• Anonym (Mamma)

Hur hantera att vara ifrån sina barn?

Jag har 2 barn med en man. Vi bodde ihop många år, men är sedan 2 år särbo, pga att relationen var/är skakig. För barnen har det blivit mycket bättre. Dom har en mycket gladare pappa och slipper leva med smått irriterade föräldrar. Vi gör båda ALLT för att barnen ska ha det bra. 

Under veckorna när vi jobbar flyter allt på ganska bra. Vi brukar har en barnfri kväll var i veckan då vi kan träna eller göra annat. Resten av veckan träffas vi alla eller har ett barn var. Helgerna är lite svårare, men pga barnens aktiviteter, kalasinbjudningar osv blir det ofta naturligt att vi delar upp barnen en del av dagen, så det går aldig en hel dag då jag inte får träffa nåt av barnen. 

Nu under sommaren är det mycket svårare. Jag hittar på saker och vill då oftast ha med båda barnen. Min särbo vill inte följa med. När jag sen kommer hem vill han ha båda barnen hemma hos sig, vilket jag förstår. Kanske ett helt dygn eller mer. Jag är välkommen att komma till hans lägenhet, men när det är fint väder trivs jag inte helt med att vara inomhus.

Jag har hus och därav en miljard saker att fixa, men när barnen är här blir jag orolig att dom ska gå hem till pappa om jag inte gör allt dom vill. Och att vara i huset när dom inte är här blir jag bara deppig av. Dom gånger jag är själv hemma går jag bara och tittar på klockan och undrar när dom ska komma hem. Städa och sånt brukar jag göra när dom lagt sig på kvällarna. 

Detta är ju stor skillnad mot när man lever tillsammans hela familjen. Då kunde jag gå och småpyssla hemma i lugn och ro och även säga till barnen att  antingen hjälper du till eller ås får du leka själv. 

Någon som känner igen sig? Hur  hanterar ni andra att vara utan era barn flera timmar eller en hel dag?

• Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-08-06 09:44:39 följande:

Ett par timmar, en hel dag, låter lite överdrivet att inte klara av så kort tid faktiskt. När jag såg rubriken trodde jag ärligt att det handlade om vv-boende för barn eller att bo på annan ort.

Se till att aktivera dig när du inte har barnen.

vv-boende skulle vara mardröm, och jag är ständigt orolig att pappan ska föreslå det. 

Jag aktiverar mig, men vill samtidigt inte åka iväg och handla eller så för jag vill vara hemma om ifall barnen kommer hem. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 11:58:04 följande:
    Jo jag får saker gjort, men mår inte bra när jag inte är med barnen. Äldsta är 12.  Dom är med kompisar ibland, men det tycker jag är lättare att hantera. Visst saknar jag dom då med, men är samtidigt glad för deras skull att dom har så fina vänner. 
    Säger som många andra, sök hjälp. Det låter inte sunt att sakna dina barn så mycket som du gör, speciellt inte när de är hos pappan, men inte annars. Är det en tävling? Är det inte bra att de har en pappa som de gillar att vara hos?
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 12:00:38 följande:

vv-boende skulle vara mardröm, och jag är ständigt orolig att pappan ska föreslå det. 

Jag aktiverar mig, men vill samtidigt inte åka iväg och handla eller så för jag vill vara hemma om ifall barnen kommer hem. 

Jag tror att det är just aktivering som är det stora problemet, att du måste se till att göra saker på egen hand och skaffa ett eget liv. Träffa kompisar, göra och uppleva saker utanför hemmet, hålla på med hobbies och annat. Ni har väl ändå mobiler ifall de skulle vilja komma hem? Inte svårare än så. Ska du sitta och vakta hemmet OM de skulle dyka upp....? I hur många år då...? Du förstår väl att det inte är normalt?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-08-06 09:46:27 följande:

Och sluta vara så mesig när det gäller barnen! Våga säga ifrån, de kan inte få göra allt de vill när de vill, de kommer att bli fullständigt odrägliga både mot dig och omvärlden på det sättet. Var den vuxna nu, på alla sätt!

Är det inte naturligt att man vill passa på att vara med sina barn när dom väl är hemma när dom inte bor här på heltid? Inte dammsuga eller betala räkningar som dom inte kan vara med på. Men jag ser även risken att dom blir bortskämda, vana att få 100% uppmärksamhet. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 12:34:33 följande:
    Är det inte naturligt att man vill passa på att vara med sina barn när dom väl är hemma när dom inte bor här på heltid? Inte dammsuga eller betala räkningar som dom inte kan vara med på. Men jag ser även risken att dom blir bortskämda, vana att få 100% uppmärksamhet. 

Självklart är det så, och du gör väl det också, så där är väl inga problem. Men det är ju när de är hos pappan du inte mår bra, och där måste du söka hjälp om du inte mår bra. Ni har bestämt att ni ska leva så här, så detta är konsekvensen. 

Svarade du på inlägg 2? Varför inte gå till lägenheten om du saknar barnen?

• Anonym (E)
    Jo, men det är INTE naturligt att sitta i ett hörn och bara vänta på att de kommer hem, det är INTE naturligt att sitta ledsen och nästan ha ångest för att man inte är med sina barn. Du mår inte bra i ditt liv, annars hade du inte känt så här.
  • Anonym (Mamma)
    Räkan77 skrev 2023-08-06 10:34:14 följande:

Är det verkligen barnen du saknar när du är ensam? Låter mer som att alla dina jobbiga känslor kommer över dig när du är ensam och att du försöker göra allt för att slippa ta itu med dem. Jag tror du skulle må bra av att prata med någon om hur du egentligen mår, antingen med en vän eller med en kurator. Så att du kan börja må bättre i dig själv. Då kommer du också klara av att vara ensam. Snart kommer ju barnen vara alltmer med kompisar och allt mindre med er föräldrar. 

Klart jag saknar barnen... eller familjen. Jag fasar redan för den tid då barnen flyttar hemifrån. Jag vill ju att dom ska växa upp och bli självständiga, men klart det kommer bli tufft för föräldrarna att inte känna sig behövd längre. Sen gillar jag inte att vara ensam heller. 
  • Anonym (Det är inte barnens uppgift)

Det är inte dina barns uppgifter att hålla dug i handen.
    Barnen ska inte användas som emotionellt stöd för dig. 
    Sök hjälp för barnens skull!

• Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 14:45:52 följande:
    Klart jag saknar barnen... eller familjen. Jag fasar redan för den tid då barnen flyttar hemifrån. Jag vill ju att dom ska växa upp och bli självständiga, men klart det kommer bli tufft för föräldrarna att inte känna sig behövd längre. Sen gillar jag inte att vara ensam heller. 

Hur ska de kunna bli självständiga om du inte är det och visar vägen? 

• Kung Kisstank
    Fast att vara förälder är att också göra de vanliga tråkiga sakerna som måste göras i vardagen. Kommer det bara vara pappan som som ska lära dem det? Eller resonerar han som du? Det skulle ju innebära att de aldrig kommer få lära sig såna saker då båda föräldrarna vill vara den som det är roligt hos.

Och som andra säger, det ÄR inte naturligt att sakna barnen SÅ mycket när de kan komma och gå som de vill. En dag är de så gamla att de vill skapa sina egna liv. Kommer du kunna hantera det?
Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?