Anonym (Haha) skrev 2023-08-18 07:03:56 följande:
Nu ksnske jag inte fattar detta, men hur ska förtroendetidsavtal kunna regleras med dygnsvila? Förtroendetiden i sig går ju ut på att man styr jobbet själv. Att jag kan pausa 3 h på dagen men jobba sen kväll istället om det passar min livssituation bättre.
Avtal om förtroendearbetstid är till 99% lokala (LOK) eller inte ens reglerade utan mer av något slags intern policyfråga.
Men alla måste följa lagen, om man inte har ett LOK särskilt kring det eller har dispens. Vilket man förmodligen inte har när det gäller en tjänstemannaorganisation.
Även den som har förtroendearbetstid måste ju på något vis ramas in, rapportera tid eller på annat sätt i dialog med ansvarig chef ge en bild av hur hen faktiskt lägger sin tid. Alla de lagar vi har på arbetsmarknaden gäller även den som arbetar med sk. förtroendearbetstid (som semester som också diskuterats här). De är författade så att de inte kan sättas ur spel för att man lokalt tänker att tjänstemän som jobbar måndag-fredag i normalfallet, ska ges en möjlighet att bestämma lite mer över sin tid. Dessa ska fortfarande ha raster regelbundet, de har rätt till dygns-och veckovila, de ska ha sin semester osv.
Att det passar din livssituation är en sak. Men att regelbundet förlägga arbetstid till 23 tex och sen börja jobba igen 07 nästa morgon kommer vara ett brott mot arbetstidslagen. Sen hur det ska upptäckas... ptja..
Har man aktiva HR-personer som har koll på arbetsmiljö och ev problem som kan komma av det här arbetssättet skulle ju kunna börja grotta i hur folk faktiskt jobbar, hitta såna här mönster och sätta P för det. Men redovisar man inte tid överhuvudtaget så blir det ju svårt.