• Emlan93

Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?

Inbokat en flygresa nästa vecka ihop med våra små barn. just nu känns det inta bra att åka med tanke på allt som skett senaste veckorna. Hade ni avvaktat och åkt vid ett senare tillfälle eller bara kunnat dra iväg nu utan större bekymmer?

• Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?
  • Anonym (Beror på)

Hur långt är ett snöre....? Det beror helt på var man åker så klart.

• Emlan93

Det är ett ?godkänt? land enligt UD listan, Spanien. Men Ungern, Bryssel anses ju också ?säkert?. Jag tänker att vistas på flygplatser, större folksamlingar mm?

• Anonym (Beror på)
    Emlan93 skrev 2023-10-19 21:54:32 följande:

Det är ett ?godkänt? land enligt UD listan, Spanien. Men Ungern, Bryssel anses ju också ?säkert?. Jag tänker att vistas på flygplatser, större folksamlingar mm?

Finns ingen anledning att inte åka. Det kommer att vara lika "farligt" att semestra under resten av din livstid för terrorister finns överallt. Ska du låsa in dig då eller?
  • Anonym (H)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-10-19 21:58:10 följande:
    Finns ingen anledning att inte åka. Det kommer att vara lika "farligt" att semestra under resten av din livstid för terrorister finns överallt. Ska du låsa in dig då eller?
    Fast det stämmer ju inte. Det är inte alltid lika farligt. Hotet mot svenskar är extra högt just nu och har varit ett tag.
  • Sunflora

Jag hade åkt men undvikit att bära något med svenska flaggan (inte för att jag brukar göra det) och inte vistats på platser där många svenskar samlas t.ex svenska kyrkan, sportevenemang där Sverige spelar mm 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (H) skrev 2023-10-19 22:01:02 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Det är inte alltid lika farligt. Hotet mot svenskar är extra högt just nu och har varit ett tag.
    Klart det stämmer. Om man åker till ett land där det inte finns någon större anledning att misstänka hot så kommer det aldrig bli säkrare längre fram i vilket fall.

Hotet mot svenskar är högt. I Spanien? Europa? Generellt? Vi kanske ska låsa in oss så länge tills hotet är över. Hur många decennier tror du att det tar?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-10-19 21:58:10 följande:
    Det finns en massa anledningar att inte ge sig ut på flygresor utomlands. Turister är ett tacksamt mål för terrorism. Och med tanke på alla andra negativa konsekvenser av turism så fattar jag inte hur man ens kommer på tanken att åka på semester med två små barn. Så meningslöst, oansvarigt och destruktivt.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-19 22:11:45 följande:
    Det finns en massa anledningar att inte ge sig ut på flygresor utomlands. Turister är ett tacksamt mål för terrorism. Och med tanke på alla andra negativa konsekvenser av turism så fattar jag inte hur man ens kommer på tanken att åka på semester med två små barn. Så meningslöst, oansvarigt och destruktivt.
    Ja, som jag skrev till ts så gör det ingen skillnad för det är alltid lika farligt/ofarligt beroende på hur man ser det.

Om du inte ser vitsen med turism så får det stå för dig. Vissa samhällen lever uteslutande på sin turism, även vissa svenska orter, och folk tycker dessutom om att resa och se något nytt.
  • Anonym (H2O)

Det är precis så de vill att vi ska bli rädda.

Men det är nog större risk att blixten slår ner i er, än att något sånt händer.

• Anonym (O)

Men frågan var om man fick välja, resa nu eller avvakta? Hade avvaktat om den valmöjligheten fanns. 

Svar på tråden Om ni fick välja, hade ni valt att åka utomlands just nu eller avvaktat?