kommer vi svenskar att vara typ lika hatade som tyskarna var efter kriget.
    När allt skit som Sverige gjort mot omvärlden i över 300 år (läs wallenberg) så kommer omvärlden sky oss som pesten för att vi inte ingrep mot denna finansgamilj. 
    Sen att vi som neutralt land säljer vapen till båda sidor för att hålla igång krig och tjäna stålar hjälper ju inte till heller..
    Sveriges framtid kommer bli tuff en tid och det är välförtjänt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-10-19 22:19:00 följande:
    Ja, som jag skrev till ts så gör det ingen skillnad för det är alltid lika farligt/ofarligt beroende på hur man ser det.

Om du inte ser vitsen med turism så får det stå för dig. Vissa samhällen lever uteslutande på sin turism, även vissa svenska orter, och folk tycker dessutom om att resa och se något nytt.
    Jag älskar att se nya saker och skapa upplevelser. Jag bara väljer att göra det på sätt som är mindre skadligt för klimatet och inte exploaterar människor och mark på resmålet.
  • Anonym (London)

Vi ska till London på höstlovet och känner ingen tvekan kring det. Vi går ju inte runt i svenska flaggan och utmärker oss på något konstigt sätt. 

• PH76

Vi flyget imorgon och kommer vara borta två veckor. Jag känner ingen stress, men som någon annan nämnde så kommer jag inte heller ha några svenska flaggor på mig.

Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?