• Anonym (P)

Min dotter lider så av att hon är introvert

Min 8-åriga dotter uttrycker själv att hon inte vill vara så blyg. I skolan är hon som mest blyg, vågar inte säga ifrån. Här hemma är hon pratglad och kan vara sig själv men det går inte säger hon

Hur kan man hjälp?

• Svar på tråden Min dotter lider så av att hon är introvert
  • Anonym (P)

Nej, har jag skrivit det? Jag anser att hon är introvert men hon själv säger att hon är så blyg

Anonym (r) skrev 2023-08-21 21:04:38 följande:

Introvert är inte = blyg ;)

• Anonym (P)

Försökte först det men hon?köpte? inte det:(

Hon får höra det ofta av omgivningen att hon är så blyg, så det är inte konstigt att hon säger det  om sig själv. 

hon har bara en vän och har jättesvårt för att hitta nya:(

Anonym (Hm) skrev 2023-08-21 21:05:06 följande:

Hennes personlighet är inte att vara blyg, eftersom hon är utåtriktad med er där hemma. Hon ÄR inte heller blyg, utan hon känner sig antagligen blygsam inför nya kontakter :)  Du får förklara det som så att vissa, tex som hon, bara behöver mer tid på sig innan de känner sig bekväma runt andra. Det är även något som du kan lära henne att säga om någon kommenterat något i skolan. 

Är det däremot så att hon känner att detta gör henne leden och att hon har svårt att få kompisar kanske det är lättare att leka två och två hemma hos er (eller hos kompisen). Då kan hon knyta kontakter dör hon känner sig trygg och sedan utveckla vänskapen i skolan. 

• Anonym (P)

Jag är verkligen inte oseriös. Min dotter upplever jag som introvert det är som hon är som person. Blyg är hon klart också men det är ju inget personlighet det är en känsla.
    Samtidigt får du kalla det vad du vill men problemet är ju att hon inte mår bra av det

ClumsySmurf skrev 2023-08-22 00:21:37 följande:
    Det förstår jag också det är därför jag har svårt att tro att det är seriöst.

Hemma är hon pratglad och kan vara sig själv, i skolan är hon som mest blyg och vågar inte säga ifrån. Omgivningen säger ofta att hon är så blyg.

TS tycker att hon är inte blyg, hon är så introvert att hon lider av det. TS kan ju vara dålig på svenska men lämnade oseriöst tråden innan h*n fick svar.
  • Anonym (P)

Tyvärr verkar det vara försent. Spelar ingen roll att jag säger att hon inte är det, då proteserar hon bara att hon visst är det. Tyvärr är man ju inte alltid med henne i skola och dylikt så kan inte säga ifrån

Anonym (Blyg) skrev 2023-08-22 08:05:39 följande:

Låt inte någon kalla henne blyg. Det är en jobbig stämpel att få på sig som lätt blir självuppfyllande vet jag av erfarenhet. Jag är introvert. Det betyder inte att jag inte är social för det är jag. Stora skillnaden är att jag laddar energi i ensamhet eller med folk jag är helt trygg med medan mingel i stora sammanhang tar energi. Det betyder inte att jag är osocial i stora sammanhang eller inte gillar det, men jag laddar inte av det utan blir trött. Sorry sidospår, men jag vet hur skitjobbigt det var som barn och tonåring när alla skulle berätta för en hur man var hela tiden. Ju mer folk sa till mig att jag var blyg och tyst desto större blev steget att prata. Jag behövde en flytt för att det skulle komma fram hur jag egentligen är. Jag önskar att jag blivit bemött med attityden ?alla är olika? istället. Och att min mamma hade sagt ifrån på skarpen när någon kallade mig blyg eller satte någon annan etikett på mig innan jag fick röst att göra dig själv. Men visst var det lättare att umgås med en i taget så kan du uppmuntra det utan att lägga på en ?för att lösa hennes problem attityd? (för då hade i a f jag satt mig helt på tvären och hellre varit ensam, men det är ju jag det)

• Anonym (P)

Vad menar du med det? Du har ingen aning om vi gör allt för att stötta henne. 

Pratar med andra föräldrar, fritidsspedagoger
    lärarna minst en gång i veckan
    Tröstar och pratar länge med dottern varje dag. 

Detta var ett slag under bältet. Varför så elak? Nu mår jag ännu sämre, tack för det

Rivjärnet92 skrev 2023-08-22 09:15:48 följande:

Hon verkar inte ha den bästa stöttningen hemifrån vilket säkerligen spär på hennes dåliga självkänsla...Det är dags för både dig och pappan att gå en föräldrakurs innan ni skadar henne ännu mer.

• Anonym (P)

Ja du har rätt.. 

Det värsta tycker hon är att hon inte vågar kontakta kompisar bortsett från en. Händer något i skolan så vågar hon inte säga till någon vuxen
    Hon har en fritids aktivitet men har inte fått några kompisar därigenom 

linani skrev 2023-08-22 09:52:32 följande:
    Anonym (P) skrev 2023-08-22 09:12:38 följande:

Tyvärr verkar det vara försent. Spelar ingen roll att jag säger att hon inte är det, då proteserar hon bara att hon visst är det. 

Du skriver först att hon är blyg. Sedan försöker du trösta henne genom att säga att hon inte är blyg. Men vad blir det för tröst, om ni båda faktiskt inser att hon ÄR blyg?

Det är ju väldigt svårt att magiskt förändra sin personlighet och sina känslor. Särskilt för ett barn. Ibland kanske man måste träna på insikten att älska den hand man blivit given.

Vad är det hon tycker är jobbigt med blygheten? Är det några särskilda situationer som är extra besvärliga? Finns det något litet hon skulle kunna öva på för att träna upp sitt mod i sociala situationer? Exempelvis, vad skulle hända om känner sig blyg i en situation (som att beställa på McDonalds eller vad som helst) men provar att ändå göra det jobbiga?
  • Anonym (P)

Aldrig i mitt liv trodde jag att det skulle bli en diskussion av ordvalet, introver/ blyg
    Det är ju inte det som är poängen!

Jag är själv introvert, så jag känner ju igen mig så i dottern. Kan också vara blyg, men det är ju inte en personlighet utan en känsla i vissa situationer. Lärarna har beskrivet henne som inbunden.
    Själv tycker jag varken det är fel vare sig man är blyg eller introvert. Det är dottern som tycker det är jobbigt för hon känn sig så annorlunda mot de andra i skolan som vågar ta för sig och har lätt för att skaffa kompisar 

Flygrl: Tac!

• Anonym (P)

Nej det är dans

Martinetto skrev 2023-08-23 08:34:11 följande:

Du skrev att hon har en aktivitet?
    Är det en aktivitet där man är tvungen att prata och samarbeta?
    Nu är jag inte scout själv men mina barn var och där lärde de känna massor av nya vänner och i alla möjliga åldrar.

• Anonym (P)

Tack alla ni som kommer med konstruktiva råd:)

• Anonym (P)

Nej hon dansar i grupp😊

Det är en helt ny grupp, hon slutade i den förra för det var för svårt.

Martinetto skrev 2023-08-24 13:10:05 följande:
    Ok, är det dans som kräver interaktion?
    Om det är typ solo-prestation och hon känner sig utanför så kan det eventuellt förvärra Ensamhetskänslan.
    För att ta plats på ett naturligt sätt så krävs självkänsla och det visar sig i hur och var man känner sig säker.
    Självkänsla byggs av många källor, en av de som jag tror på mest är känslan av att klarat av en uppgift, vunnit en tävling, bemästrat en svårighet genom hårt och medvetet arbete.
    För att det skall vara konstruktivt så måste man också tillåtas att misslyckas.
Svar på tråden Min dotter lider så av att hon är introvert