• Anonym (Ten)

Kvinnor, är 9 av 10 män som stöter på er

oattraktiva män?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnor, är 9 av 10 män som stöter på er
  • Anonym (Förnuftig)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-09-19 22:22:02 följande:

Ännu färre , kanske en av 100 eller rentav en av 1000 skulle jag säga. Väldigt ovanligt här i Sverige, men det beror nog lite på att jag inte gillar ljusa män så mycket. Dolph Lundgren blä liksom.
    Men i Italien dör snackar vi. Eller Kroatien. Där är ca 50 % av de män man möter rena sexbomberna.

Ehhh har du bott på månen de senaste åren eller? Finns det ens ljusa män i Sverige nu. Om du inte bor på Östermalm eller liknande då möjligen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ten) skrev 2023-09-19 22:26:57 följande:
    skulle du vilja att män visade mer intresse på jobbet? många kvinnor säger att de inte vill att män visar sånt intresse på jobbet, kvinnorna är där för att jobba, inget annat

många kvinnor attraheras av gifta män, de har blivit godkända av andra kvinnor och är därför bättre

Det kanske verkar osmart att stöta på någon som redan bundit sig. Men enligt amerikanska forskare är kvinnor biologiskt programmerade att föredra män som är villiga att binda sig. Alltså är guldringen inget hinder, utan snarare något som höjer attraktionsfaktorn. Vilket betyder att det inte är ditt fel, utan snarare dina geners fel, om du faller för ?the wrong guy?.

? Vi tror att kvinnor ser uppvaktningsprocessen som en tävling, och om hon kan sno en annan man är det bevis på att hon är det bättre, sexigare valet, säger Melissa Burkely, forskare vid universitetet i Oklahoma.

?Bundna är bättre partners?

Melissa Burkely har gjort en undersökning där deltagarna fick titta på bilder på olika män och ranka dem. När männen beskrevs som singlar var bara 59 procent sugna på en dejt. Men när kvinnorna fick uppgifter om att samma man var gift, blev 90 procent intresserade.

? Andra möjliga förklaringar är att vi vill ha vad vi inte kan få. Samt att karlar som binder sig är bättre partners ? det verkar suspekt med en 30-plus-man som inte har varit i ett förhållande tidigare.

Jag är gift så i mitt fall vill jag inte bli uppvaktad på jobbet. Jag skulle inte heller vilja bli raggad på på jobbet på samma sätt som på krogen, om jag var singel. Men fördelen på jobbet är att man kan ta det lugnt, prata lite och se om man klickar, flörta lite diskret osv, och så kan man ta det vidare när man märker att intresset är besvarat. För mig verkar det som ett bra sätt att träffa en vettig partner.

När det gäller gifta män så absolut, vi kvinnor vill generellt ha det som andra vill ha och ibland också det vi vet att vi inte kan få. Många gifta män i min närhet är attraktiva, enligt mig. Men detta gäller, åtminstone för mig, bara så länge jag uppfattar dem som män som ?tillhör någon annan?. När de visar att de är beredda att vara otrogna så inser man (jag) ju att de inte var något att ha. 
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Ten) skrev 2023-09-20 10:59:26 följande:
    Jag gjorde sånt förr. Bara började prata med nån söt tjej jag såg ute och frågade om hon ville ta en fika nån dag eller liknande. Ingen av tjejerna verkade ta illa upp, såg glada ut, men tackade nej.
    Här på forumet så tyckte de flesta att jag var knäpp i huvudet som gjorde så.
    Jag ler nästan alltid i sådana situationer eftersom det minskar risken att bli utsatt för trakasserier och våld. Det kallas fawning, för övrigt. Ett alternativ man kan behöva ta till när man känner sig hotad och inte kan slåss eller fly.

Men jag utesluter inte att de faktiskt kan ha blivit smickrade. Det beror lite på hur du betedde dig och vilka erfarenheter de hade i bagaget. 
  • Anonym (Ten)
    Anonym (Titti) skrev 2023-09-20 16:59:53 följande:
    Jag ler nästan alltid i sådana situationer eftersom det minskar risken att bli utsatt för trakasserier och våld. Det kallas fawning, för övrigt. Ett alternativ man kan behöva ta till när man känner sig hotad och inte kan slåss eller fly.

Men jag utesluter inte att de faktiskt kan ha blivit smickrade. Det beror lite på hur du betedde dig och vilka erfarenheter de hade i bagaget. 
    Jag tror att de tyckte det var lite kul (och oväntat förstås), och jag respekterade givetvis när de tackade nej. Jag visste ju att det var chansningar. 
  • Anonym (Ostmacka)
    Anonym (E.) skrev 2023-09-20 12:26:02 följande:
    Inte kvinnor heller. Jag har faktiskt tänkt tanken någon gång, när jag har stått vid samma busshållplats och väntat bredvid samme man, vid samma tid varje morgon, månad efter månad... Tänk att han ser trevlig ut, och har i alla fall ingen ring på fingret (även om det inte är ett foolproof tecken på ensamstående status idag), och vi kanske skulle kunna...

Men jag har aldrig vågat ta något initiativ, för det skulle ha blivit så pinsam om jag blivit avvisad... Då hade jag varit tvungen att ta en tidigare buss till jobbet och sitta där och vänta innan mitt skift börjar i fortsättningen, för det skulle vara för pinsamt att stå och vänta på bussen bredvid honom efter det... i iskall, laddad tystnad.

Vi människor förstör för varandra. Tänk om det skulle anses mindre förnedrande att få ett nej... då skulle fler våga fråga, och det skulle finnas fler lyckliga par och färre olyckliga ensamma människor!
    Jag har gjort det, men en man jag åkte samma buss med varje dag. Inte som tänkt ragg, men mer vänskap.
    Det var trevligt ett par dagar men sen blev det jobbigt. och rätt awkward och behöva åka buss samtidigt när jag inte var intresserad av att prata vidare och vara social. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ten) skrev 2023-09-20 10:41:17 följande:
    Jodå, jag vet hur det känns. Men jag pratar om majoriteten.
    Hur vet du att det är majoriteten? För om du inte pratar nätdejting, det är ju en helt annan sak, så har jag väldigt svårt att tro att majoriteten av kvinnorna har hundratals män som slänger sig efter dem.
  • Anonym (Ten)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-20 18:10:21 följande:
    Hur vet du att det är majoriteten? För om du inte pratar nätdejting, det är ju en helt annan sak, så har jag väldigt svårt att tro att majoriteten av kvinnorna har hundratals män som slänger sig efter dem.
    Alla vet det. 

Hur ser könsmönstren ut?
    ? De är tydliga. Det är männen som förväntas ta initiativ och kvinnorna som blir uppvaktade. Det är därför det skrivs handböcker för män i konsten att ragga. Männen förväntas ta första steget, medan kvinnorna ska gallra bland uppvaktarna. Männen går i regel ut på krogen i det uttalade syftet att ragga, medan kvinnor går ut för att dansa och träffa sina vänner ? säger de i alla fall. För det är ju inget en kvinna pratar om, det anses ju inte så fint att ragga som tjej. Men påfallande många män upplever sig blyga och maktlösa just på krogen. Där blir de avvisade och gör bort sig, och det hänger samman med mansrollen och de förväntningar som männen har på sig som initiativtagare. Kvinnan är ju, något tillspetsat, privilegierad på krogen. Många män jag talat med upplever krogen som en miljö för ständiga besvikelser. Kvinnor å sin sida kan uppleva krogen som ett ställe där man inte får vara ifred för uppvaktande män.

Det du berättar stämmer inte så bra med mediebilden av den moderna frigjorda kvinna som tar för sig à la Sex and the city?

? Nej, det är ju blott och bart en mediebild. Så ser det inte ut i verkligheten. Det är ytterst sällan kvinnor tar initiativ på krogen. Men många kvinnor tror själva på myten om den initiativrika kvinnan och att alla andra kvinnor är så. Men det är de inte. Det har inte blivit mer jämställt på krogen.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ten) skrev 2023-09-20 21:22:27 följande:
    Alla vet det. 

Hur ser könsmönstren ut?
    ? De är tydliga. Det är männen som förväntas ta initiativ och kvinnorna som blir uppvaktade. Det är därför det skrivs handböcker för män i konsten att ragga. Männen förväntas ta första steget, medan kvinnorna ska gallra bland uppvaktarna. Männen går i regel ut på krogen i det uttalade syftet att ragga, medan kvinnor går ut för att dansa och träffa sina vänner ? säger de i alla fall. För det är ju inget en kvinna pratar om, det anses ju inte så fint att ragga som tjej. Men påfallande många män upplever sig blyga och maktlösa just på krogen. Där blir de avvisade och gör bort sig, och det hänger samman med mansrollen och de förväntningar som männen har på sig som initiativtagare. Kvinnan är ju, något tillspetsat, privilegierad på krogen. Många män jag talat med upplever krogen som en miljö för ständiga besvikelser. Kvinnor å sin sida kan uppleva krogen som ett ställe där man inte får vara ifred för uppvaktande män.

Det du berättar stämmer inte så bra med mediebilden av den moderna frigjorda kvinna som tar för sig à la Sex and the city?

? Nej, det är ju blott och bart en mediebild. Så ser det inte ut i verkligheten. Det är ytterst sällan kvinnor tar initiativ på krogen. Men många kvinnor tror själva på myten om den initiativrika kvinnan och att alla andra kvinnor är så. Men det är de inte. Det har inte blivit mer jämställt på krogen.

Alla vet att hundratals män slänger sig efter majoriteten av kvinnorna ute på gatorna och jobbet?
  • Anonym (Ten)
    Anonym (Ten) skrev 2023-09-20 21:22:27 följande:
    Alla vet det. 

Hur ser könsmönstren ut?
    ? De är tydliga. Det är männen som förväntas ta initiativ och kvinnorna som blir uppvaktade. Det är därför det skrivs handböcker för män i konsten att ragga. Männen förväntas ta första steget, medan kvinnorna ska gallra bland uppvaktarna. 
    Samma med nätdejting.

Mönstret går igen i kommunikationen på dejtingsidorna. Som tjej har du inga problem med att bli kontaktad ? det enda som krävs är att du har en sida och gett indikationen att du är tjej. Mer än så behövs faktiskt inte. Inte ens en presentation, det räcker med en profilbild om ens det.

Killarna mejlar dig i vilket fall, och uppvaktar på alla tänkbara sätt. Klart att tjejerna blir ­förtjusta, vem vill inte bli bekräftad på det sättet?

Är du kille, å andra sidan, får du ta saken i egna händer. Du kan nämligen inte förvänta dig att tjejerna hör av sig, hur många foton du än har, eller hur välskriven din presentation än må vara.

• StudierKemi

JA, det är så. Det är från bukhjärnan (från det autonoma nervsystemet), som dessa kommandon kommer ifrån. Det är inte viljestyrt när det är svårt för kvinnan att känna attraktion och sexlust.

Svar på tråden Kvinnor, är 9 av 10 män som stöter på er