Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?

Anonym (Beror på) skrev 2023-10-19 21:58:10 följande:
    Finns ingen anledning att inte åka. Det kommer att vara lika "farligt" att semestra under resten av din livstid för terrorister finns överallt. Ska du låsa in dig då eller?
    Det finns en massa anledningar att inte ge sig ut på flygresor utomlands. Turister är ett tacksamt mål för terrorism. Och med tanke på alla andra negativa konsekvenser av turism så fattar jag inte hur man ens kommer på tanken att åka på semester med två små barn. Så meningslöst, oansvarigt och destruktivt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-10-19 22:19:00 följande:
    Ja, som jag skrev till ts så gör det ingen skillnad för det är alltid lika farligt/ofarligt beroende på hur man ser det.

Om du inte ser vitsen med turism så får det stå för dig. Vissa samhällen lever uteslutande på sin turism, även vissa svenska orter, och folk tycker dessutom om att resa och se något nytt.
    Jag älskar att se nya saker och skapa upplevelser. Jag bara väljer att göra det på sätt som är mindre skadligt för klimatet och inte exploaterar människor och mark på resmålet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (London) skrev 2023-10-20 07:38:55 följande:

Vi ska till London på höstlovet och känner ingen tvekan kring det. Vi går ju inte runt i svenska flaggan och utmärker oss på något konstigt sätt. 

PH76 skrev 2023-10-20 07:40:04 följande:

Vi flyget imorgon och kommer vara borta två veckor. Jag känner ingen stress, men som någon annan nämnde så kommer jag inte heller ha några svenska flaggor på mig.

Lite läsning till flyget. Ha en fin resa.

https://climate.copernicus.eu/september-2023-warmest-record-large-margin
  • Anonym (Nej)
    Jemp skrev 2023-10-20 17:32:55 följande:
    Att dra all turism över en lam är ju faktiskt att gå väldigt långt dock. 
    Ja, i viss mån har du rätt. Skulle dock uppskatta att över 95% av all turism är exploaterande på ett negativt sätt. Men det är klart det finns undantag.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (95% är du seriös?) skrev 2023-10-20 20:14:38 följande:
    Min senaste resa var till London. Vi bodde på ett hotell utanför stan, gick på musikaler, shoppade lite och gick på några konstmuseum. Vilka exploaterande vi? Jag kan inte komma på någon resa jag gjort som exploaterat någon däremot är det självklart inte bra för miljön att flyga. 
    Har du varit på ett sol- och badställe någon gång?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (95% är du seriös?) skrev 2023-10-21 00:33:43 följande:
    Nej, det har jag inte. Visst har jag solat och badat men det har inte varit resans huvudsakliga mål och det har inte varit platser dit turister vallfärdar för att bada en majoritet på stranden har varit lokalbefolkningen. Tror du att folk bara åker på sol och badsemestrar? 

Nej, sa jag det? Men väldigt väldigt många verkar tycka att solbränna och blaskiga drinkar på all inclusive där städarna inte kan försörja sig med mindre än tre parallella jobb är meningen med livet. 

Om du är så trygg med att veta att du gör rätt - varför blir du provocerad?

• Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2023-10-21 11:15:14 följande:

Men hur vanligt är det då? Jämfört med andra syften att göra en privat resa?

De som vill bo på ställen där personal inte  exploateras, finns det någon märkning av dessa hotell? Så de som vill ha sol och bad kan välja rätt.

3,5 miljoner svenskar åkte på charter 2019. Så jo? rätt vanligt. 

Du får väl läsa på om resmålet du åker till, men vanlig charter är i princip aldrig gynnsamt för lokalbefolkningen. Det år för prispressat och all vinst går till resebolaget. 

Plus - att stanna på marken är det enskilda val vi kan göra som privatpersoner som ger mest reduktion av växhusgaser. Det finns forskning som visar att vi 2050 (efter all förväntad teknikutveckling med SAF och elflyg etc) så kommer svenskarnas flygbudget motsvara en resa tur och retur inom Europa vartannat år - för att hålla oss inom Parisavtalet. 

• Anonym (Nej)
    PH76 skrev 2023-10-21 13:04:36 följande:
    Vi sitter på ett plan som precis ska lyfta till Sicilien, det blir två sköna veckor för hela familjen. 

Hoppas era barn sen tackar er för ert bidrag till att göra deras framtida värld sämre än den vi lever i nu. 

ignoranta idioter.

• Anonym (Nej)
    Anonym (aldrig helt säkert) skrev 2023-10-21 14:38:21 följande:
    Men det blev kanske inte jättebra under pandemin när turisterna uteblev från semesterorterna heller?

Folk behöver trots allt jobba, på något vis. Och kan man inte utbilda sig och ta ett mer kvalificerat jobb så får man nog tyvärr vara nöjd med att ha ett eller flera enklare jobb.
    Men det är ju för att vi skapat dessa jobb under decennier. Hade det inte varit en massa skitcharter för västerlänningar utan fantasi till dessa orter/öar hade de ju hittat mer produktiva sysselsättningar. 
Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?