• stadskillen

Dagens dejtingklimat

Hej där, jag vet att det snackas endel om dejting o incels osv.

Jag själv använder online dejting som tinder mm. 

Upplever det som sjukt svårt, trots att jag ser bra ut som man. Har riktigt bra bilder med. Får matchningar med objektivt snygga tjejer och mer vanliga tjejer. Ibland flera om dagen nu när jag har Tinder platinum.

Av just nu 250 matches så har inte en enda bilvit dejt. Tjejer svarar sällan och knappt någon ger faktiskt försök till att engagera sig normalt i en. 

Jag vet att detta är typ normen för en man.

Men ärligt talat så är det ett helt sjukt dejtingklimat vi har idag. Man blir verkligen helt dissad som kille. Jag har testat i några år o endast gått på en handfull dejter.

Har pratat o haft tjejer på instagram/snapchat mycket men ibland är det distans som är problemet.

Men i ren allmänhet ligger problemet på hur skev marknaden är som singel kille. Jag får kämpa som fan. Kvinnor jag känner har mestadels tvärt om.

Minst 4 dejter under 6 månader har ställt in på ett veligt sätt, typ i sista sekund, från att ha varit bra stämning upp tills dess. Tjejer tar bort en från ingenstans, ghostar. Ibland är dem faktiskt elaka.

Sjukt tråkigt, jag agerar till 95% som den mogna parten, men säger ibland ifrån när folk har ghostat så jag tycker att dem borde höra och förstå hur elakt detta beteende är, speciellt när det är såpas systematiskt.

Online dejting har väl sedan dag ett varit tuffare för män, men idag är det så stor del av hur folk dejtar och försöker hitta en partner. Min erfarenhet stämmer med de flesta killar jag har pratat med om detta.

Kan tillägga att jag använt Tinder i Stockholm, malmö, göteborg, o några till.

Har träffat en fantastisk tjej där ifrån för ett tag sedan, smart, snygg(!), och bra på många sätt, men vi hade olika banor i livet just nu.

För att summera, jag är 25 och snygg(lite ryan gosling drag, också hört brad pitt, ta med nypa salt såklart), stil medveten (inte nödvändigtvis trend alltid), hygien, trevlig och socialt anpassad.

Jag vill inte heller påstå att jag satsar på tjejer över min liga, jag matchar som sagt med snygga till medel, och tjejer är allmänt kräsna på dessa appar så en match innebär att jag är snygg i deras ögon, blir nästan aldrig unmatchad nu för tiden.

Jag vet att jag delar detta problem med en stor del av singelkillar. Jag undrar bara när ska det bli en riktig debatt om denna toxiska kultur??
  • Svar på tråden Dagens dejtingklimat
  • Lodjursungen
    BaraLillaJag84 skrev 2023-07-20 01:48:34 följande:
    Vad ska han skriva då, tycker du...??
    Liksom vad ger de att skriva så?  Det slutar med en ändlöst lång konversation i dagar om hur mår då, har du haft en bra dag? öhhh okeeej. Jag bryr mig inte, jag känner inte personen. Så man vill ju ha lite djupare. Vem är du, vad gillar du, vad gillar du inte. Osv osv osv så man ser om de är värt att ta en dejt eller inte
  • Daisy28
    stadskillen skrev 2023-07-19 20:07:20 följande:

För att ge några källor:

1. Här gör Tv4 ett test där man gör 2 identiska profiler med en man och en kvinna. Deras utseenden är väldigt jämna om man ska utgå från någon typ av liga eller skala.

www.tv4.se/klipp/va/13364263/har-testar-svensk-incel-man-tinder-det-ar-sa-kort-alltsa

2. Peter Ueda som har forskat inom området besöker nyhetsmorgon. 

www.tv4.se/klipp/va/20501246/allt-fler-man-lever-i-ofrivilligt-celibat

3. CNN uppmärksammar statistik som är oerhört skrämmande.

Fler källor finns. 

Fick inte tag i någon SCB statistik just nu.

Det forskars om ämnet, ges ut böcker, nationella och internationella diskussioner i TV

"Jag undrar bara när ska det bli en riktig debatt om denna toxiska kultur??"

Är inte det en debatt i ämnet?
  • Daisy28
    stadskillen skrev 2023-07-20 02:23:58 följande:

Detta var inte något rop på hjälp, utan hoppades på pålästa individer som skulle tillföra något, men det mesta som kommenteras är ju överdrivet och jakt på att hitta små fel.

Så många killar jag känner som är fräscha och kompetenta som inte har samma chanser som tjejerna i våran ålder.

Samma chans till vad?
  • Daisy28
    stadskillen skrev 2023-07-20 02:18:15 följande:

Klart jag förstår att kvinnors upplevelser är annorlunda om det var det du menade 😂 ....

Men för oss män är det svårt att få svar / dejt. 

Och jag är varken tråkig eller ett slusk när jag skriver..

Många kommentarer här som bara är känslomässiga?

Jag påstår inte heller att det finns jobbiga män på dejtingsidor. Förstår inte riktigt grejen här.

Det har nog alltid varit så, killar och tjejer i 15 till 25 års åldern som letar kärlek, sex, relation utan att få till det med rätt person. Tycker alla andra har det så lätt, letar desperat efter rätt utseende, rätt sak att säga, rätt plats osv.
  • Billie38

Tinder fungerar nog bara för de riktigt snygga och coola. För vanligt folk så är det svårt att få svar och en seriöst samtal där det finns ömsesidigt intresse att lära känna. Även kvinnor har svårt att få igång samtal.
    Sist jag var på tinder matchade jag med 10 och bara en svarade när jag skrev, men det rann ut i sanden efter ett par meddelanden. Så det är inte lätt för kvinnor heller (om man inte kan tänka sig och ligga med första bästa).

• Mandel

Testade nätdejting för ett par år sedan och blev tämligen förundrad över hur det "inte" funkar. Väldigt få seriösa.
    Testade nyss igen och lagt ned det för det var ännu värre nu.

90% sextjat innan man ens mött varandra irl ( 50% var nog från upptagna män).
    Och inte ett enda svar från de helt vanliga alldagliga män som jag skickade till.
    Nej, jag ser inte ut som en träskpadda, men är väl medveten om att jag inte är skitsnygg heller. Får höra att jag ser bra ut.
    Och jag skickar inte till de snyggaste männen för jag vet på förhand att de är i en annan liga än mig.

Och jag är hellre ensam än sänker mina krav och dejtar blekfeta gubbar dom gått livets hårda skola. 
    Jag har ordnat liv och god ekonomi och behöver ingen man för min överlevnad.  Visst är sex med en riktig man trevligare än med leksaker, men hellre leksakerna än en ölmagade gubbe...

Var på en väldikt medioker snabb fikadejt tidigare i våras med en som inte var vassaste kniven i lådan och jag har sedan jag tackade nej till att fortsätta ses fått blocka honom på facebook, messenger, mobilen - HAN snokade reda på min adress och nummer... han har tjatat oavbruttet då HAN ville lära känna mig och jag sa hela tiden att jag inte ville lära känna honom... Och igår hade han skickat på snapchat att jag skulle lägga till honom. Stalkervarning!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BaraLillaJag84
    Lodjursungen skrev 2023-07-20 05:54:33 följande:
    Liksom vad ger de att skriva så?  Det slutar med en ändlöst lång konversation i dagar om hur mår då, har du haft en bra dag? öhhh okeeej. Jag bryr mig inte, jag känner inte personen. Så man vill ju ha lite djupare. Vem är du, vad gillar du, vad gillar du inte. Osv osv osv så man ser om de är värt att ta en dejt eller inte
    Så olika det kan vara! Jag blockar såna boring anställningsintervju-frågor! "Vem är du", vad önskar man egentligen för svar?? "Vad gillar du" är ofta en kamouflerad sex-fråga. Som går att efterhandskonstruera om man inte får det svar man önskar.
    Som sagt anställningsintervju. Tror man verkligen att man ska få ärliga svar på sånt där trams?? Klart alla anser sig som guds bästa barn! Blir väldigt road av de som anser att utseende är det viktigaste under "Vem är du"-tramset.
    Betydligt roligare med innovativa människor med lite fantasi! Som sett någon detalj i presentationen som visar att de verkligen läst och funnit något som liknar intresse i just min presentation!
    Lite som om man skulle träffas irl. Man går ju knappt fram på krogen och bara "Öhh, vem är du???".
  • Mandel

Var tvungen att testa lite och har skickat "gilla" till en hel del män. Några har tryckt gilla tillbaka, men kanske bara 25%.
    Jag har skrivit till dessa och några har svarat och några inte. Och de ställer inga direkta frågor till mig eller frågar om vi ska ses. Så de gör ingenting för att hålla liv i kontakten/konversationen.
    Vad gör jag för fel?

Och återigen inga "10-poängare" jag skickar till och de som ändå tryckt gilla tillbaka borde väl kunna svara något i alla fall?

• Vladdis

Handlar i grunden om det som du säger. I dagens läge är det så att en bråkdel män delar inprincip på alla "bra" tjejer. Det är först när vi som män byggt status, karriär & en skarp social förmåga vi blir intressanta. Kraven på en kvinna är mycket lägre, för vi män kan dejta både nedåt & uppåt. En kung kan göra en bondflicka en drottning. En drottning skulle bara spotta åt bondpojkens håll. Det är de premisserna vi lever under & det kommer aldrig förändras. Mitt tips - flytta till länder där det inte är fult att vara manlig. Ex, Polen, Slovenien etc. Där är det betydligt enklare & man slipper en maskulin kvinnas 2000-sidiga kravlista. Gav upp på den svenska dejtingmarknaden för flera år sedan. För mycket narcicism & manshat. 

• Mandel
    Vladdis skrev 2023-07-25 09:37:03 följande:

Handlar i grunden om det som du säger. I dagens läge är det så att en bråkdel män delar inprincip på alla "bra" tjejer. Det är först när vi som män byggt status, karriär & en skarp social förmåga vi blir intressanta. Kraven på en kvinna är mycket lägre, för vi män kan dejta både nedåt & uppåt. En kung kan göra en bondflicka en drottning. En drottning skulle bara spotta åt bondpojkens håll. Det är de premisserna vi lever under & det kommer aldrig förändras. Mitt tips - flytta till länder där det inte är fult att vara manlig. Ex, Polen, Slovenien etc. Där är det betydligt enklare & man slipper en maskulin kvinnas 2000-sidiga kravlista. Gav upp på den svenska dejtingmarknaden för flera år sedan. För mycket narcicism & manshat. 

Fast jag är kvinna och har problem med att män inte svarar.
    Jag är ingen fet ful träskpadda (får höra att jag ser bra ut, är sexig, snygga bröst, snygg rumpa osv)och jag har väl ordnad ekonomi, eget hus, aktiv fritid osv men det hjälper inte. 
    Jag är definitivt en "bra tjej/kvinna", men ingen är ju intresserad ändå. Och jag skickar inte till snygga rika män utan vanliga män i snarlik samma sits som jag enligt bilder och profiltext.

Jag tycker inte att jag har några orimliga krav heller:
    Inte för tjock
    Gilla sex och verkligen mena det också...
    Ingen soffpotatis
    Inte storrökare
    Och inte distans...

Tycker inte det är orimliga förväntningar på en ev partner, men jag får inga som helst napp som kvalar in på min kravlista...

• exandthecity
    BaraLillaJag84 skrev 2023-07-23 20:00:03 följande:
    Man går ju knappt fram på krogen och bara "Öhh, vem är du???".
    Va! inte? Det var ju så jag träffade mamman till mina barn. Nu får jag kanske tänka om... =D 
  • Lodjursungen
    Mandel skrev 2023-07-25 09:46:09 följande:

Jag är ingen fet ful träskpadda (får höra att jag ser bra ut, är sexig, snygga bröst, snygg rumpa osv)och jag har väl ordnad ekonomi, eget hus, aktiv fritid osv men det hjälper inte. 
    Jag är definitivt en "bra tjej/kvinna", men ingen är ju intresserad ändå. Och jag skickar inte till snygga rika män utan vanliga män i snarlik samma sits som jag enligt bilder och profiltext.

Inte för tjock
    Ingen soffpotatis
    Inte storrökare
    Och inte distans...

Tycker inte det är orimliga förväntningar på en ev partner, men jag får inga som helst napp som kvalar in på min kravlista...

Samma här. Får man svar så är de typ ? hur är de med dig?  eller ?har du semester nu? 
    man svarar o sen händer de liksom inget mer 
  • Knastret

Inte för tjock
    Ingen soffpotatis
    Inte storrökare
    Och inte distans...

Har du kapat tråden nu, Mandel? Du kanske får skapa en egen tråd så vi kan diskutera ditt problem, här finns redan en TS. 

Ont. 
    Jag tror att många kvinnor på Tinder mer är ute efter matchningar och uppmärksamhet än en möjlighet till relation. Inte alla (av egen erfarenhet) men många. Och jakten på likes och uppmärksamhet är viktigare bland ungdomarna så jag tror du fastat där. Du säger att du är snygg men det kryllar av snygga människor på dejtingsidorna så tyvärr är du en i mängden. Så du är snygg ung kille som svajpar höger på en snygg tjej. Den högersvajpningen är allt hon vill ha. Hon har fått sin bekräftelse, hon är nöjd så. 
    Igen, inte alla men många. 
  • Vladdis

Inte för tjock
    Ingen soffpotatis
    Inte storrökare
    Och inte distans...

Nä det låter verkligen rimligt i mina öron. Sen ska man ju vara rättvis, det finns många män med samma sorts sociala kapacitet som en våt filt. Dina krav verkar ju högst normala, är det så att du bor lite off - inte nära någon större stad eller så?
  • Mandel
    Vladdis skrev 2023-07-25 10:29:11 följande:
    Nä det låter verkligen rimligt i mina öron. Sen ska man ju vara rättvis, det finns många män med samma sorts sociala kapacitet som en våt filt. Dina krav verkar ju högst normala, är det så att du bor lite off - inte nära någon större stad eller så?
    Bor nära en av Sveriges större städer så det är inte problemet. Jobbar även i den stora staden så befinner mig här dagligen...
    Inte superlångt till annan stor stad heller.
  • Vladdis
    Mandel skrev 2023-07-25 11:08:37 följande:
    Bor nära en av Sveriges större städer så det är inte problemet. Jobbar även i den stora staden så befinner mig här dagligen...
    Inte superlångt till annan stor stad heller.
    Ja, okej. Är ju inte kvinna så kan ju inte låtsats som om jag vet vad för utmaningar du har.  Är van vid att vara den som "jagar". Att vara passiv & vänta på att den rätta uppenbarar sig fungerar nog inte i Sverige längre. För efter Meetoo & vänsterfeminismens sektliknande predikningar så har många män inklusive mig själv valt att inte engagera mig. Det anses fult & creepy att fråga ut någon man ser på ICA, på stan eller dylikt. I mer religiösa länder är det nog enklare. Svenska dejting klimatet har en identitetskris idag. 
  • Mandel
    Vladdis skrev 2023-07-25 11:17:52 följande:
    Ja, okej. Är ju inte kvinna så kan ju inte låtsats som om jag vet vad för utmaningar du har.  Är van vid att vara den som "jagar". Att vara passiv & vänta på att den rätta uppenbarar sig fungerar nog inte i Sverige längre. För efter Meetoo & vänsterfeminismens sektliknande predikningar så har många män inklusive mig själv valt att inte engagera mig. Det anses fult & creepy att fråga ut någon man ser på ICA, på stan eller dylikt. I mer religiösa länder är det nog enklare. Svenska dejting klimatet har en identitetskris idag. 
    Håller med dig helt. Det känns som att det är ett fåtal som lyckas medan den stora grå massa bara känner sig osynliga.
    Bara att läsa här på fl. Både män OCH kvinnor skriver om hur svårt det är att få kontakt och få till en dejt och att sedan hitta någon som man vill fortsätta umgås med.
    Och om båda sidor anser att det är svårt och att man inte får kontakt/svar varför händer då inget?
    Båda könen skickar frågor och ingen får svar?

De enda jag inte trycker gilla tillbaka på är de som uppenbarligen inte läst min presentation utan bara skickar till "alla" - Sådana som är minst 10 år yngre eller 10 år äldre samt bor långt bort.
    Alla som skrivit till mig har jag svarat artigt även om de haft dessa 2 "fel".

Att bara artigt svara tack för visat intresse, men nej tack tar inte lång tid och det ger så mycket tillbaka till den som skickat först - tycker jag.

Och irl är det ännu svårare... I alla fall för mig som typ bara är ute med män - mina vänner, så det finns inte på världskartan att någon skulle tro att jag är singel då och våga komma fram.
  • Vladdis
    Mandel skrev 2023-07-25 11:43:37 följande:
    Håller med dig helt. Det känns som att det är ett fåtal som lyckas medan den stora grå massa bara känner sig osynliga.
    Bara att läsa här på fl. Både män OCH kvinnor skriver om hur svårt det är att få kontakt och få till en dejt och att sedan hitta någon som man vill fortsätta umgås med.
    Och om båda sidor anser att det är svårt och att man inte får kontakt/svar varför händer då inget?
    Båda könen skickar frågor och ingen får svar?

De enda jag inte trycker gilla tillbaka på är de som uppenbarligen inte läst min presentation utan bara skickar till "alla" - Sådana som är minst 10 år yngre eller 10 år äldre samt bor långt bort.
    Alla som skrivit till mig har jag svarat artigt även om de haft dessa 2 "fel".

Att bara artigt svara tack för visat intresse, men nej tack tar inte lång tid och det ger så mycket tillbaka till den som skickat först - tycker jag.

Och irl är det ännu svårare... I alla fall för mig som typ bara är ute med män - mina vänner, så det finns inte på världskartan att någon skulle tro att jag är singel då och våga komma fram.
    Ja, det kan jag tänka mig. Eller så kanske du ska skippa rollerna & bara ta för dig? Ja, de e klart att det är svårt om man aldrig gjort. men en ståuppkomiker misslyckas ju med många publiker innan det släpper, & det kanske är så man måste se det. Den som inte sticker ut hakan & vågar, får aldrig ta del av nya möjligheter. Jag har märkt att när man kommer tillbaka till Sverige efter en tid i utlandet(Polen), så slås man av hur annorlunda beteendet är i Sverige. Det är mer sterilt, reserverat & feminiserat. Säger inte att all förändring är dålig men det finns en poäng att behålla "uråldriga" strukturer såsom kyrkan. Det ger en fasthet med tydliga ramar som är bra när det kommer till att bilda familj & liknande. Passar mig bra som är djupt konservativ men inte religiös.

Sverige är ju vänsterns högborg & väldigt sekulariserat. Små utspridda familjer, inga stora släkten eller generationsboende. Det individen vinner i "frihet" på detta förloras i det starka nätverk en släkt innebär. Familjen behöver inte städas undan på samma sätt som i Sverige. Familjen är central, inte individen. Vilket har medfört att dejting klimatet är riktat för att bygga familjer - inte den enskilde individens sexuella frigörelse. Sen är ju inte människor helt & hållet produkten av sin omgivning men det har nog sin prägel ändå. 
  • BaraLillaJag84
    exandthecity skrev 2023-07-25 09:59:36 följande:
    Va! inte? Det var ju så jag träffade mamman till mina barn. Nu får jag kanske tänka om... =D 
    Tjaa, jag bad min karl dra åt helvete första gången vi sågs då han kom in på jobbet och domderade och hade noll koll så alla sätt KAN ju vara bra... ! 😄
Svar på tråden Dagens dejtingklimat