• Anonym (Mamma)

Hur hantera att vara ifrån sina barn?

Jag har 2 barn med en man. Vi bodde ihop många år, men är sedan 2 år särbo, pga att relationen var/är skakig. För barnen har det blivit mycket bättre. Dom har en mycket gladare pappa och slipper leva med smått irriterade föräldrar. Vi gör båda ALLT för att barnen ska ha det bra. 

Under veckorna när vi jobbar flyter allt på ganska bra. Vi brukar har en barnfri kväll var i veckan då vi kan träna eller göra annat. Resten av veckan träffas vi alla eller har ett barn var. Helgerna är lite svårare, men pga barnens aktiviteter, kalasinbjudningar osv blir det ofta naturligt att vi delar upp barnen en del av dagen, så det går aldig en hel dag då jag inte får träffa nåt av barnen. 

Nu under sommaren är det mycket svårare. Jag hittar på saker och vill då oftast ha med båda barnen. Min särbo vill inte följa med. När jag sen kommer hem vill han ha båda barnen hemma hos sig, vilket jag förstår. Kanske ett helt dygn eller mer. Jag är välkommen att komma till hans lägenhet, men när det är fint väder trivs jag inte helt med att vara inomhus.

Jag har hus och därav en miljard saker att fixa, men när barnen är här blir jag orolig att dom ska gå hem till pappa om jag inte gör allt dom vill. Och att vara i huset när dom inte är här blir jag bara deppig av. Dom gånger jag är själv hemma går jag bara och tittar på klockan och undrar när dom ska komma hem. Städa och sånt brukar jag göra när dom lagt sig på kvällarna. 

Detta är ju stor skillnad mot när man lever tillsammans hela familjen. Då kunde jag gå och småpyssla hemma i lugn och ro och även säga till barnen att  antingen hjälper du till eller ås får du leka själv. 

Någon som känner igen sig? Hur  hanterar ni andra att vara utan era barn flera timmar eller en hel dag?

• Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Aigne) skrev 2023-08-07 16:38:13 följande:

Det är ju det här du behöver jobba på, du tycks inte trivas i ditt eget sällskap. Klipp gräset när barnen badar, men ägna då din egentid (när barnen är i väg hos sin pappa eller vänner) till att göra något för dig. Ta promenad, gå en kurs, träna, läs en bok, träffa en vän, se en tv serie Osv.

Det är inte så att du innerst inne är missnöjd över särbo situationen och det är det som gör att du blir rastlös och får starka ensamhetskänslor de stunder du är ensam? Varför är ni särbo och trivs du med det?

Du har helt rätt. Jag skulle föredra att vara sambos. Jag kan ändå se fördelar med detta. Skönt att slippa leva med nån som är ständigt irriterad på mig och allt jag gör. Och skönt för barnen med en gladare pappa. 
  • Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-07 16:48:03 följande:
    Du har helt rätt. Jag skulle föredra att vara sambos. Jag kan ändå se fördelar med detta. Skönt att slippa leva med nån som är ständigt irriterad på mig och allt jag gör. Och skönt för barnen med en gladare pappa. 
    Kanske du ska ta dig en funderare på om ni är rätt för varandra? Ni bor ju redan isär och har ett bra samarbete med barnen, kanske ni "bara" är riktigt bra vänner numera (vilket är ju jättebra) och ni båda egentligen rör er sakta mot att bli redo för att dejta andra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Aigne) skrev 2023-08-07 22:33:58 följande:
    Kanske du ska ta dig en funderare på om ni är rätt för varandra? Ni bor ju redan isär och har ett bra samarbete med barnen, kanske ni "bara" är riktigt bra vänner numera (vilket är ju jättebra) och ni båda egentligen rör er sakta mot att bli redo för att dejta andra.

På vad sätt skulle det vara bra för barnen? Jag har som sagt fullt upp, mycket ansvar på jobbet, vänner, familj och projekt hemma. Hade jag haft mer tid skulle jag gärna träna mer.

Tror det jag tar med mig från denna tråden är mest att jag ska försöka dölja för barnen hur mycket jag saknar dom. Jag tror kanske att många som svarar här inte själva separerat och inte vet hur det känns att inte få bo med sina barn. 

• Anonym (Aigne)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-08 00:42:00 följande:

På vad sätt skulle det vara bra för barnen? Jag har som sagt fullt upp, mycket ansvar på jobbet, vänner, familj och projekt hemma. Hade jag haft mer tid skulle jag gärna träna mer.

Tror det jag tar med mig från denna tråden är mest att jag ska försöka dölja för barnen hur mycket jag saknar dom. Jag tror kanske att många som svarar här inte själva separerat och inte vet hur det känns att inte få bo med sina barn. 

Jag är separerad och saknar givetvis mina barn när de är hos exet. 

menar mest att du verkar sakna något om du blir rastlös och inte kan finna tryggheten när du är ensam så pass korta stunder som en dag eller kväll här och där (Det är iallafall så det låter)
    men gå och träna då, när barnen är hos pappan. Skulle dom komma hem till dig och du inte är hemma så messar eller ringer dom väl och då kan du säga att du precis var påväg hem.
  • Anonym (Lis)

Jag tror snarare tvärtom. Många som svarat här är inte sambo eller särbo som du utan har separerat på riktigt och har barnen varannan vecka, kanske t.o.m. har en ansträngd relation med sina ex så det är svårt att planera allt kring barnen, kanske inte har möjlighet att träffa barnen lite spontant mitt i veckan när de vill och vet hur otroligt jobbigt det är att tappa så mycket tid med barnen, men har lärt sig att leva med det. 

Det du ska ta med dig från denna tråd är det så många sagt:
    att du bör ta itu med ditt problem att vara ensam innan det blir övermäktigt för dig. Vad händer om din särbo lämnar dig, när dina barn flyttar hemifrån mm? Du behöver lära dig att vara nöjd på egen hand.
  • Agda90

Att dölja sådant från barnen är inte så smart. Barn är smartare än vad man tror. De märker av saker och ting. Du kanske skulle försöka prata med någon om din situation, för att få hjälp att reda ut känslorna`?
    Barnen kommer att bli större och större och få egna liv. Det är något som du kommer att bli tvungen att hantera för eller senare. Bättre att ta tjuren vid hornen nu
  • Anonym (Hin håle)

Läs inläggen igen, hur kan det vara detta du tar med dig? 
    Ta hjälp och försök jobba med dina problem!!
  • Anonym (Oj)

Ju hårdare du försöker knyta barnen till dig desto värre blir separationen sedan, när de inte orkar leva upp till dina krav på umgänge och närhet. Risken är att du står ensam tidigare än du tror. 

Sluta var så egoistisk och tänk på dina barn istället. Du ska finnas för dina barn, de ska inte finnas för dig. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-08-08 10:46:38 följande:

Ju hårdare du försöker knyta barnen till dig desto värre blir separationen sedan, när de inte orkar leva upp till dina krav på umgänge och närhet. Risken är att du står ensam tidigare än du tror. 

Sluta var så egoistisk och tänk på dina barn istället. Du ska finnas för dina barn, de ska inte finnas för dig. 

Det var hårda ord. Jag skulle dö för mina barn och lever för dom. upplever att jag finns för dom. Det är ju en enorm skillnad att leva med sina barn på heltid (utom nån enstaka dag när dom är på läger) och som för många oss som lever utan våra barn en eller flera dagar i veckan. Är det inte naturligt att det är en stor sorg man måste acceptera och hantera på bästa sätt? Är det egoistiskt?
  • Kung Kisstank
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-08 15:20:54 följande:
    Det var hårda ord. Jag skulle dö för mina barn och lever för dom. upplever att jag finns för dom. Det är ju en enorm skillnad att leva med sina barn på heltid (utom nån enstaka dag när dom är på läger) och som för många oss som lever utan våra barn en eller flera dagar i veckan. Är det inte naturligt att det är en stor sorg man måste acceptera och hantera på bästa sätt? Är det egoistiskt?
    Det är en sak att finnas där för dem och en annan att kväva dem. Det kanske du inte gör men om man får tolka dina inlägg så får man lätt en känsla att du mer lever genom dina barn än för dem. Att vara förälder är att älska sina barn genom att också förbereda dem för vuxenlivet. Att kunna släppa dem och inse att de klarar sig utan dig till viss del.

Jag vill nog påstå att nej, det ÄR inte naturligt att känna en så stor sorg och rastlöshet så fort barnen inte är hos dig. Livet blir inte alltid som man vill och det behöver man acceptera eller gå under. Sorry men verkligheten funkar så. Det som är lite sorgligt kan jag tycka är att du verkar inse att barnen är mogna nog att klara sig ganska bra själva. De BEHÖVER dig inte i samma utsträckning som tidigare men ändå verkar du vilja göra allt för att göra dem till lags och det är att göra dem en otjänst.

www.allas.se/relationer/lasarberattelse-jag-var-min-mammas-hela-varld/7628571

Ovan är en ganska bra artikel. Jag tror nog inte att du är som mamman som beskrivs där men kan helt klart ana lite vibbar åt det hållet.

Vad säger dina barn när du pratar med dem om detta?
Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?