• anyword

Hur fan får ni ihop det?

Helt ärligt. Finns det några familjer som får ihop det så kallade livspusslet? Är nu åter i arbete efter några månaders sjukskrivning för utmattning. Vi har tagit in städfirma (dyrt!). Men det känns ändå som om det är komplett omöjligt att få ihop logistiken.

Jag har ändå två ganska snälla små tjejer, flexibelt jobb osv. Jag gör mitt bästa för att strukturera, skriva listor. Ändå hinner jag knappt bajsa för att det alltid ramlar något eller vad som helst. Jag börjar oroa mig för att bli sjuk igen. Är det ens möjligt att ha ett liv med arbete och familj? Jag får inte ihop det. Det går verkligen inte. 

• Svar på tråden Hur fan får ni ihop det?
  • Aliona

Så här har vi gjort och känner att livspusslet funkar och alla är harmoniska och nöjda: 

Vi stannade vid ett barn. Vi övervägde men valde att inte skaffa fler. En av anledningarna var just att vi ville orka och ha tid. 

Vi skippade att skaffa hus och stannade i vår relativt lilla brf-trea. Mindre att fixa, mindre att städa. 

Vi har tvättmatskin i lägenheten för att slippa tvättid. 

Vi har vissa snabblagade maträtter som är standard hemma, och ingredienser till dessafinns alltid i frys och skafferi. 

Vi jobbar inte heltid båda två. Just nu jobbar vi som egna så det kan tidvis vara mycket jobb, tidvis långledigt, men vi kan styra arbetstid och till stor del arbetsbörda själva. Vi prioriterar bort starusprylar och orimligt dyra aktiviteter. 

Vi delar jämlikt på hushållsarbetet. Vi har våra respektive ansvarsområden, en del gemensamt och barnet har fått hjälpa till sedan liten.

Rutiner är en livräddare - alla vet vem som gör vad och när. 

Träning för de vuxna har tyvärr prioriterats ner. Vi försöker få in vardagsträning istället, simmae när barnet går på simskola, springer eller går på utegym när barnet är på aktiviteter eller gör fysiska aktiviteter hela familjen tillsammans.

Vi inser att detta är en begränsad tid i vårt liv mefan vi har småbarn. Vi har haft och kommer ha igen tid för oss själva, men just de här åren är vår allra högsta prio att få familjelivet och vardagen att funka. 

• Anonym (Lortgris)
    Anonym (lazy lady) skrev 2023-10-10 15:59:42 följande:

Jag bara förundrar mig över vissas städvanor, jag tycker jag hade slösat bort hela livet på trista skitsysslor OCH blivit utbränd om jag skulle hålla på som de gör. 

Saker att fundera på:

Bädda- varför? Det är mer hygieniskt att låta sängkläderna lufta ur ändå.
    Jag bäddar med överkast en gång om året när hela släkten kommer för då behöver vi lägga ytterkläder på vår säng. Det går utmärkt.

Bordduk i köket- varför? Ingen duk, plastunderlägg och torka av bara, så länge barnen är små i alla fall.

Stryka tvätt- den som köper strykkläder får fixa dem själv i vårt hushåll. Jag stryker kanske en skjorta till sonen och några juldukar en gång per år, allt annat får hängas rätt eller klara sig som det är.

Vika/lägga in tvätt: Ingen dör om det ligger en hög ren tvätt i ett rum. Alla plockar undan sitt eget, eller så får det ligga där ett tag. Plockar undan allt gör vi vid gäster eller storhelg.

Byta gardiner efter årstid: Fattar verkligen inte. Tänk på planeten människor!

Handla varje dag: Är ni av banan eller?
    Man veckohandlar+ 1 gång komplettering per vecka- både billigare och mer effektivt. Storkok och matlådor vinner trefalt över chansshopping och illa planerade råvaror.

Tömma diskmaskin: Har inte vi gjort sen sonen fyllde 12 år. Det är hans jobb.
    Från 16 även en matlagningsdag per vecka.

Rensa kök/torka spis: Vi gör det 2-3 ggr/vecka, orka torka varje dag?

WC-städ: Om alla vet hur man använder en toaborste och kissar i toan istället för utanför behöver man inte städa där jämt heller. Lite damm på golvet stör oss inte. Det ska vara riktigt fint till gäster och storhelg, eller när vi får lust att städa.

För det som är bra med att inte städa så ofta är att man faktiskt kan känna lust att städa, ibland! Glad

Och då drar vi igång alla tre, och sen har vi en brakfika eller takeaway efteråt.

Tja, är ni överens så. Jag hade inte kunna tänka mig att leva med någon så slarvig.

Bäddar gör jag efter jobbet, då har sängen vädrat ur och det är så mycket skönare att lägga sig i en bäddad säng.

Även om ingen dör av att det ligger tvättberg här och där så ser det makalöst slarvigt ut. Såvida man inte har det så det inte syns "till vardags".

Vad har gardinbyte med planeten att göra? Tror du att man köper nya gardiner till varje byte eller?

Hur "man" handlar avgör man själv, men håller med om att upplägget med veckohandel är bra. Dock ifrågasätter jag inte dem som gör på annat sätt och säger inte att de skulle vara "av banan" för det.

Tillhör inte sonen er? Eller vilka vi är det du babblar om? Tänker på att du avslutar din uppsats med "alla tre". 

Erat kök är nog inte vidare fräscht...
    För att inte tala om er toa... usch rent ut sagt.
  • Anonym (Tid finns. Prioritera)

Vi har gjort förändringar och har numera inga som helst problem att få ihop livspusslet. 

Den största förändringen ligger hos oss själva, vår inställning till livet och att vi började planera, prioritera och bli strukturerade.

Dygnet har 24 timmar, -7 timmar sömn = 17 timmar.
    Lördag och söndag har jag 34 timmar tillgängligt för att få ihop livspusslet. Det är väldigt mycket tid.
    På vardagar är jag på jobbet 8 timmar och pendlar 2x45 minuter.
    Det innebär att jag har minst 7 timmar varje vardag för att få ihop livspusslet.

7 timmar varje vardag och 34 timmar varje helg innebär att jag varje vecka har omkring 65 - 70 timmar till mitt förfogande för att få ihop mitt livspussel.
    Att jämföra t ex med att jag har 35-40 timmar på jobbet.

Jag har nästan dubbelt så mycket tid till mitt eget förfogande i jämförelse med arbetet.

Det är en förmån att ha 65 timmar tillgängliga att fördela varje vecka.
    Sedan handlar det bara om att planera, att vara strukturerad och att se konstruktivt på allt som ska göras.

Vi började med att prioritera bort sociala medier nästan helt. Vi kollar kanske en eller två timmar vardera på helgen. Ibland mera när vi har mycket tid över, särskilt på helgerna.
    Ungefär samma med serier och TV. Det ligger numera långt ned på priolistan.

Vi har inga problem att hinna träna tre gånger var i veckan och båda har vi lagt in egen tid, bl a för vänner och för hobbies.
    Vi försöker alltid prioritera att hinna det viktigaste (inte bara det som är mest bråttom).
    Om det sedan skulle bli något vi inte hinner med så är det i vart fall inget viktigt.

Vi har två barn, 6 och 9 år.

Vår ändrade inställning (vi har ju massor av tid att tillgå...),
    med planering, prioritering och struktur, har förändrat vårt liv till det bättre. Vi är lyckligare, mera kära och mindre stressade och vi är garanterat mycket bättre föräldrar än tidigare.

• Anonym (Ann)

Jag separerade. 

Då blev det mindre för mig att städa. Mindre att tvätta. Mindre stress, färre irritationsmoment, mindre tjatande.
    Mer tid att få gjort saker efter jobbet, mer tid att lägga på projekt. Mer tid att jobba färdigt istället för att hämta barn och sen försöka jobba klart.
    Får dessutom egentid. Mer energi, mer tid med vänner.
    Mindre tid med barnet men mindre ångest över att behöva jobba eller sköta hushållet istället för att lägga tid på barnet.

• Anonym (Mamma Mu)

Jag har varit ensamstående i hela mitt barns 15 åriga liv och har dessutom en kronisk sjukdom som påverkar min ork väldigt mycket så jag har varit tvungen att prioritera och strukturera min tid noga för att inte krascha.
    Tex så köpte jag en extra frys så att jag slipper handla så ofta.
    Jag lagar mat 4 ggr veckan- större mängder som vi äter av under veckan med lite olika tillbehör och eller fryser in som vi tar fram när vi inte orkar eller hinner laga mat en dag. 

På fredagar lagar jag aldrig mat, då handlar jag alltid hem mat till mitt barn tex sushi. Jag själv äter rester eller en omelett. 

På lördagarna äter vi något enkelt då vi ofta kommer hem sent och inte vill lägga tid på matlagningen. Vi har något gott till efterrätt istället.
    På söndagarna lagar jag något mer avancerat ned kärlek  som tar lite mer tid. 

Plockar undan och diskar gör jag varje dag men tvätt och städ görs oftast på söndag fm då man är mer utvilad. Dottern sköter sitt eget rum och plockar in sin tvätt själv. 

Eftersom jag inte har någon att dela ansvaret med så håller vi ordning hemma under vardagen, dottern har gått lära sig det sedan barnsben dvs ha ordning på sina saker i hemmet och lägga på rätt plats,det har underlättat enormt.
    Ta ner kraven under veckorna och se till att få din sömn och återhämtning.
    Jag själv har sällan ork att umgås med vänner eller träna ( beror en hel del på vilket yrke man har också, jag arbetar i en väldigt stressig miljö med mycket ljud till exempel) på vardagarna men lägger gärna mitt  umgänge på fredagarna så jag har helgerna rätt fria. 

Tids nog går man mer tid och kan lägga det på sig själv. Just nu prioriterar jag mitt barn,min hälsa och att täcka till på jobbet.

• Anonym (Kb)

Jag mådde mycket bättre efter skilsmässa och husförsäljning, hade en man som inte ens tog 10% av barnen och basala hushållsuppgifter, snarare skapade han en massa merarbete och dålig stämning. Jag höll på och bränna ut mig på basbehovet (hade absolut inga höga förväntningar om ett perfekt hem). 

Nu har barnen blivit lite större än jag antar dina är och har ett par hushållssysslor var (fisk, sopor, tvättvik  mm). I övrigt försöker jag lägga 30min varje kväll till plock, tvätt, disk mm så det håller undan kaoset. Robotdammsugare som tar det värsta på golven och minst ett storkok som fryses in på helgerna så jag har lite grytor och annat som jag kan ta ut på morgonen för att tina och sen bara värma ihop med sallad, potatis, ris eller liknande de dagar som middagen behöver stå snabbt på bordet. Jag skäms inte över att jag bara putsar fönsterna en gång om året och sällan moppar. Jag skäms inte för att vi ibland köper snabbmat mitt i veckan.
    Jag tar mig tid att träna och ha hobbies (vilket jag aldrig hade förr, men det kanske också har och göra med att barnen blivit lite större och mer tillåtande).

nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men det blir bättre. Men du behöver prata med din partner om hur du mår och be om hjälp med att planera vardagen så du slipper gå in i väggen.

jag har mina barn 10 dagar av 14, så inte jätte mycket egentid.

• Anonym (Jadå)

Yngsta 5, två tonårstjejer.

Vi får ihop det. Jag jobbar 90% och mannen 100%.
    Jag börjar tidigt och slutar mellan 15-15:30, så hämtar alltid, mannen lämnar vid halv 9. 

Jag har lyckats hitta ett arbete nära hemmet, tar 5 minuter till förskolan från mitt jobb, förskolan ligger nära hemmet.

Vi turas om med läxläsning medans den andra är med yngsta. Hjälps åt med att fixa efter middagen som oftast jag lagat då jag är hemma tidigast. Oftast ser femåringen på tv en stund efter förskolan då han är trött, en halvtimme eller så, då plockar jag undan, kastar in tvätt, torkar av bord etc.

När barnen lagt sig hänger vi/jag tvätten, viker in torr tvätt, och kan sedan ta det lugnt. På helgen brukar jag passa på att städa mm tex på söndagsmorgonen medans yngsta hänger med mannen. Toan torkar jag av varje dag när jag själv ändå är där inne.

Vi köpte robotdammsugare för ett år sen och den är fantastisk. Brukar köra den när vi inte är hemma. Sen vara att torka golven och det tar Max 20 min, få bor vi ändå på 200 kvadrat.

Ibland är gräset lite långt men så får det vara. Bilarna skulle kunna tvättas lite oftare men helt ok det med. Fönsterna putsar jag en gång på våren, förutom kladdiga fingeravtryck som jag tar bort vid behov.

Ibland är det körigt med att hinna med tjejernas träningar men oftast får det bra. 

Som person är jag ganska energisk och gör sällan inget, ser sällan på tv eller hänger i mobilen annat än som nu när klockan är halv 12 och alla sover.

Det jag får minst av är så kallad  egentid, men passar på att ta raska promenader varje dag på lunchrasten. Ett par kvällar i veckan cyklar jag en kvart på träningscykeln. I övrigt är vi ganska aktiva som familj, åker regelbundet till simhallen, cyklar tillsammans, går i skogen osv.

Jag tror att alldeles för många spenderar för mycket tid i mobilen eller framför tvn, tid de hade kunnat göra annat på.

• Anonym (Tid finns. Prioritera)
    Jag tror också att alldeles för många spenderar för mycket tid i mobilen eller framför tvn, tid de hade kunnat göra annat på.
  • Anonym (Jaha)

Menar vissa att ni städar toan och kök med medel osv varje dag typ och att man är äcklig om man inte gör det ? Då förstår jag folk blir utbrända och är så stressade.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2023-10-10 16:05:14 följande:
    Yngsta är 11
    Då är ju din situation inte jämförbar med en småbarnsfamilj öht. 
Svar på tråden Hur fan får ni ihop det?