• Shakira88

Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller

Detta är något jag länge funderat på och jag har ju bara egentligen kunskap utifrån min anställning som arbetare med kollektivavtal.
    Men jag undrar vad som gä?ler för tjänstemän som mer har en fast lön för att utföra ett jobb. Behöver  de inte följa arbetstidslagarna som gäller för oss andra? Tex 11 timmars dygnsvila. Eller regeln som säger att du endast får jobba max 11 dagar på rad. Om tex chefen jobbar hela helgen förutom veckans jobb, måste denne inte då ha betald ledighet den 12 e dagen som det är för oss andra?

Varför jag undrar är för en närstående till mig blivit lite högre chef på en firma och jobbar nu hur mycket som helst. Kommer oftast hem kl 21 och äter o sover. Sen upp igen vid 6 och iväg till jobbet igen. 
    Även jobbar hela helgen utan att reflektera alls över det. 

• Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller
  • Anonym (Chef)
    Shakira88 skrev 2023-08-14 16:21:45 följande:
    Vart lite ledsen av ditt svar. Mannen ifråga är ett x till mig som jag nu är nära vän med. Han har ingen annan familj här utan jag är nog den som skulle räknas som närmsta anhörig i princip.
    Och det är just där jag står litegrann att det inte längre är roligt att försöka upprätthålla en relation, även om det inte är en kärleksrelation. 
    Det är all tid något som kommer emellan.och lögner börjar dyka upp.
    Jag tycker faktiskt att han börjar bete sig som en knarkare som skyddar sitt missbruk
    Jag hade ju hoppats att det skulle bli bättre nån gång men det blir ju inte det
    Bara släpp det, hans val. Inget du  kan göra. Hitta andra vänner.

Jag hade själv en period då jag jobbat väldigt mycket. Jag var ovan, ny på jobbet, ambitiös samt använde jobbet som terapi för en massa annat. Efter ett tag fick jag mer balans, fritidsintresse och lärde mig rätt nivå.

Men även idag., när det är mycket att göra kan det bli sena kvällar och helgjobb och inställda ledigheter. Men betydligt mer sällan och jag tar då ut extra ledighet när det passar
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Linda) skrev 2023-08-14 16:19:23 följande:
    Det finns ingen sådan lag. Däremot har både arbetsgivare och anställd laglig rätt att kräva det. Men är man överens om att det är onödigt finns inget hinder för att strunta i sommarsemestern. 
    Semesterlagen!
    Och den är en skyddslag till AT's fördel.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-14 18:55:22 följande:
    Semesterlagen!
    Och den är en skyddslag till AT's fördel.
    Den säger bara att den anställda har rätt till fyra veckors sammanhängande semester på sommaren, inte att hen måste ha det. Om TS ex inte söker ledigt är det med andra ord helt ok, enligt lagen. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Linda) skrev 2023-08-14 19:12:54 följande:
    Den säger bara att den anställda har rätt till fyra veckors sammanhängande semester på sommaren, inte att hen måste ha det. Om TS ex inte söker ledigt är det med andra ord helt ok, enligt lagen. 
    Inte riktigt. AG är skyldig att lägga ut semester och bereda AT ledighet för vila och rekreation. Det finns också regler kring sparande av dagar, underförstått så ska dagar tas ut, inte bara sparas och betalas ut kontant.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-14 19:29:31 följande:
    Inte riktigt. AG är skyldig att lägga ut semester och bereda AT ledighet för vila och rekreation. Det finns också regler kring sparande av dagar, underförstått så ska dagar tas ut, inte bara sparas och betalas ut kontant.
    Vad som händer i sådan här fall är att det står semester i planering och tidredovisnng men jobbas ändå

Som vi sa om en fd chef jag hade.  Hur vet msn att chefen har semester? Han jobbar åtta till fem och har shorts 
  • Shakira88
    Anonym (Chef) skrev 2023-08-14 21:32:52 följande:
    Vad som händer i sådan här fall är att det står semester i planering och tidredovisnng men jobbas ändå

Som vi sa om en fd chef jag hade.  Hur vet msn att chefen har semester? Han jobbar åtta till fem och har shorts 
    Hahaha, fy fasen va sjukt.
    Jag tycker det är så sorgligt att många drivs till att jobba såhär. Vill man inte ha ett liv?
  • Anonym (Chef)
    Shakira88 skrev 2023-08-14 22:07:53 följande:
    Hahaha, fy fasen va sjukt.
    Jag tycker det är så sorgligt att många drivs till att jobba såhär. Vill man inte ha ett liv?
    Nej, eller så ser man jobbet som livet.  

Släpp detta.  Inget du kan göra. Med lite tur blir han klok före han blir utbränd.
  • Shakira88
    Anonym (Chef) skrev 2023-08-14 22:20:06 följande:
    Nej, eller så ser man jobbet som livet.  

Släpp detta.  Inget du kan göra. Med lite tur blir han klok före han blir utbränd.
    Ja du har helt rätt.
    Känns sorgligt bara men som du säger, inte mycket jag kan göra. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Chef) skrev 2023-08-14 21:32:52 följande:

Hanterar man det så, så är man ju korkad på riktigt. Vem vill ta ut betald semester och jobba samtidigt? 
    Det är ingen som är livegen. 
    Chefer kan ha ansvar och uppgifter som de är tvungna att bevaka även under semestern. Sen finns det folk som har svårt att slita sig men det är inte sunt. Och organisationen bör agera mot den typen av kultur, så att det inte sätter sig så att säga.
  • Anonym (Också chef)
    Anonym (Chef) skrev 2023-08-11 17:23:07 följande:
    Att man förhandlat bort rätten till övertidsersättning. Man styr i mycket själv sin arbetstid bara man får jobbet gjort

Däremot gäller arbetstidslagar fortfarande och delar av kollektivavtal

Det du beskriver är inte ovanligt men så länge personen själv och arbetgivaren tycker det är ok så lär det fortsätta.

Förtroendearbetstid innebär mer än bara att man förhandlat bort övertidsersättning. Det är det ju många som har gjort för en extra semestervecka men som ändå ska registrera tid och kan räkna flextimmar osv. 

Förtroendearbetstid innebär att man själv ansvarar för att göra sina uppgifter på den tid som krävs och att man ska säga till närmsta chef om man har för mycket eller för lite att göra. 

Jag har förtroendearbetstid men måste fortfarande skriva tid i vårt tidsregistreringssystem och jag skriver bara 7,9 timmar (vår normaltid) varje dag oavsett hur mycket eller litet jag jobbat den dagen. På det stora hela blir det ju mer än normaltid men jag har ju en högre lön också.

Semester måste dock registreras korrekt.

Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller