Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller
Även om man har förtroendearbetstid så behöver det finnas något slags registrering och avstämning av fullgjord tid.
Det missas ofta, man tänker att "frihet under ansvar" täcker det men det stämmer inte. Samma lagar gäller för den tjänsteman som har avtalat bort sin övertid.
Även anställda på avtal om förtroendetid har ett heltidsmått i sitt avtal som man utgår ifrån.
Så ansvarig chef bör löpande stämma av med medarbetare som har avtalat bort sin övertid om hur många timmar de lägger på sitt arbete. Hur de upplever belastningen. Om de får sin vila som de ska osv.
I en sund organisation så gör detta upplägg att en tjänsteman absolut kan stanna kvar och lösa uppkomna situationer en kväll och ta samtal hemifrån lördag förmiddag OM hen sen kan checka ut en halv onsdag eller ta en ledig dag i samband med helgen exempelvis. Men det är inte okej att bara köra på och hänvisa till att Pelle minsann förhandlat bort övertiden och ska ställa upp... icke sa nicke.
Där jag arbetar har både medarbetare på förtroendetid och medarbetare på flex "mallar" som fylls i där chefen håller koll så att allt ser bra ut relaterat gällande lagar och avtal.