• Anonym (P)

Min dotter lider så av att hon är introvert

Min 8-åriga dotter uttrycker själv att hon inte vill vara så blyg. I skolan är hon som mest blyg, vågar inte säga ifrån. Här hemma är hon pratglad och kan vara sig själv men det går inte säger hon

Hur kan man hjälp?

• Svar på tråden Min dotter lider så av att hon är introvert
  • flygrl
    ClumsySmurf skrev 2023-08-22 00:21:37 följande:
    Det förstår jag också det är därför jag har svårt att tro att det är seriöst.

Hemma är hon pratglad och kan vara sig själv, i skolan är hon som mest blyg och vågar inte säga ifrån. Omgivningen säger ofta att hon är så blyg.

TS tycker att hon är inte blyg, hon är så introvert att hon lider av det. TS kan ju vara dålig på svenska men lämnade oseriöst tråden innan h*n fick svar.
    Jag håller med om det är förvirrande och jag känner det är svårt riktigt göra sig en bild av hur den lilla tjejen är. Men det är kanske så det är för TS med att hon inte riktigt får grepp om situationen och hur hon ska kunna hjälpa sin dotter som uppenbarligen inte har det så lätt i skolan iaf.
  • flygrl

@ClumsySmurf: Måste lägga till mitt förra inlägg att jag därför inte alls tycker TS ger ett oseriöst intryck utan tvärtom verkar va en engagerad och snäll förälder som verkligen vill göra det bästa för sin dotter. Och försvunnit från tråden har hon ju inte heller gjort utan tvärtom vart aktiv och närvarande hela vägen. 

• flygrl
    Rivjärnet92 skrev 2023-08-22 09:15:48 följande:

Hon verkar inte ha den bästa stöttningen hemifrån vilket säkerligen spär på hennes dåliga självkänsla...Det är dags för både dig och pappan att gå en föräldrakurs innan ni skadar henne ännu mer.

ClumsySmurf skrev 2023-08-22 16:57:32 följande:

"Pratar med andra föräldrar, fritidsspedagoger
    lärarna minst en gång i veckan"
    Då kan du ju inte ha missat vad som är problemet, du vet att hon är blyg men envisas ändå med att det är introvert som är problemet.

"Detta var ett slag under bältet. Varför så elak? Nu mår jag ännu sämre, tack för det"

Du är uppenbart motsatsen till att vara stöttande så det är svårt att ta tråden seriöst.

Jag tycker ni är väldigt orättvisa mot TS nu. 😮 Själv tycker jag TS ger ett väldigt seriöst, kärleksfullt/omtänksamt och engagerat intryck. Hon bryr sig verkligen om sin dotter och är deffo ingen som skadat henne. Dottern verkar ju också må bra och trivas i hemmet med sin familj medans det är svårare med det sociala i skolan. Dottern verkar också ha bra tillit till mamman och anförtror henne sitt problem. 
  • flygrl

@TS: Jag tycker Martinetto, linani och Anonym (Liza) kommit med bra praktiska tips. 
    Är själv en blyg person irl  men mer med okända människor och så större sammanhang medans jag är mer öppen inom min familj aka föräldrar och syskon och med människor jag känner väl. Sen vet jag faktiskt inte om jag är introvert också. Ibland tänker jag att jag är det och ibland inte.

För mig har tryggheten i familjen vart viktig men också att va nära djur och dansen. När jag dansar streetdance//hiphop som jag även gjort inför publik finns inte blygheten där och det är som ett annat sätt att va. Sen hämtar jag kraft genom läsa, kolla film och lyssna på musik och det är kanske en lite introvert sida hos mig ändå att jag behöver göra saker lite för mig själv för typ ladda batterierna. 😊

Men varje människa är en unik individ med olika mix av egenskaper, styrkor och svagheter osv. Så också din dotter. 😉

Men jag tycker du verkar va en fin mamma som verkligen bryr dig om ditt barn och försöker stötta henne på bästa sätt. Fortsätt så för det betyder säkert mycket för din dotter att du finns där och bryr dig! 👍🌺😊

• ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-08-22 21:43:24 följande:
    ClumsySmurf skrev 2023-08-22 16:57:32 följande:

"Pratar med andra föräldrar, fritidsspedagoger
    lärarna minst en gång i veckan"
    Då kan du ju inte ha missat vad som är problemet, du vet att hon är blyg men envisas ändå med att det är introvert som är problemet.

"Detta var ett slag under bältet. Varför så elak? Nu mår jag ännu sämre, tack för det"

Du är uppenbart motsatsen till att vara stöttande så det är svårt att ta tråden seriöst.

Jag tycker ni är väldigt orättvisa mot TS nu. 😮 Själv tycker jag TS ger ett väldigt seriöst, kärleksfullt/omtänksamt och engagerat intryck. Hon bryr sig verkligen om sin dotter och är deffo ingen som skadat henne. Dottern verkar ju också må bra och trivas i hemmet med sin familj medans det är svårare med det sociala i skolan. Dottern verkar också ha bra tillit till mamman och anförtror henne sitt problem. 
    Jag tycker inte att jag är orättvis.
    TS dotter säger att hon är blyg och vågar inte, hon tycker att det är ett problem.

TS håller med om att dottern är blyg men att dottern själv säger att hon är blyg beror på att hon ofta får höra det av omgivningen, TS menar att problemet är att hon är introvert och mår inte bra av det.

Det är nästan samma sak som att säga du vågar visst, du vill bara inte, och mår inte bra av det.

Om man har man pratat med andra föräldrar, fritidsspedagoger och lärarna minst en gång i veckan, hur kan man då tänka så bakvänt?
  • Anonym (P)

Aldrig i mitt liv trodde jag att det skulle bli en diskussion av ordvalet, introver/ blyg
    Det är ju inte det som är poängen!

Jag är själv introvert, så jag känner ju igen mig så i dottern. Kan också vara blyg, men det är ju inte en personlighet utan en känsla i vissa situationer. Lärarna har beskrivet henne som inbunden.
    Själv tycker jag varken det är fel vare sig man är blyg eller introvert. Det är dottern som tycker det är jobbigt för hon känn sig så annorlunda mot de andra i skolan som vågar ta för sig och har lätt för att skaffa kompisar 

Flygrl: Tac!

• Martinetto
    Anonym (P) skrev 2023-08-22 09:59:21 följande:

Ja du har rätt.. 

Det värsta tycker hon är att hon inte vågar kontakta kompisar bortsett från en. Händer något i skolan så vågar hon inte säga till någon vuxen
    Hon har en fritids aktivitet men har inte fått några kompisar därigenom 

Det tar tid och övning att lära sig sociala spelregler.
    Det värsta du kan göra är att pusha henne eller se till att andra vuxna hjälper(stjälper) henne.
    Är fritidsaktiviteten rolig och hon trivs med den så låt henne växa in i det.
    Hon behöver lära sig att hon själv kan skapa sig säkra ytor och skaffa vänner.
    Om hon hela tiden blir hjälpt av vuxna lär hon sig bara att ingen vill vara med henne om inte någon tvingar dem, inte den bästa erfarenheten eller bra för självförtroendet.
  • Anonym (r)
    Anonym (P) skrev 2023-08-23 08:20:27 följande:

Aldrig i mitt liv trodde jag att det skulle bli en diskussion av ordvalet, introver/ blyg
    Det är ju inte det som är poängen!

Jadu, det var helt ditt eget fel. Skriv inte något och låtsas som att du inte sagt det. Det är inte fel att vilja reda ut premisserna för en tråd.
  • Martinetto

Du skrev att hon har en aktivitet?
    Är det en aktivitet där man är tvungen att prata och samarbeta?
    Nu är jag inte scout själv men mina barn var och där lärde de känna massor av nya vänner och i alla möjliga åldrar.

• Anonym (P)

Nej det är dans

Martinetto skrev 2023-08-23 08:34:11 följande:

Du skrev att hon har en aktivitet?
    Är det en aktivitet där man är tvungen att prata och samarbeta?
    Nu är jag inte scout själv men mina barn var och där lärde de känna massor av nya vänner och i alla möjliga åldrar.

• Anonym (P)

Tack alla ni som kommer med konstruktiva råd:)

• Martinetto
    Anonym (P) skrev 2023-08-23 09:01:55 följande:

Nej det är dans

Ok, är det dans som kräver interaktion?
    Om det är typ solo-prestation och hon känner sig utanför så kan det eventuellt förvärra Ensamhetskänslan.
    För att ta plats på ett naturligt sätt så krävs självkänsla och det visar sig i hur och var man känner sig säker.
    Självkänsla byggs av många källor, en av de som jag tror på mest är känslan av att klarat av en uppgift, vunnit en tävling, bemästrat en svårighet genom hårt och medvetet arbete.
    För att det skall vara konstruktivt så måste man också tillåtas att misslyckas.
  • Anonym (P)

Nej hon dansar i grupp😊

Det är en helt ny grupp, hon slutade i den förra för det var för svårt.

Martinetto skrev 2023-08-24 13:10:05 följande:
    Ok, är det dans som kräver interaktion?
    Om det är typ solo-prestation och hon känner sig utanför så kan det eventuellt förvärra Ensamhetskänslan.
    För att ta plats på ett naturligt sätt så krävs självkänsla och det visar sig i hur och var man känner sig säker.
    Självkänsla byggs av många källor, en av de som jag tror på mest är känslan av att klarat av en uppgift, vunnit en tävling, bemästrat en svårighet genom hårt och medvetet arbete.
    För att det skall vara konstruktivt så måste man också tillåtas att misslyckas.
Svar på tråden Min dotter lider så av att hon är introvert