Inlägg från: Anonym (Lortgris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lortgris)

Hur fan får ni ihop det?

Anonym (lazy lady) skrev 2023-10-10 15:59:42 följande:

Jag bara förundrar mig över vissas städvanor, jag tycker jag hade slösat bort hela livet på trista skitsysslor OCH blivit utbränd om jag skulle hålla på som de gör. 

Saker att fundera på:

Bädda- varför? Det är mer hygieniskt att låta sängkläderna lufta ur ändå.
    Jag bäddar med överkast en gång om året när hela släkten kommer för då behöver vi lägga ytterkläder på vår säng. Det går utmärkt.

Bordduk i köket- varför? Ingen duk, plastunderlägg och torka av bara, så länge barnen är små i alla fall.

Stryka tvätt- den som köper strykkläder får fixa dem själv i vårt hushåll. Jag stryker kanske en skjorta till sonen och några juldukar en gång per år, allt annat får hängas rätt eller klara sig som det är.

Vika/lägga in tvätt: Ingen dör om det ligger en hög ren tvätt i ett rum. Alla plockar undan sitt eget, eller så får det ligga där ett tag. Plockar undan allt gör vi vid gäster eller storhelg.

Byta gardiner efter årstid: Fattar verkligen inte. Tänk på planeten människor!

Handla varje dag: Är ni av banan eller?
    Man veckohandlar+ 1 gång komplettering per vecka- både billigare och mer effektivt. Storkok och matlådor vinner trefalt över chansshopping och illa planerade råvaror.

Tömma diskmaskin: Har inte vi gjort sen sonen fyllde 12 år. Det är hans jobb.
    Från 16 även en matlagningsdag per vecka.

Rensa kök/torka spis: Vi gör det 2-3 ggr/vecka, orka torka varje dag?

WC-städ: Om alla vet hur man använder en toaborste och kissar i toan istället för utanför behöver man inte städa där jämt heller. Lite damm på golvet stör oss inte. Det ska vara riktigt fint till gäster och storhelg, eller när vi får lust att städa.

För det som är bra med att inte städa så ofta är att man faktiskt kan känna lust att städa, ibland! Glad

Och då drar vi igång alla tre, och sen har vi en brakfika eller takeaway efteråt.

Tja, är ni överens så. Jag hade inte kunna tänka mig att leva med någon så slarvig.

Bäddar gör jag efter jobbet, då har sängen vädrat ur och det är så mycket skönare att lägga sig i en bäddad säng.

Även om ingen dör av att det ligger tvättberg här och där så ser det makalöst slarvigt ut. Såvida man inte har det så det inte syns "till vardags".

Vad har gardinbyte med planeten att göra? Tror du att man köper nya gardiner till varje byte eller?

Hur "man" handlar avgör man själv, men håller med om att upplägget med veckohandel är bra. Dock ifrågasätter jag inte dem som gör på annat sätt och säger inte att de skulle vara "av banan" för det.

Tillhör inte sonen er? Eller vilka vi är det du babblar om? Tänker på att du avslutar din uppsats med "alla tre". 

Erat kök är nog inte vidare fräscht...
    För att inte tala om er toa... usch rent ut sagt.
Svar på tråden Hur fan får ni ihop det?