Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/varfor-ar-du-sa-tyst-magdalena-andersson/

?Kommer det på tal så kan jag ju berätta att vi har en fri press i Sverige och att Sveriges Television är fristående från regeringen. Och det är inte helt ovanligt att man också häcklar regeringen.?

Minns ni vem som sa det? Just det, det var Sveriges statsminister, alltså den förra. SVT-programmet ?Svenska Nyheter? hade drivit med Turkiets president och han var inte glad. Magdalena Andersson tog det hela med ro, och frågan kom heller inte upp på mötet som förelåg, då i oktober i fjol.
    [...]
     Med karaktäristisk artikulering sa Ulf Kristersson på tisdagens pressträff att med stor frihet kommer ett stort gemensamt ansvar. Vad är ens ett ?gemensamt ansvar? i yttrandefrihetsfrågor? 
    [...]

Budskapet är glasklart: Det är vi som är problemet. Vi är sårbara. Vi är ovarsamma. Vi har en lagstiftning som inte skyddar oss. Vi har folk som missbrukar yttrandefriheten. Vi har folk som inte visar tillbörlig respekt gentemot islam, folk som säger saker som är lawful but awful.

Var är vreden mot människorna som bränner våra ambassader eller mot den svenska politiker som sprider uppviglande budskap i Turkiet och Mellanöstern? Varför låtsas regeringen att regimerna som förföljer sina egna minoriteter är viktiga samtalsparter för att lösa ett problem? De är ju själva problemet.

Nu till min fråga: Var står Magdalena Andersson i dag? 

• Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-02 13:37:00 följande:
    OK - så du vill inte diskutera vare sig kulturrasism som begrepp eller som det genom islamofobi uttrycks i tråden.

Att med anklagelser om "islamofobi" försöka släta över byxnedragandet på S och samröret med MB och dess infiltrering av samhället, är allt annat än hederligt eller att visa sitt stöd för demokrati och mänskliga rättigheter. Det är istället att ge sitt stöd till misogyni, antisemitism, afrofobi, nazism, homofobi och en barnsyn som får det att vända sig i magen på normalt funtade. Men fortsätt du att ha MG som krycka, det är inget förvånande över just det.

https://www.expressen.se/nyheter/s-lovar-att-samarbeta-med-sveriges-muslimska-rad/

https://www.varldenidag.se/kulturserie/sa-etablerade-sig-muslimska-brodraskapet-i-sverige/repudv!@Lj242OxqmamfFWnKBh7PA/

• Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-03 22:27:20 följande:
    Nu var det ju en skribent i tråden som kallade sig själv för islamofobi, ingen annan påstod detta

- om eller vad det var ett försök att översätta framgår säkert att dennes inlägg.

Vilken efterkonstruktion om ett inlägg. Nej, du var ju väldigt tydlig med påståendet "kulturrasism"..."som"..."genom islamofobi uttrycks i tråden".

Ingen missförstår heller att du kulturrelativiserar, snarare än att tråden innehåller av identitetspolitiker etiketterade "kulturrasister" och "islamofober". Det är förtryckares och mycket farliga regressiva krafters skällsord för demokrater och liberala krafter.

• Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-03 22:44:11 följande:
    Kulturrasism skiljer sig från biologisk rasism i det att kulturrasism syftar på kulturer iställer för att syfta på etnicitet (fenotyp eller på engelska race) som biologisk rasism gör.

Åkesson uttryckte i den sista partiledardebatten i valet 2018 en kulturrasistisk åsikt i det att han sa att invandrare inte kan få jobb för att de inte är svenskar och därför inte passar in.

www.svt.se/nyheter/inrikes/migrationsfragan-fick-loof-c-att-brusa-upp-rejalt
    Flertalet som skulle kallas kulturrasister av kulturrelativister har själva invändningar mot SDs rasism. Begreppet blir givetvis problematiskt när det används mot människor som t.ex barnhandläggare inom soc.fv.  eller rektorer som avslår begäran om bönerum.
  • Anonym (NEJ!)

...och givetvis är man inte kulturrasist när man anser att hederskultur inte bara är "annorlunda utan att rangordna", utan är väsentligt sämre än kulturer som värderar jämställdhet och barnrättigheter.

• Anonym (NEJ!)
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-03 23:04:12 följande:

...och givetvis är man inte kulturrasist när man anser att hederskultur inte bara är "annorlunda utan att rangordna", utan är väsentligt sämre än kulturer som värderar jämställdhet och barnrättigheter.

[högre]
  • Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-03 23:14:20 följande:
    Kan du citera inlägget du refererar till?

När en skribent påstod sig inte vara rasist utan islamofob länkade jag till text som förklarade kopplingen mellan islamofobi och kulturrasism.
    Det är ju vad du har svarat mig personligen.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (NEJ!)
    Padirac skrev 2023-08-04 17:07:10 följande:
    Det är fint att du skrattar gott  

Men fortfarabde inga belägg för ditt påstående att det är en efterkonstruktion om något inlägg och att jag skrivit det till dig 'personligen' - jag har replikerar på ett antal inlägg i tråden här i tråden. 

När en skribent påstod sig inte vara rasist utan islamofob länkade jag till text som förklarade kopplingen mellan islamofobi och kulturrasism.

Kan du eller kan du inte citera inlägget du refererar till - gärna i den kontext av andra inlägg du anser inlägget har så att din argumentation och påståenden blir begripliga.

Tre siffror, det klarar du också att läsa. 

Men jag undrar om du tar allt bokstavligt, med tanke på ditt jättemärkliga senaste inklipp?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?