• Noelani

Gravid med BF MAJ 2024!!

cutepenguin skrev 2023-10-18 16:50:13 följande:

Haha jo, det kanske jag har haft. Har aldrig varit inlagd på sjukhus, aldrig brutit något, aldrig varit så pass sjuk att jag behövt söka läkarvård. Så jag antar att det är därför? 😅 

Jag hoppas det går bra i alla fall.. 😅 Hatar verkligen nålar och VET att jag kommer få panik. Varnade min BM redan på inskrivningen så hon vet om det och hon var väldigt gullig så förhoppningsvis går det okej! 

Usch vad jobbigt! Vilken tur att du inte gjort IVF 😅

Jag tyckte blodprovet hos BM var mkt smidigare än tex vårdcentralen.. vet inte om de använder något annat generellt eller om det bara var hos min... 
  • Noelani

Är de någon som gjort diabetestest på annat sätt än glukosbelastning? 

Har tid imorgon men står inget i min kallelse om förberedelser tex fasta osv. 

Jag vet bara att jag inte ska göra glukosbelastning utan på något annat sätt...

• Noelani

Jag flck med mig en maskin hem för att mäta hemma så det blev kanon. Kunde ju inte ringa då växeln hunnit stänga :) 

Jah har också KUB på onsdag. Min man är så nervös så han på riktigt mår skit. Tror jag får åka utan honom..Hur är era män/ partners ? 

• Noelani
    Zaro skrev 2023-10-22 18:44:11 följande:

Någon annan som känner igen sig? Bara min sambo suckar, gör någon min eller inte verkar vilja laga något till mig eller så trots mitt mående blir jag jätteledsen och gråter mängder. Sen blir jag orolig över att fostret ska få kognitiva svårigheter eller att jag ska få missfall.

Åh gumman, tror det är vanligt att känna så.. så mycket graviditetshormoner också ju. Och bara så du vet så kan man känna likadant när partner gör för mkt.. Min man är så jävla på hela tiden och frågar om jag ska ha något att jag blir galen 😅 

Barnet kommer inte få några svårigheter för att du gråter ❤️ och inte missfall heller... Då skulle inga barn alls finnas med tanke på hur mkt känslor som finns under en graviditet...

Men du bör ju prata med din partner och förklara vilket stöd du behöver.. Du gör det viktigaste just nu och måste få uppbackning!
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-24 18:07:02 följande:

Lycka till ni som har KUB imorgon! Berätta gärna efteråt hur det gick. Jag själv har KUB på torsdag :)

Tack snälla! Vad fint av dig att komma ihäg 💕

Och detsamma till dig på torsdag! 

Jag ska absolut berätta imorgon hur det gått. Är eg inte så orolig men mannen håller på gå i taket av oro.. 🙈 
  • Noelani
    Linnski skrev 2023-10-25 10:55:51 följande:

Jag har också gjort KUB nu och allt såg jättebra ut! Känns så sjukt att se ett barn på sprattlar och har handen för munnen! Jag fick också 1:11500 på ena och 1:20.000 på den andra så det känns skönt! :D 

Samma här! Så sjukt att se och den ser verkligen ut som en människa..  😍

Vi fick också låg risk och allt såg jättebra ut.. ca 1 av 8000 och 1 av 15000. Så skönt!!
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-25 16:54:49 följande:

Vad kul att det gått så bra för er! Grattis!

Tack snälla!! 🙏🙏
  • Noelani
    Bruno97 skrev 2023-10-25 19:54:37 följande:

Hellu I?m back :)

här räknar man ner till måndag där man ska få göra KUB Och på onsdag träffa barnmorska.

?Hur många brukar ta med sig sin partner till KUB och första besöket hos barnmorskan (haft ett samtal tidigare)? Då detta är första barnet så har man noll koll och man får så lite information så känner mig bara förvirrad :)

?tips på bra kost för en som är hård i magen och enkelt att ha med sig till jobbet?

?är de någon mer här som är ?liten i maten? som bara äter samma kost och fått tips på vad ni kan göra för att få fostret att må bra? Eller mår den bra oavsett vad man äter bara man äter något?

Man ska göra som man känner. Min man var med på allt under vår IVF resa så nu när vi är gravida har jah gått på en del själv och det känns bra.. 

Kub tror jag många går båda två.. jag gick själv dock. 

Köp katrinplommon torkade.. eller barnmatspure plommon... det fick jag köra 😅

Jag har mått så illa att jag typ bara kunnat äta kex o bröd ett par veckor..  men BM sa det är inga problem. Försök peta i dig tex Keso, kyckling eller ägg och lite grönsaker plus något bröd så blir det kanon!  Bebisen tar det den behöver o det är väldigt lite i början.. 
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-26 16:29:11 följande:

Idag har jag också gjort KUB!

Allt såg bra ut och nackspalten var ca 1,2-1,4, men eftersom jag är äldre mamma så drog min ålder ner resultatet och siffrorna för DS blev 1:947. Ändå bra resultat, vi känner oss trygga med det! För de andra två kromosomavvikelserna fick vi 1:20:000, maxresultat alltså. Skönt! Det kändes bra och BM var noggrann. Bebisen sprattlade mycket, sparkade och viftade på händerna :)

Härligt o höra! Jag är också äldre (40) så är väldigt glad över vårt resultat också. Jag tror nackspalten är det viktigaste.. och er verkar ju väldigt liten.. 🙏
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-28 12:18:51 följande:
    Idag gick jag in i vecka 13! Jag tar tacksamt emot alla tips för att följa magen så länge som möjligt. Min mage är normalt sett inte platt, men den putar definitivt inte ut längre än brösten i vanliga fall. Nu är magen rund och putar ut en bra bit utanför brösten. På morgonen är magen lite mindre, så som på bilderna tagna nu på morgonen, men på kvällen svullnar den ännu mer.

Så hur gör ni för att dölja magen? Stora tröjor? Kan man ha korsett eller sånt här band för att hålla in magen efter en förlossning? Jag vill gärna dölja magen på jobbet ca 7-8 veckor till, och jag ser att folk redan början snegla trots tröjor i storlek XL.
    Jag har inga bra tips men ville säga att jag är lite avundsjuk hur fin du är ❤️

Jag är rätt överviktig så jag ser bara ut som vanligt. Förutom extremt sliten hahah  Känner dock att de börjar bli lite hårt vid buken och mindre flabbigt som vanligt.  
  • Noelani
    Anonym (GravidEfterIVF) skrev 2023-10-28 16:31:30 följande:

Kul att följa er andra som också väntar barn i maj! Ska ha KUB ultraljudet i vecka 13. Jag är nu inne i vecka 12 och undrar hur ni andra tänker kring vaccin.
    jag bor i Stockholms region och blivit uppmanad att ta säsongsinfluensa och covid efter vecka 12 och kikhosta efter vecka 16. 
    Läste på att man inte ska ta vaccin för nära inpå varandra så jag undrar om någon annan tänkt till kring ordningen och när/om ni tänkt ta vaccinen?

Åh vad bra att du tog upp det, jag undrar med hur alla tänker... Jag är inte emot vaccin men känner mig osäker om jag ska ta. Har tagit covid innan men brukar inte ta säsonsinfluensan.

Kikhostan ska jag ta dock.  Hur tänker ni andra ? 
  • Noelani
    Lele88 skrev 2023-10-28 19:43:55 följande:
    Bfmaj24:
    Jag har lite samma dilemma med magen just nu.. gick också in i vecka 13 idag och min mage är redan lika stor som den var typ i vecka 20 förra graviditeten🙈 Ändå mår jag dåligt och lever typ bara på lite bröd, frukt och kex..
    Hur går illamåendet för er andra? Börjar det lätta? Känns som mitt bara blivit värre det senaste. Förhoppningsvis är det bara några veckor kvar med det nu iaf. 🙏🏻
    Jag gick in i v.14 idag så ligger lite före dig då. Har haft precis som du o levt på bröd och kex och drickyoghurt typ. De började lätta lite för 5 dagar sen.. haft en sämre dag idag men inte som innan så förhoppningsvis lägger det sig snart även för dig! ❤️

Lite tips på mat som hjälpt mig är actimel drickyoghurt, proviva, tjockpannkaka med extra ägg ( blir lite brödaktigt men med mer protein och du slipper massa os som blir när man steker vanliga + går att äta kall), rosmarinknäckebröd, hårda karameller eller halstabletter att suga på hela tiden och eukalyptus tuggummin... 

Hoppas vi alla mår bättre snart!
  • Noelani

Någon annan som är väldigt torr i munnen hela tiden? Gör inget annat än att dricka men känns inte som det hjälper alls haha

• Noelani
    Janbo skrev 2023-10-31 08:50:51 följande:
    Pussad av en kattunge 🤣🤣🤣
    Jag har 3 doser Pfizer och mådde super efter alla. Inga biverkningar överhuvudtaget!

Kommer att ta vaccin mot Covid, kikhosta och RS när det är dags. Influensavaccinet funderar jag fortfarande på då jag aldrig haft influensa i vuxen ålder. Och senast jag var kräksjuk var jag 8 år 😊

I min kommun började man att erbjuda influensavaccinet i november föregående år!
    Jag har också 3 doser av Pfizer och har inte heller haft några biverkningar. Jag vaccinerade mig också första gången väldigt sent men fick aldrig covid ändå.. trots att jag var uppe i flera personer som dagen efter testade positivt.

Jag har också bara haft influensa en gång, ironiskt nog samma säsong som jag vaccinerade mig mot det haha.. Tror jag kommer ta kikhosta och kanske covid men strunta i säsongsinfluensan precis som du. Jag har dock inte fått någon rek av BM att ta RS? När ska man göra det?
  • Noelani
    Bruno97 skrev 2023-11-01 21:38:05 följande:

Idag var jag hos min barnmorska. Jag fick veta att jag hade väldigt låg järnvärde. Jag hade 16 men normalt är 120. Så ja väldigt lågt. De sjuka är att när jag åkte in till akuten för någon vecka sedan då jag kände mig yr och fick huvudvärk osv så sa de att allting såg bra ut men nu visade sig de inte vara sant. Blir så arg och besviken på vården ibland som bara skiter i en.

men skönt nu att få veta varför man har huvudvärk hela tiden och varför man är otroligt trött. Så nu är de bara att äta järntabletter samt få i sig, plommon, ärtor, ägg, jordgubbar, blåbär. har ni fler idéer på järn produkter som är vanligt för folk att äta så tar jag gärna till mig det (Äter inte ovanliga saker).

Vet hur det känns. Hade 5 i våras och har fått upp det till 15 nu.. inte undra på att man är så sliten. Tips är järntabletterna sideral. De påverkar inte magen alls som många andra gör ❤️
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-11-02 14:34:10 följande:
    1,5 liter låter som lite, speciellt om du känner dig uttorka! Är du törstig så drick mer. I normalfallet ska man dricka ca 1,5-2 liter vatten per dag, men som gravid ska man gärna dricka 0,3 eller 0,4 liter extra. Och ännu mer om man ammar såklart.

Så känner du dig uttorka borde du dricka mer. Din kropp ska öka sin blodvolym och du ska göra fostervatten och allt möjligt, då behöver man vätska :)
    Jag tycker också det låter lite lite.. jag dricker nog 2 l enbart vatten och lite annat därtill. Är så törstig så jag skrumptnar ihop haha 

Sista dagen i vecka 14 imorgon. Känns så galet. Om ett par veckor är man halvvägs liksom. 

Är det någon mer som skall förlösa med planerat kejsarsnitt? 
  • Noelani

Någon annan som har eller tidigare haft graviditetsdiabetes? 

Har tyvärr fått det och började med sprutorna igår..

• Noelani
    Jennjenn91 skrev 2023-12-06 14:32:17 följande:

Hej hej, 
    kikar in här emellanåt. tycker det är lite komiskt hur aktiva vi är i början när allt är nytt och spännande och man har alla möjliga symtom och åkommor men nu?
    Det är likadant i dom andra trådarna (april, mars tex) medans juni och juli är det full fart haha!

Jag är nu i v. 19 och känner bebis lite då och då, inga direkta sparkar men typ kramar vill jag jämföra det som, konstigt nog :)

Känner lite samma.. vi kanske får börja vara lite mer aktiva här? 

Jag är i vecka 20 nu, känner knappt något men har moderkakan i framvägg så det är nog därför. Gjorde RUL i måndags som visade att allt var normalt.. Troligen är det en pojke vi väntar men läkaren var inte helt hundra konstigt nog.. Har ni fått veta kön?
    MickisR skrev 2023-12-06 21:18:51 följande:

Kul att du börjar känna bebis lite 😍 

Jag går in i vecka 20 idag (bf 1/5) och var på RUL idag och fick veta att vi ska få en liten pojke och att allt såg fint ut, så kul! 

jag har moderkakan i framvägg, men har ändå känt lite fladder någon enstaka gång (förmodligen när han vänt på sig), men såå häftigt ju! Dröjer kanske lite längre tills jag känner riktiga sparkar nu då när den ligger lite i vägen, men det kommer väl det med 😄 

Samma här! Också moderkakan i framvägg och bara känt något enstaka fladder..  Har BF 3/5 så vi verkar ligga väldigt lika :) Har du fått veta kön ännu?
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-12-07 15:35:18 följande:
    Vecka 18 nu och magen växer så det knakar. Nu är den lite fyrkantig nästan?? Tokigt.. :)
    Vad fin du är! När har du nästa UL?
    EmKayBee skrev 2023-12-13 11:30:29 följande:

Hej igen!

Var med och skrev lite här i början av graviditeten men sen blev det inte att jag var in här, är det någon som skulle kunna skicka länken till fb gruppen? Glad

Tror den gruppen verkar vara stängd då de satt något maxtak :) Vi får försöka få igång den här gruppen istället! 

• Noelani
    MiniRodini skrev 2023-12-13 13:46:58 följande:

Vad jag vet är inte FB gruppen stängd ännu, det är iaf inget som har diskuterats. Och där är det ju betydligt mer aktivitet än här, av förklarliga skäl. En Fb grupp är ju mer privat, här är det ju egentligen öppet för ALLA att läsa?. Även om man gömmer sig bakom ett nic?😉

Så komsi komsi till gruppen ♥️

Okej, det var ju någon skrev för ett tag sen att de inte gick och gå med längre. Men jag kanske snurrat ihop det helt :) 
  • Noelani

Jag väntar troligen en pojke men läkaren har inte varit säker trots 2 ultraljud.. Blir spännande att se om ganska precis 100 dagar :) 

Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!